1 609 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kallt element
Hej.
Ett av mina element är mkt kallare än resten av elementen vilket resulterar att det är kallt i sovrummet. Bor i brf, högst upp i trapphuset.
Elementet är lite halvvarmt i dess översta del där varmvattenledningen går in i elementet medan det är kallt i dess nederdel, säg ca 75% av dess totala höjd. Har testat att avlufta elementet och jag kan inte se eller höra något fräs som man väl borde höra om det är luft i systemet?
Finns även dränageventiler i elementets nederdel. Det vattnet är kallt när jag testade att öppna ventilen.
Någon som har någon ide på vad som kan vara fel? Tacksam för lite hjälp.
/viktor
Ett av mina element är mkt kallare än resten av elementen vilket resulterar att det är kallt i sovrummet. Bor i brf, högst upp i trapphuset.
Elementet är lite halvvarmt i dess översta del där varmvattenledningen går in i elementet medan det är kallt i dess nederdel, säg ca 75% av dess totala höjd. Har testat att avlufta elementet och jag kan inte se eller höra något fräs som man väl borde höra om det är luft i systemet?
Finns även dränageventiler i elementets nederdel. Det vattnet är kallt när jag testade att öppna ventilen.
Någon som har någon ide på vad som kan vara fel? Tacksam för lite hjälp.
/viktor
Du ska lufta när cirkulationspumpen är avstängd för bästa effekt. Om jag försöker lufta elementen uppe med pumpen igång försvinner inte all luft.
Har du termostatventiler och kanske skruvat ner värmen tidigare kan den lilla "pinnen" har fastnat inne. Skruva loss termostatventilen och rucka på ventilen "pinnen". Se länk: http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/09/avhjalpa-kranglande-termostatventil-pa.html
Tror inte du behöver smörja. Tryck piggen in och ut så den går lätt så fixar det sig, om det är det felet. Har själv råkat ut för ett element som "tappade värmen". Fick inte igång det hur jag än grejade. Frågade röris och han sa att cirkulationen hade stannat. Fick rådet att lufta tills returröret från elementet blev varmt. Efter det fungerade det. Risken för dig som bor överst kan ju bli att det kommer att fattas vatten i systemet om du tappar ut för mycket. I så fall får du be fastighetsskötaren fylla på.
Klicka här för att svara