Värme allmänt
antelund: Är i färd med en köksrenovering och är i behov av att ersätta befintlig fönsterbräda av sten mot ett luftgenomsläppande galler. Anledningen är att vi nu vinklar köket mot ett fönster och valt att behålla vatten radiatorn bakom bänkskåpen. Har sett nerfällda konvektorer i golv där man kan lyfta av gallret du står på. Har kontaktat Epecon som tillverkar dessa men inte fått svar.
Bezt: Nej men ditt förra inlägg lät det som du syftade på om det var värt den stora prisskillnaden för att få nattsänkning. Sen är ju Esbés snyggare så då kanske det är värt priset, nackdel med trådlös antar jag är batteribyte och osäkerheten om man får tillräckligt stark signal till pannrummet.
silversmeden: Ser ut att vara en ganska normal förbrukning av el, skulle jag tro.
silversmeden: Jag är ingen expert men paralell tror jag med möjlighet att stänga en eller flera tankar. Detta är bra vid drift av solfångare.
Dr.L: 4: är jag helt säker på, sen om det är tillop eller retur till hetvatten radiatorerna har jag inte sagt nått om.. ;)
mexitegel: Ett filter får du för under 100-lappen Det finns lite olika varianter på pumpstyrning. Men principen för tex. NIBE är att man primärt använder en utomhusgivare och via en värmekurva (som justeras efter varje hus) räknas framledningstempen ut. Denna kan sedan finjusteras med hjälp av inomhusgivare. På så sätt så hinner pumpen "få upp farten" innan kölden kommer innanför väggarna.
Candell: Idag har vi 55C på varmvattnet, och 22C i huset så det verkar ha hjälpt. Stort tack för det enkla rådet. Om vi någon gång får ordning på flyttstöket ska jag nog sätta mig in i värmepumpens alla detaljer och finesser.
obba: jag hade en gammal kombipanna tillverkad 1981 på 25kw, vedutrymme på max 80 liter uppskattningsvis + acktank 500L när jag flytta in i kåken o de va inga problem att värma dessa 500L till 90-100 C. kommer inte ihåg hur många ilägg de blev men de va inge överdrivet mycke..
obba: hur mycke ackvolym har ni till eran viadrus 30 kw? o hur mycke får ni elda?
skogstomten: Då vi bytte termostater så tillkom kostnaden för knärör ca 125kr/radiator om jag inte minns fel. 35000 i FAST pris låter som ett högst normalt pris med tanke på att det trots allt lätt går mer tid än man tror.
gjerman: Min beräknade kalkyl ser ut så här... energi värmepump 7112 kwh/år tillsatts energi 557 kwh/ energiförbruknig totalt 7669kwh/år så om de är som Joens beräkningar man ska räkna,så blev de 577,2 kwh mindre än va kalkylen va beräknad till men elpatronen gick 139,6 kwh mer än kalkylen...
torke1: Personligen är jag lekman och skulle inte utsätta mig själv och mina barn för hälsorisker för att spara pengar. Är det värt det? Endera skulle jag låta det sitta eller ta in proffs.
martinmstrom: Hej har precis grävt ut ett källarrum och lagt singel och 300mm cellplast. har ett färdigt paket från LK vattenburen golvvärme som skall läggas nu, men tänkte lägga fiberbetong ist och då slippa lägga armeringsnät och fästa slangen i cellplasten direkt med de medföljande hållarna. Funkar det bra att använda fiberbetong direkt på golvvärmen, har nämligen tillgång till
KnockOnWood: [citat] Många frågor är det, skall försöka svara på alla. Blir kanske lite kortfattat i din smak, men fråga på i så fall! Jag har 300 mm isolering under betongplattan, och "Jackson" (tror jag det hette) kantelement, där det inte är någon köldbrygga mellan kantbalk och platta. FTX aggregatet kostade ca 17.000, rören (från Soliduct) drygt 10.000. Konstruktionsritning via Soliduct
Locke: Jo, fick det tipset av någon men det där med tunna pågjutningar är ju lite vanskligt. Dessutom kan jag inte göra jobbet själv. Ringde runt till lite firmor som pysslade med betong men de var uppbokade något år framåt allihopa. Försöker greja det mesta själv för att få pengarna att räcka så långt som möjligt. Som sagt - pågjutning är säkert en bra lösning som du säger men
PiKKo: syftet med en värmeväxlare är att både kunna koppla in garage slingan senare men även för att kunna glykolblanda lite ut till garaget ifall att.
Josth: Måste koppla ihop rören så värmevattnet kan cirkulera i den slingan! Brukar vara 4 olika slingor ettrörrssystem. Och förmodligen strypa flödet något i den slingan. Gäller det badrummet? Det är bra med en vattenradiator där också den dag elgolvvärmen strular...
huggan: en full panna värmer cirka 750 liter så välj själv hur många ilägg du vill ha
Alko: Jo, det är ju helt sant. Max-markeringen kanske är mer av en bekvämlighetsgrej, helst vill man ju inte att den ska "läcka" genom säkerhetsventilen i första taget. Men driftmässigt borde det mao vara helt ok? Mvh/ A
dunde: Golvvärme med bara 70 mm i plattan? Riktigt dålig idé både energi och fuktmässigt.
Bezt: Jag har levt med en sån portabel i ett par olika sovrum och det är ingenting jag rekommenderar, ljudnivån är alldeles för hög för att kunna ha när man sover. Bättre att köpa en billig luftvärmepump som har kompressordelen på utsidan så slipper man värsta oljudet och du kanske har nytta av värmen på vintern. Lätt att installera själv också, finns någon tråd om det här på
Avemo: Det är temperaturen på golvet och isoleringen som avgör hur mycket värme som läcker ut genom det. Golvet kommer inte att vara mer än enstaka grader varmare eller kallare än rumsluften. Är det 20 grader i luften inomhus måste det vara mycket dåligt isolerat för att golvet skall vara så kallt som 17 grader ens utan golvvärme. Jag skulle säga att ett 17 grader varmt golv är iskallt
hnurre: Vi ilade iväg lite hastigt och köpte en Dovre braskamin när det började bli kyligt en vinter för några år sedan. Öppen spis i köket hade vi, men det blev nästan kallare när man eldade i den, då den drog in luft utifrån - så vi ville ha en kamin i rummet intill köket. Förutsatte naivt att den kraftiga skorstenen mellan kök och rummet intill hade flera pipor. När så
JohanBson: Hejsan Jag har ett enplanshus (Onsalavilla) med källardel där det finns ett garage samt ett lekrum. Mitt problem är att på övervåningen så behöver jag nog i princip ingen värme från och med nu men i lekrummet nere är det kallt. Det går nog bara en slinga runt i huset. Kan jag göra så att jag stänger av alla element uppe och vrider på max där nere? Sedan kan man ställa in pumpen
ichgary: Låter som du har för lite vatten i systemet, kanske det går att fylla på? Jag kan inget om just ditt system, men du har nog för lite vatten iaf, och förhoppningsvis ingen läcka.
fastmoving?: Låter min pump gå även om ingen värme behövs, upptäckte nämligen att temperaturen i huset blir aningen mer utjämnad, dvs lite varmare i källaren, och något svalare i de andra våningarna.. :-)
kuse: Så då har det hänt som jag gått och väntat på sedan jag köpte huset. Pannan har gett med sig. Det är en gammal oljepanna som jag eldat pellets i i ca 3 år. Den är från -79. Den läcker som ett såll och är nästan helt säker på att det är VVB i den som har rostat sönder. Nu blir det till att kolla offerter på bergvärme, men jag behöver varmvatten under tiden så därför
Jan-Å: Har Du 21 mm spångolv ovanpå spånet med slangen i alltså? I så fall tror inte jag att det är nån fara alls, mina slangar har fått betydligt mer stryk än så utan att det blev nån skada på nåt, ända gången jag fick hål på en var när jag borrade rakt ner igenom den, då jävlar vart de läckage :blushing::O men ett tryck så som Du beskriver håller den för alla gånger. Ibland
magnil: Nu har vi bestämt att vi inte chansar, vi river upp de ingjutna reglarna. Hur skall vi göra sen? -Nivellgolv enl. den lösning de har med LK? -Cellplast med LK:s lösning? -Annat sätt?