Jag bygger ut huset och ska dra 3 nya slingor med prisolrör 15mm från källaren.

Till bottenvåningen ska 2 slingor gå genom golvbjälklag och upp i vägg där det finns reglat 45x45 utanför plasten.

Till övervåningen ska det gå en slinga genom golvbjällag, upp i innervägg och därefter i glesen på taket till övervåningen och sedan upp genom golvet genom golvspånet.

Dessa dragningar är fullt möjliga rent teoretiskt men min fråga är hur svårt det kan vara att genomföra rent praktiskt utan att skarva prisolrören.

Dra är nog svårt men lägga är en annan sak, det jag menar är att det blir inte som ett pexrör utan måste bockas och då gäller det att ytskikten är öppna iaf väggar och tak. Bjälklag kan man köra igenom först genom att borra sedan plugga röret ordentligt (man vill ju inte ha sågspån eller isolering i röret). Jag skulle nog börjat på mitten och gå både neråt och uppåt med prisol utan skarv - se bara till att det inte blir knix eller att du knäcker röret när du bockar - försök göra så mjuka bockar som möjligt. Lycka Till.

Jodå, det är "öppet", inga skivor på väggarna, inga innertak och det enda som är färdigt i golven är golvspånet på övervåningen, men där ska bara prisolen gå rakt upp igenom på rätt ställe...

Kan vara en bra idé att börja från mitten!

Det är väl bara att inhandla rören och köra igång så får man se hur det går :)

Ska nog gå bra, men som sagt bocka försiktigt, ta gärna ett bockverktyg om du ska ha liten radie på röret, annars kan man handbocka - blir lite enklare=stor radie.

Japp, jag köpte ett bockverktyg av en pensionerad rörmokare. Detta framförallt för att klara böjarna i vägg inom de 45mm som är reglat.

Annars låter väl denna installation som skolboksexemplet på varför de tog fram PEX. Nackdelen är att friktionen blir hög med det korrugerade skyddsröret så det gärna får vara någon som matar och någon som drar om det ska längre sträckor. Eller så drar man fram några meter stegvis

Jo, det är säkert så.

Jag har inte helt uteslutit att använda PEX men jag är lite osäker på hur böjarna i vägg ska utföras. Blir det PEX vill jag ha 18mm och då är det inte lätt att böja 90 grader i 45mm regelutrymme.

Jag skulle iofs kunna gå upp från golvet men jag tycker inte det är lika snyggt...

Tja, allt detta fixar du ju med Väggbockfixturer eller väggdosor. Finns massor av trådar om det, tex denna. Om du absolut vill köra 18mm fram till ett tappställe har du lite mindre saker att välja på, speciellt blandarfästen. 16mm ger annars trevligt flöde och har fullt sortiment. Finns ju även små fördelarskåp som du man mata med 22mm pex om du vill kunna köra brandslangsstråle i badrummet. LK har ett underbart med avstängning per tappställe

Utbytbarheten kan vi diskutera men personligen tycker jag det är underbart lättarbetat med PEX och det är enkelt att få en snygg dragning. Se bara till att följa rekommendation med klammring som många missar

Jag har varit lite otydlig, det handlar om rördragning för radiatorer! :)

Borde väl sätt det av vilket forum frågan låg i. Blandarfästet och det resonemanget kan vi givetvis skippa så men när det gäller rördragningen gäller väl samma sak. Skulle rekommendera att du läser in dig på Uponors lösning med PEX för radiatorer och ser om det kan vara något.

• Gilla
nilseriklindholm
  • Laddar…
Va ska du ha för framledningstemp? Hög över 40, låg under 40, hög koppar, låg pex, det är klart att man kan köra högre temp än 40 i pex men livslängden hos pex minskar vid högtemp. Detta är iaf va jag läst, om det stämmer eller inte är en annan sak.

Heter det inte radisolrör för radiatorer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.