1 746 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Elpatron i solslinga i stället för i acktank
Nya ideer kommer och går, hade en tanke på att sätta en större elpatron i min acktank eftersom den jag har nu inte räcker.:@ Problemet började förra året efter installation, jag reste bort och hade en kille som gick jour hos mig och övervakade panncentralen. När temperaturen sjönk till -20 så sjönk temperaturen i huset också , inte bra!
Måste därför byta elpatron till en större,MEN nu är jag inne på att skita i det och låta den sitta där den sitter. Mycket jobb att tappa ur ca 400 liter syrefattigt vatten, samt att jag vill verkligen inte öppna tanken.
Min nya ide är att koppla en slinga till solslingan (coilen) i botten och en elkassett + pump till den, kan låta omständigt men faktum är att det kommer att bli ett ganska litet ingrepp eftersom jag har en avstängning på till/retur solslinga ca 0,5 m från tank.
Altså inköp en elkassett 1000 elpatron 485 pump 1200 och lite rör och kopplingar.
Har snackat med flera experter och de säger att det kommer att funka.:wow:
Slutsats: elpatron i tank liten yta mycket effekt på ett ställe, elpatron i kassett mindre elpatron mindre mängd vatten/glykol och mycket stor överföringsyta. Ytan på min solslinga är 3,74 kvm enl tillverkaren, en cylindriskt rullad 15meterX22mm.
Feedback mottages tacksamt
Måste därför byta elpatron till en större,MEN nu är jag inne på att skita i det och låta den sitta där den sitter. Mycket jobb att tappa ur ca 400 liter syrefattigt vatten, samt att jag vill verkligen inte öppna tanken.
Min nya ide är att koppla en slinga till solslingan (coilen) i botten och en elkassett + pump till den, kan låta omständigt men faktum är att det kommer att bli ett ganska litet ingrepp eftersom jag har en avstängning på till/retur solslinga ca 0,5 m från tank.
Altså inköp en elkassett 1000 elpatron 485 pump 1200 och lite rör och kopplingar.
Har snackat med flera experter och de säger att det kommer att funka.:wow:
Slutsats: elpatron i tank liten yta mycket effekt på ett ställe, elpatron i kassett mindre elpatron mindre mängd vatten/glykol och mycket stor överföringsyta. Ytan på min solslinga är 3,74 kvm enl tillverkaren, en cylindriskt rullad 15meterX22mm.
Feedback mottages tacksamt
är det för att även få högre temp på varmvattnet som du vill värma hela tanken.Annars är väl en elbaron (eller elpanna) på tilloppsledningen enklare? Det handlar väl säkert inte om mer än 3-4,5 kw?och du slipper pump.
Tänkte i de banorna i början men nu värmer jag fler hus och vill kunna styra innetempen i boningshus med innegivaren där. Vill samtidigt värma kulvertar och låta hela systemet gå så att säga, vet att det blir dyrare men bättre det än att något fryser sönder. Samtidigt är det väldigt bökigt och trångt just vid tilloppsledningen, och det kunde vara intressant och kolla om det funkar, eller hur bra det funkar.
Varför? utveckla
ichgary skrev:Varför skulle det inte fungera? en 15meters-slinga har väl kapacitet att ta emot ganska mycket energi..
Blir väl att funka som solvärme, fast lite snabbare..[/QUOTE
Exakt! vill inte tänka i traditionella banor utan prova att sätta elpatronen i botten för att ha backup med ordentlig volym värme. Det säger väl sig själv att ha en stor överföringsyta på uppvärmningen är bättre än en liten sticka som sitter mitt i tanken. Energimässigt så bryr jag mig inte speciellt mycket, eftersom inget varmvatten ska tillverkas inte heller någon övertemperatur utan endast underhållsvärme när man är bortrest. Detta blir som ett eget system med exp kärl,tryckmätare,cirkpump,säkventil och luftning. Solfångarna är ändå avstängda på vintern och när man reser bort kopplar man bara in detta system.
Uppdaterar lite det blev en elpanna Focus PV 13 beggad med en Grundfos cirkpump för endast 300 spänn!!
Nu är den installerad på solslingan med avstängningskaranar för att kunna skifta mellan sommar/vinterdrift.
Systemet elpanna: har eget expkärl, säk och cirkpump och 22mm kopparör sitter ovanpå tekniktanken (titta på profilbilden). Elpannan har 7 olika effektlägen från 1,85 kW till 13 kW effektbegränsning och belastningsvakt finns likaså. Mätare för panntemp och vattentryck finns, har provkört den på 7,40 kW och det funkade riktigt bra såg direkt på loggern hur temp i tekniktanken ökade så det är bara att ställa in önskad temp och effekt och köra när man behöver på vintern. Fördelen med detta är ju att om det blir ett strömavbrott så har jag en backup på 750 liter värme eftersom UPS:n sköter cirkpumpen in till huset. Hade jag kopplat elpannan direkt på framledning retur så tar värmen slut direkt inte kul, blir lite svettigt att ha en UPS som kan ge 7-9kW och driva elpannan.
Nu är den installerad på solslingan med avstängningskaranar för att kunna skifta mellan sommar/vinterdrift.
Systemet elpanna: har eget expkärl, säk och cirkpump och 22mm kopparör sitter ovanpå tekniktanken (titta på profilbilden). Elpannan har 7 olika effektlägen från 1,85 kW till 13 kW effektbegränsning och belastningsvakt finns likaså. Mätare för panntemp och vattentryck finns, har provkört den på 7,40 kW och det funkade riktigt bra såg direkt på loggern hur temp i tekniktanken ökade så det är bara att ställa in önskad temp och effekt och köra när man behöver på vintern. Fördelen med detta är ju att om det blir ett strömavbrott så har jag en backup på 750 liter värme eftersom UPS:n sköter cirkpumpen in till huset. Hade jag kopplat elpannan direkt på framledning retur så tar värmen slut direkt inte kul, blir lite svettigt att ha en UPS som kan ge 7-9kW och driva elpannan.
Klicka här för att svara