Hej,

I fritidshuset har jag en värmepanna med elpatron (CTC). Varmvattenberedaren är placerad inne i pannan. Under vintern skulle jag vilja använda elpatronen och ha grundvärme på i huset (vattenburen värme). Jag kommer också att stänga huvudkranen för kallvatten och tömma systemet så gott det går. Jag är dock fullständig novis på området och skulle behöva hjälp av er med följande frågor som oroar mig:

1. Kan jag tappa ur vattnet i varmvattenberedaren (för att slippa kostnaden för att hålla vattnet uppvärmt under vintern och minska risken för att pannan fryser sönder vid ett längre strömavbrott) eller rostar pannan då?
2. Varmvattenberedaren skulle då vara tom men elpatronen i gång för att ge huset grundvärme. Är det några nackdelar med att ha en tom varmvattenberedare samtidigt som elpatronen är igång och förser huset med grundvärme gm det vattenburna systemet?
3. Andra nackdelar?

Krilleman
En varmvattenberedare är gjord för tryck och inte vaccum, alltså den tål inget tryck alls utifrån. Är värmesystemet trycksatt så kan beredaren blir som ett russin och vatten från värmen tar sig in i varmvattenberedaren. Har du öppet eller slutet kärl?!

Ska du ha grundvärme på i huset så behåll vattnet igång!

Hej,
Detta med värmepannor och vattenberedare m.m. är grekiska för mig. Var innebär det att kärlet är öppet eller slutet? Min varmvattenberedaren är placerad inne i värmepannan. Tappkran för vattnet i beredaren saknas. Det är en CTC V-25-FG. Gissningsvis är det ett slutet kärl? Vilken betydelse har det?

Det är ingen risk att beredaren blir som ett russin hur skulle det annars funka vid ev vattenstopp och nån öppnar kranen i huset men det finns ingen anledning att tappa ur den om du ska ha värmen på och fryser det inne så är beredaren minsta problemet.

Krilleman
Jodå smurfen! Stäng av vattnet i ditt hus och gör det trycklöst och se vad som händer med varmvattenberedaren i pannan framförallt om du har ett slutet system med 1,5bars tryck!

Den börjar bukta innåt. Har varit på flera ställen det hänt!

Det är därför det brukar sitta vaccumventiler på ventilröret, beredare tål inte negativt tryck!

Sen har det säker lite med att göra i kvalite, ålder på anläggning osv...

krilleman_215 skrev:
Jodå smurfen! Stäng av vattnet i ditt hus och gör det trycklöst och se vad som händer med varmvattenberedaren i pannan framförallt om du har ett slutet system med 1,5bars tryck!

Den börjar bukta innåt. Har varit på flera ställen det hänt!

Det är därför det brukar sitta vaccumventiler på ventilröret, beredare tål inte negativt tryck!

Sen har det säker lite med att göra i kvalite, ålder på anläggning osv...
Vacumventil brukar det väl bara sitta på stora beredare har inte sett nån på en vanlig beredare men kan säkert ha fel. Så du menar alltså att om kommun stänger vattnet och nån i kommun öppnar kranen skulle beredaren bli till ett russin jag har i alla fall inte hört om nån beredare som blivit ihopklämd vid vatten stopp har du ? Hur mycket övertryck tror du det finns i beredaren om du vattnar gräsmattan och 2 st duschar samtidigt.

Sitter VVB inne i pannan så finns det ingen anledning att tömma beredaren, det är ju varmvatten runt om hela tiden ändå. Och någon energibesparing gör du inte.

Du är rädd att veattenledningarna ska frysa sönder men det vattenburna värmesystemet är lika känsligt för ett strömavbrott, men det kanske är glykol i värmesystemet.

Att VVB skulle kollapsa?? Skulle hända i vart och varannat hus när man stänger av vattnet för att byta kranar mm.
Man behöver ju inte ordna till med vacum i beredaren men ett vanligt vattenavbrott ska de tåla.

Protte

D
Men en beredare töms ju inte på vatten bara av ett vattenavbrott eller för att någon stänger huvudkranen.

Men den blir trycklös så fort nån öppnar kranen i huset.

Krilleman
Formen på beredaren tala sitt tydliga språk, positivt tryck ja, negativt nej tack. Men som skrivet...

"Sen har det säker lite med att göra i kvalite, ålder på anläggning osv..."

krilleman har rätt i att en beredare är känsligare för negativt tryck. Men risken att något händer är nog tämligen liten om nu inte beredaren är deformerad redan från fabriken, för är inte beredaren stabil i formen blir den mycket försvagad..

krilleman_215 skrev:
Formen på beredaren tala sitt tydliga språk, positivt tryck ja, negativt nej tack. Men som skrivet...

"Sen har det säker lite med att göra i kvalite, ålder på anläggning osv..."

Beredaren torde vara cylinderformad med kupade gavlar och den formen är ytterligt formstabil åt båda hållen (över/undertryck)

(Försök att krama sönder ett ägg)

Protte

svar på dina frågor:

1. Du sparar inga pengar på att tappa ur vattnet ur beredaren. Det kostar inte mer att värma upp varmvattenberedare + panna än att bara värma upp pannan. Du använder ju inte något varmvatten när du inte är där. Beredaren är ju inbyggd i pannan och delar ju på samma isolering.
2. Ja det kan vara en nackdel, läs de inläggen ovan. Dessutom så får du mindre vattenvolym i systemet om du tömmer beredaren. Det gör att det kommer frysa tidigare om det skulle råka bli el-avbrott.

Till att börja med tack alla för att ni så generöst delar med er av er kunskap till mig som inte kan något om detta.

Jag kommer utifrån det ni skriver att låta bli att tappa ur vattnet ur varmvattenberadaren i pannan.
Bara en följdfråga: Kan jag stänga huvudkranen till ingående kallvatten och öppna kranarna i huset så att jag så gott det går tömmer ur vattnet ur vattenledningarna (delar av ledningarna går i källaren och där finns det inga uppvärmningsmöjligheter) eller kan också det skada pannan???? (Vattnet i varmvattenberedaren skulle då bli kvar i pannan - enligt tillverkaren måste det "sugas ur", tappkran finns inte.) Blir det en frysskada vill man inte gärna att det börjar spruta vatten när man inte är där. Är det OK att göra så tror ni??

Ska funka bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.