Hej!
jag ligger i startgroparna för en golvvärmeinstallation i huset, 2 plan a 100m2 ungefär
på nedervåningen kommer det vara golvvärme i 4 rum (4 slingor) och på övervåningen 3 rum (3 slingor) totalt kanske 140-150m2 av den uppvärmda ytan kommer såsmåningom att bestå av golvvärme
fördelaren kommer sitta på övervåningen (rekommendation av leverantören) och matning dit från den blivande jordvärmepumpen kommer bli ca 9 meter uppskattnignsvis,
jag har tänkt dra prisolrör med en dimension av 22 mm, är jag rätt ute här dimensionsmässigt tror ni? eller klarar man sig med 15mm eller måste jag upp till 28 mm?
påverkar faktorn att fördelaren sitter på övervåningen och värmepumpen på nedervåningen? skillnad totalt om ca 2 meter skulle jag tippa på från pumpens överdel till där fördelaren kommer monteras
MVH/Tobias
jag ligger i startgroparna för en golvvärmeinstallation i huset, 2 plan a 100m2 ungefär
på nedervåningen kommer det vara golvvärme i 4 rum (4 slingor) och på övervåningen 3 rum (3 slingor) totalt kanske 140-150m2 av den uppvärmda ytan kommer såsmåningom att bestå av golvvärme
fördelaren kommer sitta på övervåningen (rekommendation av leverantören) och matning dit från den blivande jordvärmepumpen kommer bli ca 9 meter uppskattnignsvis,
jag har tänkt dra prisolrör med en dimension av 22 mm, är jag rätt ute här dimensionsmässigt tror ni? eller klarar man sig med 15mm eller måste jag upp till 28 mm?
påverkar faktorn att fördelaren sitter på övervåningen och värmepumpen på nedervåningen? skillnad totalt om ca 2 meter skulle jag tippa på från pumpens överdel till där fördelaren kommer monteras
MVH/Tobias
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Allt går att räkna på, kan du inte lämna dina ritningar till en golvärmeleverantör för att få en dimensioneringsberäkning som kan vara inkluderad i en offert (och därmed kanske gratis).
Annars finns det tabeller för flöden, dimensioner och tryckfall, så att man kan räkna själv.
Om jag skulle gissa, skulle jag gissa på minst 28. Vad har du för golvvärmeslang 15mm?
Inte så dumt att ha en högpunkt invid fördelaren som möjliggör enkel luftning av systemet. Det får du ju i stort sett automatiskt på det här sättet.
Annars finns det tabeller för flöden, dimensioner och tryckfall, så att man kan räkna själv.
Om jag skulle gissa, skulle jag gissa på minst 28. Vad har du för golvvärmeslang 15mm?
Inte så dumt att ha en högpunkt invid fördelaren som möjliggör enkel luftning av systemet. Det får du ju i stort sett automatiskt på det här sättet.
Jag har väl ca 4 meter mellan panna och fördelare, 100 kvm platta med golvvärme.
Leverantören räknade ut att jag skulle ha 25x2.3mm PEX till matningen.
Så nog misstänker jag att 22mm kan bli lite snålt med tanke på att du har en rätt lång sträcka.
Leverantören räknade ut att jag skulle ha 25x2.3mm PEX till matningen.
Så nog misstänker jag att 22mm kan bli lite snålt med tanke på att du har en rätt lång sträcka.
Har också 25mm pex mellan fördelarna på våningsplanen på inrådan av Wirsbo i mitt fall.
Varför ska du dra prisolrör? Använd pex.
Varför ska du ha bara en fördelare? Det verkar vettigare att ha en fördelare per våningsplan istället för att dra 8 slangar från undervåningen...
Varför ska du dra prisolrör? Använd pex.
Varför ska du ha bara en fördelare? Det verkar vettigare att ha en fördelare per våningsplan istället för att dra 8 slangar från undervåningen...
hej!
vilket bra forum detta är! man får alltid nya synvinklar på saker och ting,
fungerar pex lika bra? hur blir det då om man eldar i pannan och det kokar tex? vattnet kanske når 100 grader vid något tillfälle, fungerar det ändå med pex? det är nog även mycket billigare kan jag tänka mig=)
vad jag förstod så var det med fördelaktigt att endast ha en fördelare på övre plan för annars kunde man få problem med cirkulationen, det kanske skulle behövas en till cirkulationspump om jag inte minns helt fel,
för installationen spelar det dock ingen roll om den sitter uppe eller nere för mig, så jag går nog på hans råd
vilket bra forum detta är! man får alltid nya synvinklar på saker och ting,
fungerar pex lika bra? hur blir det då om man eldar i pannan och det kokar tex? vattnet kanske når 100 grader vid något tillfälle, fungerar det ändå med pex? det är nog även mycket billigare kan jag tänka mig=)
vad jag förstod så var det med fördelaktigt att endast ha en fördelare på övre plan för annars kunde man få problem med cirkulationen, det kanske skulle behövas en till cirkulationspump om jag inte minns helt fel,
för installationen spelar det dock ingen roll om den sitter uppe eller nere för mig, så jag går nog på hans råd
....du ska ju ha en värmepump (eller hur är det egentligen, du pratar både om att elda och om jordvärme? ) - om du då har ett värmesystem i huset som behöver 100graders vattentemp för att hålla huset varmt så har det blivit tokigt. Det låter ju också som att du ska lägga golvvärme i hela huset - då pratar vi om 30-40 graders vattentemp.
Om du också har någon vedpanna som ska anslutas till värmesystemet får du ju se till att ha någon sorts temperaturbegränsning via en shunt. Det går inte att gå på golv som är 50-100grader varma.....
Pex brukar förövrig fixa 95 grader i kortare perioder iaf, men det finns ju lite olika sorter.
Vilken leverantör av golvvärme har du pratat med egentligen? Tycker föreslagen lösning verkar lite märklig. Ok att det kan behövas en extra c-pump i något läge, eller en större än den som sitter i värmepumpen, men det verkar vara en vettigare sak än att dra alla slangar till övervåningen.
Om du också har någon vedpanna som ska anslutas till värmesystemet får du ju se till att ha någon sorts temperaturbegränsning via en shunt. Det går inte att gå på golv som är 50-100grader varma.....
Pex brukar förövrig fixa 95 grader i kortare perioder iaf, men det finns ju lite olika sorter.
Vilken leverantör av golvvärme har du pratat med egentligen? Tycker föreslagen lösning verkar lite märklig. Ok att det kan behövas en extra c-pump i något läge, eller en större än den som sitter i värmepumpen, men det verkar vara en vettigare sak än att dra alla slangar till övervåningen.
Fast det spelar väl ingen roll när PEX-slangen i golvet får nästan 100° oavsett vad den matas med.thestrut skrev:
hej!
jag var kanske lite kortfattad i mitt tidigare inlägg..
i dagsläget har jag en vattenmantlad kökspanna som jag funderar på koppla in på "matningsslingan" och det är väl därför jag funderar om pexslangen tål högre temperaturer. i andra änden av "matningsslingan" kommer troligen jordvärmepumpen sitta om något år. det är denna slinga jag har tänkt använda prisolrör till.
shunten till golvvärmen släpper ju bara in rätt temperatur (lägre temperatur) till golvvärmeslangarna om jag förstått det rätt?
jag inbillar mig att om jag har kökspannan inkopplad kan jag känna mig duktig och elda samt hjälpa jordvärmepumpen på vintern så den ska slippa använda eltillsatsen. läs spara pengar
det är gränsfors golvvärme som jag pratat med, de har även varit hem till mig och kollat så jag tror på att sätta fördelaren på övervåningen. finns det inga andra nackdelar än att behöva dra 8 pexslangar dit så finns inga problem för mig, jag kommer på samma ställe dra avlopp + vatten till blivande badrummet på övervåningen så det blir lixom ett utrymme jag ändå måste avsätta för det
förövrigt fick jag en riktit bra offert av gränsforsgolvvärme, slang + plåt billigare än vad jag kunnat hitta på nätet samt shunt och fördelare till samma pris som finns på nätet. och alla kopplingar och sådant man inte tänker på ingick i offerten
då känns det bara positivt att ha dem nära till hands.
MVH/Tobias
jag var kanske lite kortfattad i mitt tidigare inlägg..
i dagsläget har jag en vattenmantlad kökspanna som jag funderar på koppla in på "matningsslingan" och det är väl därför jag funderar om pexslangen tål högre temperaturer. i andra änden av "matningsslingan" kommer troligen jordvärmepumpen sitta om något år. det är denna slinga jag har tänkt använda prisolrör till.
shunten till golvvärmen släpper ju bara in rätt temperatur (lägre temperatur) till golvvärmeslangarna om jag förstått det rätt?
jag inbillar mig att om jag har kökspannan inkopplad kan jag känna mig duktig och elda samt hjälpa jordvärmepumpen på vintern så den ska slippa använda eltillsatsen. läs spara pengar
det är gränsfors golvvärme som jag pratat med, de har även varit hem till mig och kollat så jag tror på att sätta fördelaren på övervåningen. finns det inga andra nackdelar än att behöva dra 8 pexslangar dit så finns inga problem för mig, jag kommer på samma ställe dra avlopp + vatten till blivande badrummet på övervåningen så det blir lixom ett utrymme jag ändå måste avsätta för det
förövrigt fick jag en riktit bra offert av gränsforsgolvvärme, slang + plåt billigare än vad jag kunnat hitta på nätet samt shunt och fördelare till samma pris som finns på nätet. och alla kopplingar och sådant man inte tänker på ingick i offerten
MVH/Tobias
Mer eller mindre kontinuerligt ska nog inte PEX vara varmare än 70 eller 80°.
Sen har pex relativt kraftiga rörelser vid temperaturförändringar, vilket delvis också gör den sämre till högtemperaturtillämpningar.
Så i din tillämpning är kanske ett kopparrör bäst, dvs att du har shunten mellan matningsslingan och fördelaren.
Men invänta gärna någon extra bekräftelse på detta. Det här med rör är inte mitt område. :|
Sen har pex relativt kraftiga rörelser vid temperaturförändringar, vilket delvis också gör den sämre till högtemperaturtillämpningar.
Så i din tillämpning är kanske ett kopparrör bäst, dvs att du har shunten mellan matningsslingan och fördelaren.
Men invänta gärna någon extra bekräftelse på detta. Det här med rör är inte mitt område. :|
jag inväntar bekräftelse=)
använder man även pex till tappvatten? jag har tänkt använt prisol till detta med... kanske jag borde starta ny tråd med denna fråga
//Tobias
använder man även pex till tappvatten? jag har tänkt använt prisol till detta med... kanske jag borde starta ny tråd med denna fråga
//Tobias
Pex är idag (sedan 15 år?) standard för all dold rördragning, värme såväl som tappvatten.
Du måste tänka till lite kring din lösning - det spelar ingen roll om PEX klarar 100graders temp eller inte. Det är fel att skicka ut så varmt vatten i golvet av flera skäl. Dels är det fruktansvärt obehagligt att gå på. Dels är det troligt att din värmepump kommer protestera om det kommer så varmt vatten på returledningen.
Du måste ha en shunt för att reglera hur varmt vatten som skickas ut i golvvärmekretsen från kökspannan. Det behövs både för dina fötter och för värmepumpen. Den vanligaste lösningen när man vill kombinera olika värmekällor är att ha någon sorts ackumulatortank med kamrör i.
Du måste tänka till lite kring din lösning - det spelar ingen roll om PEX klarar 100graders temp eller inte. Det är fel att skicka ut så varmt vatten i golvet av flera skäl. Dels är det fruktansvärt obehagligt att gå på. Dels är det troligt att din värmepump kommer protestera om det kommer så varmt vatten på returledningen.
Du måste ha en shunt för att reglera hur varmt vatten som skickas ut i golvvärmekretsen från kökspannan. Det behövs både för dina fötter och för värmepumpen. Den vanligaste lösningen när man vill kombinera olika värmekällor är att ha någon sorts ackumulatortank med kamrör i.
tack för snabba och bra svar.
jag kommer förhoppningsvis inte köra ut så varmt vatten på systemet men man vill ju att det ska klara eventuella toppar som det kan bli när man eldar, jag eldar i den nu och den är kopplad till 5 radiatorer eldar jag konstant kan temperaturen komma upp i ca 60 grader ut på termometern som ligger an mot röret, jag gissar på att vattnet är 80 grader i röret?
det glädjer mig att det verkar som man kan använda pexrör istället för prisol till tappvatten då jag förstått att de är mycket billigare?
ackumulatortank i någon form har jag också funderat kring, troligen kommer det läggas värmekulvert till ett friliggande garage med solpaneler på taket och detta ska ju även det kopplas in på samma system så man vill inte bygga in sig. tips om läsning angående ackumulatortank?
jag bifogar en liten skiss jag gjorde i paint ( haha ) kökspanna nere till vänster och värmepumpen nere till höger, shunten till golvvärmen på mitten samt golvvärmen överst.detta är hur jag tänkt det, vart bör man placera eventuell ackumulator?
MVH/Tobias
jag kommer förhoppningsvis inte köra ut så varmt vatten på systemet men man vill ju att det ska klara eventuella toppar som det kan bli när man eldar, jag eldar i den nu och den är kopplad till 5 radiatorer eldar jag konstant kan temperaturen komma upp i ca 60 grader ut på termometern som ligger an mot röret, jag gissar på att vattnet är 80 grader i röret?
det glädjer mig att det verkar som man kan använda pexrör istället för prisol till tappvatten då jag förstått att de är mycket billigare?
ackumulatortank i någon form har jag också funderat kring, troligen kommer det läggas värmekulvert till ett friliggande garage med solpaneler på taket och detta ska ju även det kopplas in på samma system så man vill inte bygga in sig. tips om läsning angående ackumulatortank?
jag bifogar en liten skiss jag gjorde i paint ( haha ) kökspanna nere till vänster och värmepumpen nere till höger, shunten till golvvärmen på mitten samt golvvärmen överst.detta är hur jag tänkt det, vart bör man placera eventuell ackumulator?
MVH/Tobias
