Hej.

Vi ska lägga klinkergolv på suterängvåningen. Innanför ytterdörren som är i glas så vill vi ha värmeslingor så det torkar upp lite fortare och ger lite värme.
Undergolvet idag är spånskiva. ska jag lägga golvgips på övrig hallyta och flytspackla där jag lägger slingor?

Sedan kom vi på att övrigt golv kanske blir kallt med klinker, hur gör jag då. Hallen är 12kvm totalt med två korridorer och jag hanterar inte flytspackling av hela ytan.

Några tips någon.

Behöver inte lägga slingorna lika tätt i övrig korridor

Vill du inte spackla in golvvärmen kan du ju titta på googla på "golvvärmefolie" den bygger mindre men kostar lite mer

Värmefolie kan man inte ha under klinker vad jag vet. Där ska det vara slinga.
Vi la själva klinker i hallen med värmeslinga och fortsatte med ett fanérgolv med värmefolie innanför det.

Man kan lägga folie under klinker, sök upp tex. ALLECOs hemsida och läs.

Jag skulle aldrig rekommendera annat än riktig golvvärmekabel. Tex T2blå-10 är godkänd att lägga direkt på brännbart material (om den styrs med golvgivare).

Elektrisk golvvärme ska som alltid förläggas/mätas osv av en Elektriker. Samt skyddas av jordfelsbrytare!

Det är just ALLECO vi har och de sa bestämt till oss att använda kabel under klinker.

Hämtat från ALLECOs hemsida:
"Allecos värmekabel passar bäst för ytor som ska täckas med keramiskt material och om avjämningsmassa måste användas. Framför allt i våtutrymme. För andra typer av golv rekommenderar vi Allecos Golvvärmefolie."

Från samma företag, Värmefolie för trä, laminat, plast eller klinkersgolv.. http://www.alleco.se/default.aspx?page=48&id=424.
För övrigt anser även jag att värmekabel typ T2Blå är bättre, men att det finns alternativ om man önskar lägre bygghöjder.

Vi har ju träbjälklag och var tvungna att använda fiberförstärkt avjämningsmassa med armeringsnät. Det kanske var det som avgjorde att vi inte kunde använda folie isf?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.