Hej!
Köpte kåk för drygt 5år sedan och i källaren sitter en vedpanna av modell hedenhös, kopplad till den sitter en Kenjon ugn av 2005 års modell.
Jag har dock aldrig lärt mig att elda ordentligt i den...
Jag har läst i flera trådar att folk som eldar med förugn fyller den 1-2gr/dag medans jag får fylla min 5-6ggr för att få behaglig värme inne!
Att pannan är gammal spelar väl stor roll kanske.
Jag har dessutom stora problem med att tända i ugnen, får använda tändvätska, tändblock och dylikt men det kan ända vara omöjligt att få annat än tjock vit rök!
När den väl blivit varm är det inga som helst problem med draget, tilläggas bör att det är nysotat i skorstenen!

Sen undrar jag lite över den tjocka vinklade plåten som sitter inne i ugnen, vad fyller den för funktion förutom att hindra veden från att komma för nära luckan?

Mellan pannan och ugnen, på rök-kanalen, sitter en liten rund bricka som går att snurra på. Ser ut som ett titthål eller nåt, vad är det!?

Och stämmer det som jag nyss fått höra att man bör elda med lite fuktigare ved än i vanlig ved-panna?

Tacksam för svar!! /Johnny

kolla så att spjället till skorstenen e helt öppen- det lilla titt hålet ska vara öppet,det e sekundärluft som ska tända gaserna-tittar du i hålet ska du se ett vitt sken (lågan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.