495 twin är en kombipanna med frånluft och bergvärme, vi har ingen mekanisk frånluft. Radiatorerna är ljummna, inte svala och huset är byggt 2009.

taz skrev:
Som en parentes kan jag säga att vi har ganska nybyggt, 200kvm öppen planlösning,borrhål 70m, golvärme nere radiator uppe.

Även om vi stödeldar i braskamin täljsten Contura 660 effekt ca 3-9kw, ca 6-7 timmar/dag så förbrukar våran IVT 495 twin ca 120kw per dygn vid 10-14 minus ute utan att vi exempelvis duschar/badar.

Topprekordet för oss förra året var 218kw på ett dygn vid 12-18 minus ute på värme endast.

Just nu är det -12, och jag har stödeldat i 4timmar, termostaterna inne är ställda på 20 grader, tempen inne visar 23 grader, pannan ligger och drar ca 8-9kw just nu.

Nåt galet, ja typ.
Om den drar 8-9kw går ju eltillskottet hela tiden..

Lät ju riktigt konstig din förbrukning om du dessutom stödeldar och i ett sånt modernt hus.. :S hur är det möjligt.. nåt fel på pumpen så du kör enbart el?

Edit: Läste manualen till din pump och kom på en fundering..

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...wy-u3U6Aynq_IZ7mw&sig2=71w-Vnqhm4xgJiSLrWwCsQ

Kolla sida 26.. Tänk om installatören har skiftat faserna fel så att din kompressor snurrar åt fel håll.. då får du ingen värme..

Står även där hur du kontrollerar att den går åt rätt håll..

Om så skulle vara fallet skulle det innebära att kompressorn går men den ger ju ingen effekt så eltillskottet måste gå hela tiden för att klara värmen.

Redigerat:
@error
om huset är byggt 2009 så finns en hel massa regler om hur det ska funka rent energimässigt.

• har ni byggt huset själva, om inte gå tillbaka till leverantören/säljaren
  • vad är det för husleverantör
  • det ska finnas en energiberäkning som anger förväntad energiförbrukning (detta är lagkrav), om verklig energiförbrukning avviker för mycket (osäker på gräns) så kan man gå tillbaka till byggaren
  • jag skulle undersöka om 495 twin överhuvudtaget fungerar
  • om 495 twin är en frånluftsvärmepump så har ni mekanisk frånluft per definition, då skulle jag kolla på injusteringen av den så att flödena är någorlunda rätt
  • var ligger friskluftsintagen, blir det väldigt kallt där
Där fick du några frågor att börja med.

Förväntad absolut max förbrukning vid -20C borde vara 200*50*24 ~240kWh/dygn, men då pratar vi -20C dygnet runt och detta förutsätter av flvp inte ger nånting!

men mät om borr hålet värmer upp brain vatskan nog mycke annars är hålet för grunt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.