Värme allmänt
Magnus_Andersson: Hej och tack för svar! Jag kommer att placera shuntgrupp och fördelare för 5 slingor inne i en fastbyggd garderob eftersom garderoben är så centralt och fint placerad i huset. Jag har betongbjälklag med reglar och parkett på, så skulle det börja läcka så rinner det ner i bjälklaget och iväg längs betongen med potential att väta ner hela övervåningen under golvet. Utan skåp
Rigor: Mest enegibesparande är alltid så låg som möjligt...Men returen på VVC bör inte ligga på under 55c. Man kan gå lägre med då förespråkar jag legionellakoppel på ventilen samt att man försäkrar sig om att man kör runt med riktigt varmt vatten mellanåt. När vi räknar ut flöden så kör vi på en förlust på 3C....dvs kör du ut 62c så får man tillbaka 59c Temperaturen i pannan
silversmeden: [citat] Jag köpte från den här firman tillsammans med en kompis, det är bra om man kan gå ihop några stycken och köpa. Kommunikation på engelska via mail, be om prislista, tror att många europeiska solfångare kommer från Kina eftersom de ligger långt fram i utvecklingen på solenergi. www.meirungroup.com
norrbottenstorpet: Ja det fick jag och den är inskickad sedan länge, dvs slutgiltig ansökan. Men efter kontakt med Lst fick jag veta att de bara låg efter med utbetalningarna, så pengarna förväntas inte utbetalas för än efter sommaren.
gaia: [citat] Fjärrvärme blir mycket bra val för ett sånt hus, tycker jag :) .Bekväm och långlivad värmekälla + obegränsat med varmvatten. Hittar du en mer eftersatt och billigare radhus i samma område så gör det inte ont att riva i golv och väggar som ändå skulle renoveras och totalkostnaden skulle bli lägre :) gaia
silversmeden: Varför just 12 mm ? räkna lite på effektbehovet, bättre med 20 mm och strypa,än fullt flöde 12mm och för varmt vatten i slingorna, inte bra för trägolven.Nu pratar jag självklart vattenburet!
wilma2: Lägg spårad golvskiva tvärs glesen med plåtar och slang armeringsnät och fiberspackel. Varför bädda ner slangen under golvspån som dessutom måste vara fukt tröga inte vanliga golvspån således.
Haegermeister: Här får man ju som vanligt olika svar.. :rolleyes: Har ringt LK (de som konstruerat min Golvärme) De säger att jag skall mata med 22cu vid denna rörlängd och detta flödesbehov (5m.7,3L/min) alt. 25mm PEX, så om någon annan undrar, nu vet ni Diskuterade även om LK PAL alupex, får läggas utan tomrör (ej vid Nybygge) LK menar att LK PAL alupex är minst lika hållbart som Prisolrör,
Majgårdarna: Ja jag antar att han debiterar mig för körningen från kontoret inte från grannen..
smurfen72: [citat] Ja ska du bara köra nått enstaka element så kommer vatten volymen bli för liten utan nån typ av tank om du inte planerar att köpa en inverter vp med variabel effekt. Du bör inte köra ut 55-60 grader med vp framförallt inte hela tiden ska du ha värme i källaren måste du byta till större radiatorer. En vp jobbar effektivare desto kallare vatten den gör kan man klara sig med en
fastmoving?: Kanske skulle du fundera på att dela av slingan i köket så du får 2 slingor där, tänkte mest för att slinglängden på varje slinga blir så lik som möjligt. Lättare ställa in flödet då, och du får jämnare värmefördelning oxå.
Åspel: Kanske är det bra att läsa igenom dom föreskrifter som citeras lite bättre. På sid 43, http://säkervatten.se/download/547/B...075ppls0000pdf står att läsa: "I ledningar av plast kan trycket ändras när de belastas. Tryck- och täthetskontroll av ledningar av plast ska utföras enligt leverantörens monteringsanvisning." Alltså gäller detta (saxat från LK / Monteringsanvisning /
hempularen: Det är nog inget som hindrar att du kopplar de flesta radiatorer på det viset. Själva radiatorn har för det mesta hål i alla 4 hörnen. Men de färdiga radiatorkoppel som brukar säljas som tillbehör är gjorda för anslutning på en sida. Motsvarande delar med termostatventil, returventil osv. finns även som lösa tillbehör så man kan bygga ihop lite som man vill. Kräver nog en del
johanpelle: Sätt in en pelletspanna och elda både miljövänligt och tidsbesparande. En bra vattenmantlad kamin kostar mer än en pelletspanna. Tänk efter. Har du redan allt ordnat med pannrum och skorsten så varför dra in smuts och cancerogena gaser i bostaden. Som sagt så ska det till en stor kamin för att värma en så stor yta och då blir det överskottsvärme där kaminen står så du kanske
Skånelängan: Stort tack för alla svar. Just biten med förvärmning ser jag som en stor fördel. Jag har även ett akvarium modell större som jag helst gör vattenbyte varje vecka. Bara det blir en hel del liter under ett år.
Pelle-Pelle: [citat] Exakt, en LLVP är en riktigt bra investering. Som bonus kan dessutom de flesta varianterna att användas som kylare på sommaren. Under värmeperioden är bara det värt varenda krona... :)
Pongu: Den där myten om att det är dyrt att kyla är verkligen spridd. Den återkommer i varenda artikel om L/L-vp... "Vinsten av billigare uppvärmning äts snabbt upp om man använder den till kylning på sommaren!" Bullshit! Tack för siffran Hubbe! För min femhundring kan man alltså kyla dygnet runt större delen av sommaren. Eftersom det en normal sommar bara är riktigt varmt någon eller
fredda: Skit att jag missat den här tråden. Tappade ur 3kubik igår och har gott om ogräs i gruset som kunde fått smaka på häxbrygden istället! :)
PX-21: Ja själv hade jag satt in en kamin (helst om du har tillgång till gratis eller närmare gratis ved...Både mysigare/effektivare än "hårtorkens surrande f.låt LLVP.....;)
superpaco: Jag ska lägga pexkulvert i sommar/höst och har funderat i samma banor som du. Troligen kommer jag lägga lite extraisolering (cellplast) ovanför kulvertröret i stället för att bygga in det helt. Om detta är det bästa vet jag dock inte men jag har fått för mig att kylningen i huvudsak kommer komma ovanifrån. Som Åspel säger så ska det funka helt utan extraisolering - så, så länge
marty7: Har nyligen köpt ett Eksjöhus -03 med platta på mark och vattenburen golvvärme med frånluftsvärmepump (och radiatorer på ovanvåningen). I någon handhavandeinstruktion från hustillverkaren står det att man inte ska stänga av golvvärmen på sommaren då man kan riskera att fukt går åt fel håll. Hittade någon rätt gammal tråd i ämnet
Robema: Låter som en ännu bättre lösning, så får det nog bli! Tack för hjälpen.
Vitruvius: Hej alla kunniga. Jag har en enplansvilla med källare från -74. Trähus med mexitegelfasad. För några år sedan ersatte vi den gamla pannan med en luft/vatten värmepump från Carrier. Årlig elförbrukning ligger på ca 20-21000kWh totalt. Ventilationen i huset är knappast enligt dagens normer, med tilluftventiler enbart i källaren. Eftersom huset tyvärr har en karaktäristisk lukt, som
Gabbe1: En returtemperatursbegränsare skulle oxå funka bra. Var kan man köpa en sådan komplett enhet med ventilhus och termostatdel?
Åspel: Har efter en del funderande kommit fram till att det lutar mest åt Maxitherm pex eller Aquawarm pex. Lätt att lägga, acceptabel värmeförlust mm, isolerad med pur tror jag är bra, samt att dom har ett folie skikt mellan isolering och mantel. Återstår bara att bstämma dimension. Är det nån som vet hur stor effekt man kan köra med en 25mm pex (innerdiam 20)? Stora huset har en max
BigGitt: Då är shunten paj. Cirk pumpen ska bara flytta på vattnet i slingorna. Shunten ska stänga helt. Annars montera avstängningsventil tank/shunt.
BigGitt: [citat] Nee. Inte om de hugger ved själva och eldar i den vattenmantade kaminen. De är kanske djurälskare? ;) p.s. väggar byggs och kan isoleras med PU. Även skivor går att köpa. Men om det finns i Se? Vet ej. I Tyskland? Ja.
Mazchi: Pumpade ur det jag kunde, slängde ner fixolmattor och absol.. Dagen efter skopade jag upp allt, sen lite avfettning o en gummiskrapa. Snustorrt blev det. Några timmar senare så ligger plåtskrotet i garaget. 10 tigersågsblad och en biltemasåg behövdes. Sågen lever än. När det gäller oljespill, saneringsmattor, absol etc, så lämnar jag allt på återvinningscentralen.