Det behöver inte vara fel med att koppla in en kökspanna eller vattenmantlad kamin till VP, jag har så och det funkar bra. Men det finns fallgropar.

Min Kronspisen har en vattenslinga. Den har vår rörmockare kopplat på returledningen tillbaka till VP som dessutom går via kulvert. Detta funkar bra, men min bedömning är att det förutsätter två saker. Antingen att VP inte styr värmesystemet på differensen mellan utgående temp och returtemp och/eller att det inte är en vädligt hög effekt på pannan (blandningen med det förhållandevis kalla returvattnet sköter resten), dvs så att inte någon skyddsspärr/larm av för hög returtemp slår av VPn. Självklart förutsätter det också att det är en VP med en inbyggd acktank.

Jag är amatör på detta, men nöjd med min funktion. Man kan elda och hjälpa VPn på traven. Kan meddela att jag bor i en gammal kåk (stomme från 1700-talet) i Norrbotten och bottennoteringen förra veckan var på -38,4 grader. Med viss stödeldning har ännu inte en enda kWh stöd-el använts. Så jag är nöjd.

....VP med inbyggd acktank, är det någon mer än CTC som kör det tåget?

För övrigt tycker jag du på ett bra sätt beskriver hur det kan fungera, eller inte fungera. Hoppas min tidigare beskrivning inte gav sken av att det aldrig kan fungera, det var inte meningen.

Om du har någon form av träyta på golven ovan golvvärmen (parkett, klick etc.) så än ska denna generellt inte bli varmare 27 grader (varierar i viss mån från tillverkare till tillverkare) för att golvet inte ska skadas. Det innebär att du antagligen inte får köra ut varmare vatten än 40 grader skulle jag gissa på. Syftet med shunten är ju att du inte ska köra runt varmare vatten än nödvändigt som bara ger spillvärme ändå.

Din kulvert för solpanelerna måste vara riktgt ordentligt isolerad, alternativt kan du sätta upp någon panel extra för att kompensera för förlusterna.

Det finns massor att läsa om ackumulatortankar, du ska dessutom ta dig en extra liten funderare eftersom du ska kombinera lågtempererad värmekälla med högtempererad. Spontant skulle jag kikat på en tank med stratifieringsrör, skippat solslingor och laddat solen på olika höjder med hjälp av ventiler och slingberedare för varmvattnet.

EDIT: kan tillägga att jag själv har en VP-anläggning med acktank som är klar för att koppla in vattenmantlad kamin och solfångare så jag har gjort en del erfarenheter på vägen....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.