12 921 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Fjärrvärme med FTX eller Nibe Fighter 360
Nyfiken på denna tråd... Någon som kan dela med sig av sin erfaranheter ?
Måste ansluta till fjärrvärme men bara använda den när behovet finns..
Finns för mycket att välja på..
Har kollat på Nibe Fighter med deras fjärrvärmemodul FJVM 120 eller IVT 633 (inbyggd fjärrvärmeväxlare). FTX uppepå? En djungel enligt min mening...
Måste ansluta till fjärrvärme men bara använda den när behovet finns..
Finns för mycket att välja på..
Har kollat på Nibe Fighter med deras fjärrvärmemodul FJVM 120 eller IVT 633 (inbyggd fjärrvärmeväxlare). FTX uppepå? En djungel enligt min mening...
Jag skulle valt Nibe F370 med FJM220, i alla fall i södra halvan av landet. Skapligt hög besparing och obegränsad varmvattenkapacitet. FTX kan dock vara lämpligare i norr med mycket låga vintertemp under längre perioder.
Jag har en Fighter 360P med FJVM 120. Har nu märk att när det börjar bli kallare ute så klara pumpen inte av att göra varmvatten utan slår då till elpatron.
Tycker att pumpen mycket tidigare skulle växla över till fjärrvärmen för att värma huset. så att pumpen i "lugn och ro kan värma upp vattnet igen" Någon som känner till problemet?
Tycker att pumpen mycket tidigare skulle växla över till fjärrvärmen för att värma huset. så att pumpen i "lugn och ro kan värma upp vattnet igen" Någon som känner till problemet?
Jag kör nibe 360 + fjm120 och när jag fick det installerat så kopplades elpatronen ut helt. Fjärrvärmen i min kommun är betydligt billigare än elen så då är det bättre att pumpen spetsar med fjärrvärme. Däremot klarar den själv att hålla huset och göra varmvatten ner till 0 grader utan tillskott.
Klicka här för att svara