1 385 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Direkt el till bergvärme inkl vattenburet???
Hej
Jag har idag direktverkande el i huset byggt 91 till allt. Det finns inget vattenburet i huset, Att borra bergvärme ca 130k plus installation av element mm ytterligare 130k är ju ganksa mycket pengar.
Lönar det sig? Om jag säljer om 8 år får jag igen det i en försäljning?
Söker hårt rekommendationer då våra elräkningar är skyhöga.
Tack
Jag har idag direktverkande el i huset byggt 91 till allt. Det finns inget vattenburet i huset, Att borra bergvärme ca 130k plus installation av element mm ytterligare 130k är ju ganksa mycket pengar.
Lönar det sig? Om jag säljer om 8 år får jag igen det i en försäljning?
Söker hårt rekommendationer då våra elräkningar är skyhöga.
Tack
Skulle tro det, ett argumet är att den som köper ditt hus kommer troligen inte vilja ha dina elräkningar, och elpriserna kommer antagligen inte gå ner i alla iaf. Tror att 130k på fastighetens totala pris inte är så mycket, och på 8 år har du tjänat in en slant redan. Vet inte din elförbrukning men vanligtvis ligger en villa på ca 25000 kWh och med bergv kanske 13000 altså hälften ta detta ggr ca 1 kr drygt blir 12000 kr om året systemet betalt på dryga 10 år, ska du låna får du lägga på räntan. Denna uträkning är bara på en höft har ingen aning om dina siffror eller hus så du kanske inte ska lita helt på min uträkning.
Glöm inte att ta med komforten i beräkningen. Enorm skillnad på hur el- resp. vattenburen värme upplevs!
Vi gjorde om från direktverkande el till vattenburen jordvärme och det är den bästa investering vi gjort, även om det inte skulle löna sig ekonomiskt (vilket det iofs gör).
Vi gjorde om från direktverkande el till vattenburen jordvärme och det är den bästa investering vi gjort, även om det inte skulle löna sig ekonomiskt (vilket det iofs gör).
Om du inte gör investeringen nu och säljer om 10 år, då säljer du ett hus med 30 år gamla elementer.
Men å andra sidan är det kanske lönsamamare att inverstera i en luft/luftvärmepump och bara installera vattenburen (golv)värme när du endå vill renovera huset
Men å andra sidan är det kanske lönsamamare att inverstera i en luft/luftvärmepump och bara installera vattenburen (golv)värme när du endå vill renovera huset
Bättre ta ett rejält tag än att hålla på och dutta lite här och där, du kommer antagligen aldrig ångra dig.
Det är ju totalkostnaden som räknas. Jag skulle också överväga en kombination av luftvärmepump, pelletskamin och tilläggsisolering även om det troligen skulle landa på bergvärme + radiatorer.
Jag kollade upp priset för att sätta in radiatorer nyss och fick en offert på 5000 kr/radiator inkl rördragning. Det skulle ha blivit ca 50000-60000 för huset som jag tittade på. Vattenburet kanske blir billigare än du tror.
Jag kollade upp priset för att sätta in radiatorer nyss och fick en offert på 5000 kr/radiator inkl rördragning. Det skulle ha blivit ca 50000-60000 för huset som jag tittade på. Vattenburet kanske blir billigare än du tror.
Klicka här för att svara