N
nysaterchrister: Tackar så mycket, en del att fundera på !
15 svar · 3,6k läst
·
G
Gabbe1: Sen kan du inte stirra dig blind på priset på rör/slang enbart. Då jag räknade på hela värmesystemet i mitt hus så blev det billigare med hårda kopparrör av den anledningen att jag kunde skarva/förgrena med billiga löddelar. Jag har Ø22 som stam, Ø15 till 2-3st radiatorer och Ø12 förkromade rör till varje radiator.
4 svar · 2,1k läst
C
CirruZZ: tack för tipset....jag ska kolla upp det närmare!
7 svar · 2,0k läst
M
MathiasM: Det skall inte vara något problem. Jag körde "forced air" i en stor villa (efter svenska förhållanden) i den torra ökenluften i Denver. Det gick jättebra och jag skulle gärna ha det igen. Dock hade vi en luftfuktare för att kontrollera vattenbalansen i luften. Det gjorde vi dels för att förlänga livstiden på trägolvet och dels för komfort så man slapp vakna mitt i natten för att
2 svar · 958 läst
J
jag5i: Jo jag bor i norrbotten, det är bra mark med mycke sten o grus i men lägger tre lager, man kan aldrig isolera för mycke, tackar Bengt
2 svar · 742 läst
S
SBH: tycker du ska göra som golvtillverkarna säger. sedan om du vill ha papp eller foam beror ju lite vad för komfort du vill ha. pappen gör ett hårdare golv, har du foam så försvinner stegljuden något och du får ett "mjukare" golv
7 svar · 2,4k läst
·
P
PX-21: Men det funkar utmärkt med att ha fördelaren i källaren också..alltså under slingorna;)
7 svar · 880 läst
S
sjalvdrag: som jag trodde bara kapa upp och ner i befintlig isolering då =)
2 svar · 1,4k läst
S
silversmeden: Håller med satt i ungefär samma sits direktel förbrukning ca 38000 kWh värme och hh el. Efter installation av vattenburetsystem (och ved/sol anläggning) med gv i två plan + uppvärmning av verkstad och sadelkammare kommer jag att hamna på ca 9000 kWh hushållsel och verkstads el. Detta blir en besparing på ca 29000 kWh räknat på dagens elpris ca 1,45 kr /kWh x 38000 =42000 kr /år visst
19 svar · 3,3k läst
P
pyerdarn: [citat] min morbror har en 265b som han har eldat enbart med ved i sen 1986 varav 5 år utan spjället kvar i röret ut :S men han sa de att han eldar aldrig med mer än 1-1,5 cm av drag luckan öppen då blir de inte så hett men han säger att man får lägga i ofta :x
27 svar · 10,1k läst
H
hakaner: * Isolera bjälklaget underifrån om utrymme finns. (Btg på den varma sidan = Bra) * frästa frigolitskivor med golvvärmerör, & golvgips + innergolv (Snabb reglering av golvvärme & minimala värmeförluster neråt) -Bara lösa, spontana idéer... :)
1 svar · 941 läst
L
Lilla_knyttet: Ja jag har ingen aning... är ju så mycket lagar och regler att man blir helt snurrig. Efter att ha tittat runt så hade jag nog egentligen velat ha täljstenskamin, solfångare för att värma vattnet när detta går samt en luft-luft värmepump.. och att man i så fall hade kunnat plugga i portabla elradiatorer om detta ej skulle vara tillräckligt på vintern. Frågan är om detta skulle vara
7 svar · 2,2k läst
I
ichgary: Varm fuktig luft hör inte hemma på en kallvind som jag antar att du menar, skicka ut den varma luften utomhus istället.
1 svar · 1,7k läst
R
ratman: Tack snälla vänner för bra råd. Jag skall träffa en "Värme expert" (Någon som vill ta del av mina pengar ;-) ) nu på fredag. Jag få hoppas att han inte få mer kommission från en särskild leverantör. Vi få väl se vad han pushar för nåt... Jag hör av mig snart igen. Mvh Adrian
17 svar · 4,6k läst
H
hnurre: Tanksvets tog 15.000 +moms för den stora slavtanken. Då lade jag till mittuttag jämfört med deras standard som är topp och bottenanslutning. Fast nu när jag tittar på fakturan inser jag att de nog inte tog något extra för det. Och jag blir mer och mer övertygad om att utjämningen mellan teknik- och slavtank underlättas avsevärt med det där mittuttaget.
63 svar · 9,8k läst
·
M
Missionären: 6 radiatorer och lite rördragning behöver ju inte bli så dyrt, men tänk på att om du ersätter det system du har nu att kolla över resten av ventilationen, det kan ju hänga ihop..
3 svar · 2,4k läst
P
perake: Ok, då är jag med dig. Då har jag ju å andra sidan LLVP och elelement som kan hjälpa till att hålla värme så det ska nog gå bra. Huset är rätt bra isolerat också så värmen försvinner inte så fort.
11 svar · 3,7k läst
W
wallden_66: Hmm, ju mer jag läser ju snurrigare blir jag.. Avemo: det var en väldigt grov höftning, ser att det är på tok för högt! Huset är på 42kvm men skall bli mer, 100-120kvm. Mitt upplägg ser ut som så att vi har en verka in i vardagsrummet, kosligt och bra när vintern är rå! En pelletspanna placerad på något lämpligt ställe, någon som har förslag på detta? Hög ljudnivå? Hur mkt
26 svar · 4,9k läst
J
JarreParre: En skorsten ska vara putsad/slammad i hela sin längd inomhus! även där den går igenom bjälklag/Murarn
5 svar · 11,5k läst
A
A-O: Vi har ett hus från -75 med takvärme på markplan (122m2) och el-element på suterrängplan (111m2) Satte under förra vintern i en luft/luft vämepump på markplan som kapade elräkningen rejält, dock gjorde den inte någon större skillnad på suterrängplan. Vi ska ha barn och funderar bo ett bra tag i huset. Har fått offert på runt 250 000kr för bergvärme + hela installationen i huset
0 svar · 1,5k läst
H
HJFF1969: Snart dags för etapp 2:) inkoppling resterande radiatorer, slavtank, varmvattenberedning, styrning. Har testat lite under vintern att köra utan CP på kulverten, det fungerar rätt bra trots att bara hälften av radiatorerna är installerade, radiatorn på övervåningen verkar bära med sig varmvatten till radiatorn på samma slinga fast på nedre våningen trots att höjdskillnaden
77 svar · 18,7k läst
·
S
silversmeden: Det kan vara en fördel att få ner konvektionsluften vid golvet eller så lågt som möjligt, jag har gjort en lösning med spirorör som suger ner en del av den varma luften (som bildas i öppna spisen-keddykassett) på detta sätt får jag både konvektionsluft uppåt och neråt vid golvet. Använde vanliga datafläktar fyrkantiga slipade av så de passade in i spiro 110mm kopplade till en
4 svar · 2,7k läst
M
Marcus Elektriker: Förmodligen är det att låta pumpen producera vv. Men gör en mätning med avläsning på elmätaren över en period på cirka en vecka med pump på och en vecka med pump avstängd. Försök att ha ungefär samma antalet ducha tvättm. diskm, inga storkals planerat med övernattande gäster? Posta gärna svaret.
1 svar · 1,4k läst
J
johanpelle: Ved? Kan redan nu tala om att pannan inte är konstruerad för vedeldning. Finns många trådar redan om detta ämne. Pelletsbrännare fungerar bra i pannan även om verkningsgraden inte blir den bästa. Bränn inte sönder skorstenen utan släpp tankarna på vedeldning i den pannan.
10 svar · 8,0k läst
S
sblixten: Jag hade satt det i en garderob eller skåp.
3 svar · 3,1k läst
L
largab: Enligt http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Brandskydd/Skorstenar/ så ska skorstenen gå minst 1 m över takyta SAMT minst i höjd med nock. Sedan har nog varje kommun egna regler o tolkningar. man kanske inte vill ha kaminer i vissa områden pga olägenheter för omkringboende. Lämpligast är nog att ringa till aktuell byggnadsnämn och fråga.
8 svar · 43,9k läst
E
Erik78: Ah, ursäkta, det vara luddigt skrivet av mig. Visst betalar försäkringsbolaget, vilken dag vi vill! De står för allt i golvet under plastmattan (utom el-golvvärmen) och 15% av priset på en ny plastmatta (om jag minns rätt). Problemet är att det inte är så kul att byta golv men fortfarande ha kvar resten, som är i ganska dåligt skick. Både ytskikt och möbler/porslin. Allt borde
5 svar · 5,4k läst
J
Jarlmo: Tackar! /C
4 svar · 4,8k läst
S
silversmeden: Vad har du för något vattenburet system lågtemp eller högtemp, kan va bra att veta så du inte behöver byta radiatorer och dylikt, eller har du golvvärme?
5 svar · 2,3k läst
shogo99
shogo99: [citat] Vi är fyra pers men två barn och äldsta barnet är 2år, så det kan handla om 5 duschar och 1 bad per vecka och motorvärmare/kupevärmare 5dgr/vecka ca 1 timme/gång. Man får väl hoppas på att det var den felaktiga fläktinställningen på FLVP som ställt till det, facit blir väl efter nästa vinter.
11 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.