Hej!

Bor sedan september i ett hus på 149kvadrat..

Golvvärme hela nedervåningen o konvektor uppe..

Brukar ligga run 21 grader inne men nu är det kyligt ute.. -27 grader :)

Har en Bergvärmepump på 5kW med ett 84m borrhål + 6kW eltillskott

eltillskottet går hela tiden nu och även bergvärmepumpen så i teorin borde jag ha 11kW värme.. (Har kollat ås eltillskottet är ok.. drar 6kW med tångamperemeter)

Men den pallar inte med nu riktigt.. 19grader håller den ungefär nere..

Är det rimligt? 11kW borde ju räcka rätt långt.. Pumpen kanske är sliten men när jag pratar med återförsäljare för bergvärmepumpar så säger dom att om jag ska byta pump måste dom borra 150m till vilket jag inte förstår? Om jag sätter en pump i 5-6kW borde det väl räcka?

Tacksam för svar :)

Kanske prova lufta systemet? Har ingen aning hur man luftar dock när man har golvvärmeslingor.. ?

Hur kan dom borra så extremt grunt är min fundering? Har du dimensionerat det själv?
Har svårt att tro att ditt hål är djupt nog..

Det måste ju vara ett helt nybyggt hus du har eftersom du bara har en 5kW pump till 150m2..

D
Eller så kan det ju vara en gammal VP-installation där man ofta dimensionerade VPn snålt för att få långa gångtider och räknade med en hel del eltillskott...

Rent spontant låter 5 kW värmepump lite lite. Är ditt hus nybyggt eller ett äldre hus? Vad du kan göra är att kolla temperaturerna på värmepumpen. Kolla på kalla sidan och även hetgastemparatur mm, för att se om kompressorn ger någon effekt. Vad har du för värmepump?
Har du termostater på golvvärmesligorna? Isåfall, är ställdonen öppna?

Det är ett gammalt hus byggt 76 så är väl inte mest välisolerat .. 2+1 glasfönster o.s.v.

Pumpen installerades av gamla ägaren 1997 så ja dom beräknade att använda eltillskott eftersom elpriset var annorlunda då..

Enbart Värmepumpen klarar att värma hela huset + varmvatten utan eltillskott ner till -8C ungefär .. kanske är nåt galet med elpatronen ändå?

Har mätt med IR-termometer på rören som går ner i berget och på röret som går ner i berget har jag -6C och röret så kommer upp så har jag -1C .. så låter ju som att det finns effekt i hålet iallafall.

Hetgas-rör o liknande har jag inte riktigt koll på vad som är vad :P

Pannan är en IVT Greenline 5 från 1998

minus 26 ute är ju ganska värmekrävande :). Tror inte det är fel på pumpen utom att den är för klen för att klara värma ditt hus i en sån kyla. Har du ingen kamin att få lite billigt tillskottsvärme när det är som kallast? På lång sikt är en ny borra och större vpump en önskvärt lösning om du vill slippa betala för el till elpatron.
gaia

gaia skrev:
minus 26 ute är ju ganska värmekrävande :). Tror inte det är fel på pumpen utom att den är för klen för att klara värma ditt hus i en sån kyla. Har du ingen kamin att få lite billigt tillskottsvärme när det är som kallast? På lång sikt är en ny borra och större vpump en önskvärt lösning om du vill slippa betala för el till elpatron.
gaia
Jo det är klart..

Går ju annars köra nån elradiator inne när det är under -30.. inte ofta det händer :)

Hur sjutton mäter man hur stor pump man kan ha i sitt hål? .. jag menar man kan ju inte säga "man behöver 150m för 8kW" eller liknande ? eftersom grunden varierar o.s.v.

Hade isf tänkt köpa en 6kW när denna går sönder med ett kraftigare eltillskott :)

Redigerat:
D
Med de temperaturer du har i ditt hål, så är nog inte en större pump aktuell. Tänk också på att en modernare pump troligtvis har bättre verkningsgrad och därför belastar borrhålet mer med samma uteffekt.

Ok jag trodde det var bra.. pappa har 400m markjordvärme och har 0 grader in -4 ut..

Men en 5-6kW ersättare borde väl funka? det är ju snarlik effekt.. värmepumpen som sitter nu är specad till 5,5kW värmeeffekt

D
Är pumpen du har nu dockad mot en annan panna och tillverkar lika varmt vatten hela tiden eller har den en reglerdator som kör ut olika varmt vatten beroende på utomhusteperatur?

"Hur sjutton mäter man hur stor pump man kan ha i sitt hål? .. jag menar man kan ju inte säga "man behöver 150m för 8kW" eller liknande ? eftersom grunden varierar o.s.v."

Det finns väl nån tum-regel som säger ung. 50W/m, d.v.s 100m = 5kW

ridax skrev:
Är pumpen du har nu dockad mot en annan panna och tillverkar lika varmt vatten hela tiden eller har den en reglerdator som kör ut olika varmt vatten beroende på utomhusteperatur?
Värmepumpen har ju en stor varmvattentank som den håller varm mha bergvärmen.. Den kör ju värme sen när värmen sjunker för mkt i varmvattentanken så börjar den ju tillverka varmvatten då en stund..

D
Ja, då kör värmepumpen antagligen med fast kondensering, dvs den tillverkar varmvatten på samma temperatur året runt och denna temperstur är oftast ganska hög, runt 50 grader. Moderna pumpar kör med flytande kondensering, dvs tillverkar olika varmt vatten beroende på husets värmebehov och kan då för det mesta tillverka mycket svalare vatten. När värmepumpen gör svalare vatten så är den mycket effektivare och tar mer energi grån berget och mindre från elnätet. Det gör att en ny pump med samma effekt kommer att belasta ditt borrhål kraftigare.

Själv hade jag en gammal bergvärmepump mot ett 80m borrhål och när jag bytte pump så borrade jag 100m till.

Som en parentes kan jag säga att vi har ganska nybyggt, 200kvm öppen planlösning,borrhål 70m, golvärme nere radiator uppe.

Även om vi stödeldar i braskamin täljsten Contura 660 effekt ca 3-9kw, ca 6-7 timmar/dag så förbrukar våran IVT 495 twin ca 120kw per dygn vid 10-14 minus ute utan att vi exempelvis duschar/badar.

Topprekordet för oss förra året var 218kw på ett dygn vid 12-18 minus ute på värme endast.

Just nu är det -12, och jag har stödeldat i 4timmar, termostaterna inne är ställda på 20 grader, tempen inne visar 23 grader, pannan ligger och drar ca 8-9kw just nu.

Nåt galet, ja typ.

@error
du borde ha ett max effektbehov på ~10kW vid -20C om huset är byggt på 2000 talet.
Vad har du för vent? Körs den på fullt?
När du har 23C inne, är radiatorerna svala då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.