12 921 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Fjärrvärme med FTX eller Nibe Fighter 360
Sida 1 av 2
Hej,
Vi skall bygga ett nytt 1,5-planshus på ca 175 kvadrat. I tomtpriset ingår fjärrvärmecentral och anslutningsavgift till fjärrvärmenätet.
Vilken värmekälla skall jag välja? Alternativen är:
- endast fjärrvärme,
- fjärrvärme och frånluftsvärmepumpen Nibe 360
- fjärrvärme med ett FTX-system (+ 2000 kr) utan Nibe 360.
Vi kommer att ha en braskamin för tillfällig stödvärme under de kallaste dagarna.
Huset har ett energibehov på ca 7,5 kW och är beräknat till ca 10 000kWh/år i uppvärmningskostnad med frånluftsvärmepump. Vi isolerar med 300 mm i plattan, 240 mm i vägg och 450 mm i tak.
Alternativ som kräver en större initial investering är inte intressanta. Tacksam för era åsikter!
Vi skall bygga ett nytt 1,5-planshus på ca 175 kvadrat. I tomtpriset ingår fjärrvärmecentral och anslutningsavgift till fjärrvärmenätet.
Vilken värmekälla skall jag välja? Alternativen är:
- endast fjärrvärme,
- fjärrvärme och frånluftsvärmepumpen Nibe 360
- fjärrvärme med ett FTX-system (+ 2000 kr) utan Nibe 360.
Vi kommer att ha en braskamin för tillfällig stödvärme under de kallaste dagarna.
Huset har ett energibehov på ca 7,5 kW och är beräknat till ca 10 000kWh/år i uppvärmningskostnad med frånluftsvärmepump. Vi isolerar med 300 mm i plattan, 240 mm i vägg och 450 mm i tak.
Alternativ som kräver en större initial investering är inte intressanta. Tacksam för era åsikter!
Kombinationen fjärrvärme och frånluftsvärmepump går inte leverantören av fjärrvärme (i ditt fall - Dalkia) med på. Så det alternativet går tyvärr bort. Står själv och velar mellan alternativen frånluftsvärmepump / fjärrvärmemed FTX. Synd bara att Dalkia ska vara så vansinngt dyra per kWh.
Vi syns i Alsike!
/S
Vi syns i Alsike!
/S
Jag tycker helt klart FTX. Med en FLVP så gör Du dig elberoende samt att det inns många som har problem med livslängden på kompressorerna.
Det fiinns ett mycket bra FTX-agg som heter Heru och finns i olika storlekar med en verkningsgrad på ca 80%. Heru aggen var en av två som var bäst i test. Som tillbehör finns även kyl och värmebatteri.
Se Östberg The Fan Company för mer info.
Det fiinns ett mycket bra FTX-agg som heter Heru och finns i olika storlekar med en verkningsgrad på ca 80%. Heru aggen var en av två som var bäst i test. Som tillbehör finns även kyl och värmebatteri.
Se Östberg The Fan Company för mer info.
Tack för era svar!
Jag känner till Heru 50 och TemoVex 250 som blev testvinnare bl.a. för att de var så tysta. TermoVex var den bättre då den hade en högre temperaturverkningsgrad.
Husleverantören erbjuder tyvärr bara Systemair VX 400 EV. Någon som kan säga något om detta system?
Anledningen till att jag tvekar är att fjärrvärmen kostar 103 öre/kWh i min kommun vilket är väldigt dyrt. Samtidigt vill jag ju inte bli elberoende...
Jag känner till Heru 50 och TemoVex 250 som blev testvinnare bl.a. för att de var så tysta. TermoVex var den bättre då den hade en högre temperaturverkningsgrad.
Husleverantören erbjuder tyvärr bara Systemair VX 400 EV. Någon som kan säga något om detta system?
Anledningen till att jag tvekar är att fjärrvärmen kostar 103 öre/kWh i min kommun vilket är väldigt dyrt. Samtidigt vill jag ju inte bli elberoende...
om du ändå måste betala fjärvärmen så käns det ju bortkastat att bara slänga dessa pengar. så jag skulle köra på fjärvärme + FTX
men endast om fjärvärmen har bra pris, en del som får fjärvärmen "gratis" får ju pröjsa hutlösa priser i fasta & eller rörliga avgifter i 10 år eller nått.
du nämner 103 öre/kw. är detta inklusive alla fasta avgifter?
oavset vilket så låter det väldigt dyrt, så jag förstår att du kanske vill ha nått annat. men att baka in an vanlig frånluftsvärmepump i huset kommer inte att sänka dina kostnader något nämvärt. då måste gå på en Comfortzone eller jordvärme för att få ner kostnadena
men endast om fjärvärmen har bra pris, en del som får fjärvärmen "gratis" får ju pröjsa hutlösa priser i fasta & eller rörliga avgifter i 10 år eller nått.
du nämner 103 öre/kw. är detta inklusive alla fasta avgifter?
oavset vilket så låter det väldigt dyrt, så jag förstår att du kanske vill ha nått annat. men att baka in an vanlig frånluftsvärmepump i huset kommer inte att sänka dina kostnader något nämvärt. då måste gå på en Comfortzone eller jordvärme för att få ner kostnadena
Elberoende blir du oavsett vad du väljer. Bara att acceptera.kungkokos skrev:
En frånlufstvärmepump genererar väldigt billig värme så länge som du inte behöver använda elpatronen, så jag skulle faktiskt köra på en sådan i detta fall och använda fjärrvärmen som en ersättare till elpatronen på frånluftsvärmepumpen. Ett FTX-agregat kan inte generera någon värme utan återvinner bara värme som annars skulle försvinna med ventilationen (har för mig att jag sett någon siffra på att runt 15% av energiförlusten sker den vägen i ett normalhus, men jag har inga länkar som kan verifiera det).
Läget ändras dramatiskt om du ändrar husets konstruktion. T.ex. bygger ett passiv-hus. Då utgör ventilationen en mycket större andel av energiförlusten vilket gör att FTX hävdar sig bättre. Men i ett normalt hus sker den största energiförlusten genom väggar, tak och (framför allt) fönster.
Är långt ifrån någon expert på området dock.
Jo jag är elberoende. Eller iaf elprylsberoende ;-)
Den fasta avgiften för fjärrvärmen är 2600:-/år så fjärrvärme verkar vara en mycket ofördelaktig affär. Att ha fjärrvärme bara för vinterdagarna kan vä inte löna sig med tanke på kostnaden?
Är det verkligen så att man bara kan tillgodogöra sig 15% med FTX? Någon som vet? Skall ringa tillverkaren på måndag.
Helst vill jag precis som Carman säger ha en Comfotzone eller jordvärme, men detta innebär ju en större investering. Husleverantören levererar bara produkter från Nibe och markvärme blir nog för dyrt för oss just nu (jag vet att det lönar sig på sikt)
Känns som om det inte finns något riktigt bra alternativ!! Då huset ändå är hyfsat energieffektivt kanske alltför stora investeringar tar mycket långt tid för att betala sig tillbaka?
Den fasta avgiften för fjärrvärmen är 2600:-/år så fjärrvärme verkar vara en mycket ofördelaktig affär. Att ha fjärrvärme bara för vinterdagarna kan vä inte löna sig med tanke på kostnaden?
Är det verkligen så att man bara kan tillgodogöra sig 15% med FTX? Någon som vet? Skall ringa tillverkaren på måndag.
Helst vill jag precis som Carman säger ha en Comfotzone eller jordvärme, men detta innebär ju en större investering. Husleverantören levererar bara produkter från Nibe och markvärme blir nog för dyrt för oss just nu (jag vet att det lönar sig på sikt)
Känns som om det inte finns något riktigt bra alternativ!! Då huset ändå är hyfsat energieffektivt kanske alltför stora investeringar tar mycket långt tid för att betala sig tillbaka?
en frånluftsvärmepump har väll som mäst COP2 så nån vidare vinst är det ju inte ens när dom inte andvänder elpatron.
finns det frånluftsvärmepumpar som är byggda för att spetsa med fjärvärme istället för elåatron? eller har styrning för extärn källa? detta kan ju annars bli en dyr investering att lösa rent tekniskt.
när man pratar om FLM som man kan koppla till markvärme, så har en sådan usel värkningsgrad jämfört med en FTX, så jag tror att FTX är en bra återvinnare av energi. dock behövs ju nått som tillför huset energi.
finns det frånluftsvärmepumpar som är byggda för att spetsa med fjärvärme istället för elåatron? eller har styrning för extärn källa? detta kan ju annars bli en dyr investering att lösa rent tekniskt.
när man pratar om FLM som man kan koppla till markvärme, så har en sådan usel värkningsgrad jämfört med en FTX, så jag tror att FTX är en bra återvinnare av energi. dock behövs ju nått som tillför huset energi.
Jämfört med 103 öre/kWh blir det ju en hyffsad vinst. Typ halva priset.CarMan skrev:
Finns ju fjärrvärmemoduler som går att koppla till Nibe 360. FJVM 110 och FJVM 120.CarMan skrev:
Frånluftsvärmepump FIGHTER 360P - Ladda hem dokument
Hittade följande länk som i.o.f.s. säger att 25%går ut med ventilationen. SKulle innebära att man kan återvinna c:a 20% av energin som går ut, med ett bra FTX-aggregat.kungkokos skrev:
Energibesparing - kolla upp värmeläckagen i ditt hus
Ett FTX-aggregat kan ju dessutom inte tillverka varmvatten så på sommaren, när inget behov av uppvärming finns, återvinner du ingenting alls. Sänker ju den totala procentsatsen sett över hela året (svårt att säga hur mycket dock).
Varför skulle COP variera över året? Den luft som används är ju alltid runt 20 grader?? Att COP varierar på en värmepump som hämtar energin från utsidan förstår jag, men varför ändras COP på en frånluftsvärmepump?CarMan skrev:
COP för Nibe 360 är f.ö. dryga 2.7 enligt konsumentverkets värmepumpöversikt (1,9/0,7). I stort sett samma som för ComfortZone (som i.o.f.s. ger större uteffekt men som då också kräver större ineffekt -- 5,0/1,8).
Men, menar du att Nibe 360 skulle vara lika bra som CZ eftersom förhållandet instoppad kW mot erhållen är detsamma? Är det ingen idé att byta bort Nibe 360 mot CZ? Alla lovordar ju CZ så jag trodde den var överlägsen. Är det det att CZ klarar mycket lägre temp och därmed ger bättre COP under vintern som gör det?
Finns det ingen oberoende jämförelse med statistik över effektivitet på marknadens frånluftsvärmepumpar? Svart på vitt liksom - vilken behöver minst kWh för att värma mitt hus?
Finns det ingen oberoende jämförelse med statistik över effektivitet på marknadens frånluftsvärmepumpar? Svart på vitt liksom - vilken behöver minst kWh för att värma mitt hus?
Nej, det menar jag inte. Verkningsgraden är i stort sett densamma, men ComfortZone levererar mycket högre effekt än Nibe 360, så man klarar sig längre utan att behöva tillskottsvärme.kungkokos skrev:
http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/energi/varmepumpar/varmepumpar_tabell_2006.pdfkungkokos skrev: