1 623 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Räcker effekten på golvvärmen?
Håller på att bygga ett badrum i ett gammalt hus och hade tänk att lägga in vattenburen golvvärme enbart i badrummet, resten av huset kommer även fortsättningsvis ha radiatorer. Nu har jag börjat fundera på om effekten på golvvärmen kommer räcka till för att hålla rummet varmt.
Badrummet är cirka 11 kvm stort, har 2 ytterväggar som är relativt dåligt isolerade (u-värde enligt beräkningar cirka 0,4-0,5W/m2K total ytterväggyta ungefär 30 kvm), dålig isolering i taket upp till den oisolerade vinden men med en välisolerad platta som golv.
Hade jag satt ett vanligt element i rummet hade jag dimensionerat det för att ge ungefär 1300W. Med det effektbehovet blir ju det ungefär 120W/kvm, klarar den vattenburna golvvärme verkligen att ge så mycket effekt? Eller tänker jag fel på något sätt?
Badrummet är cirka 11 kvm stort, har 2 ytterväggar som är relativt dåligt isolerade (u-värde enligt beräkningar cirka 0,4-0,5W/m2K total ytterväggyta ungefär 30 kvm), dålig isolering i taket upp till den oisolerade vinden men med en välisolerad platta som golv.
Hade jag satt ett vanligt element i rummet hade jag dimensionerat det för att ge ungefär 1300W. Med det effektbehovet blir ju det ungefär 120W/kvm, klarar den vattenburna golvvärme verkligen att ge så mycket effekt? Eller tänker jag fel på något sätt?
Ok, vart kan man få uppgifter på hur mycket effekt olika dimensioneringar av golvvärme ger? Jag vill bara vara säker på att golvvärme klarar av att ge den effekt jag behöver innan jag gjuter in den, jag vill itne behöva komplettera med en radiator senare...
Med allt för kalla ytterväggar och kalla vinterperioden är risken att du behöva köra riktigt varmt vatten i slingorna. Klinkers som är för varmt blir lätt obehagligt att gå på och det kan kännas märkligt med ett extremt varmt golv och rätt svalt i övrigt i rummet.
Inte läge att gå på med lite extra isolering på dina två ytterväggar och ev kolla över taket med?
Inte läge att gå på med lite extra isolering på dina två ytterväggar och ev kolla över taket med?
Klicka här för att svara