41 608 läst ·
80 svar
42k läst
80 svar
Granne som motsätter sig bergvärme
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att jag hade reagerat om min granne hade fått för sig att borra ett 10m från mitt hål. Nu vet inte jag hur länge du har bott där, men har han borrat medan du bodde där så hade du en chans att ge din synpunkt på placeringen av hålet, om hålet var borrat innan du flyttade dit så är det i grund å botten din skyldighet att kolla hur det ligger till.
Helt seriöst, hur många här inne hade blivit glad om grannen planerar att borra 10m från ditt hål utan att först att diskutera det med er?
Helt seriöst, hur många här inne hade blivit glad om grannen planerar att borra 10m från ditt hål utan att först att diskutera det med er?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det saknas än en väldigt viktig parameter och det är var grannen har sitt hål och var TS vill borra.
Innan man vet det ska man inte ta ställning till vem som har rätt eller fel för det blir då på rena spekulationer.
Mycket för enklat kan man säga att man inte får borra närmare än 10 meter från tomt gränsen och det har eller kommer någon att göra för annars hade dennna komflikten aldrig upp kommit.
Det finns undantag men det normala är 10 meter utan grann medgivade.
Innan man vet det ska man inte ta ställning till vem som har rätt eller fel för det blir då på rena spekulationer.
Mycket för enklat kan man säga att man inte får borra närmare än 10 meter från tomt gränsen och det har eller kommer någon att göra för annars hade dennna komflikten aldrig upp kommit.
Det finns undantag men det normala är 10 meter utan grann medgivade.
När man flyttar in i en villa så har man vissa friheter, som ibland kan gå ut över grannarna. Man får elda med ved så att det ryker vitt och brett, sprida grillos, klippa gräs i tid och otid och käka surströmming och skräna i trädgården. Och ta upp värme ur berggrunden.
Det innebär också att som boende i ett villaområde så får man stå ut med att grannarna pysslar med detta, inom de regler som gäller. Har man synpunkter på det så får man hålla käften eller komma överens frivilligt. Att göra som TS granne, och hålla på och överklaga, så har man lämnat spåret med frivillig överenskommelse och istället initierat en juridisk strid. Om TS väljer att ta den striden och agera utifrån resultaten utan att försöka göra en överenskommelse så tycker jag inte TS gör fel. Däremot är det kanske bättre för båda, och för den framtida relationen, att göra upp i godo.
Det innebär också att som boende i ett villaområde så får man stå ut med att grannarna pysslar med detta, inom de regler som gäller. Har man synpunkter på det så får man hålla käften eller komma överens frivilligt. Att göra som TS granne, och hålla på och överklaga, så har man lämnat spåret med frivillig överenskommelse och istället initierat en juridisk strid. Om TS väljer att ta den striden och agera utifrån resultaten utan att försöka göra en överenskommelse så tycker jag inte TS gör fel. Däremot är det kanske bättre för båda, och för den framtida relationen, att göra upp i godo.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
TS har valt en lösning, och tråden verkar spåra ut.
Stängd
Stängd
