732 läst ·
5 svar
732 läst
5 svar
Både vatten- och elvärme på golvet?
Vi renoverar badrummet och ska ha vattenburen golvvärme precis som i resten av den delen av huset.
Men jag funderar på att även lägga en enkel elslinga för att kunna få varmt på golvet de få gånger den vattenburna inte är igång.
Ni som gjort det. Hur ofta använder ni elvärmen egentligen? Är det värt? Blir det bara onödigt dyrt och omständigt?
Hur ska jag tänka?
Men jag funderar på att även lägga en enkel elslinga för att kunna få varmt på golvet de få gånger den vattenburna inte är igång.
Ni som gjort det. Hur ofta använder ni elvärmen egentligen? Är det värt? Blir det bara onödigt dyrt och omständigt?
Hur ska jag tänka?
Det blir kanske onödigt dyrt, men att sätta en shunt med elpatron och ha badrummet som egen slinga så får man nog räkna bortåt 8-10k. Vi kommer göra så, men har radiatorvärme idag. Då är valet enklare.
Hur ofta man använder det undrar jag också. Om två månader vet vi
Hur ofta man använder det undrar jag också. Om två månader vet vi
Jag lade både vattenburen slinga och en elslinga (för sommaren) i mitt badrum i källaren. Kan säga att jag slog av den vattenburna slingan nån gång i maj och kände inget behov av att koppla på elvärmeslingan förrän den senaste veckan nu. Så med facit i hand hade jag nog kunnat vara utan elslingan.
Jag har bara elvärme i badrumsgolvet. Den står garanterat avstängd på sommaren, men även vår och en del av hösten. Det är nog inte mycket mer än halva året den är på. Man klarar sig säkert bra med bara den vattenburna. Om det är ett källargolv kanske saken kommer i ett annat läge då det kan vara kallt där även på sommaren.
Erik
Erik
Klicka här för att svara