Hej

I stugan står en Husqvarna 155, som jag eldar jämt.
Jag vet att gaserna är för heta, risken är att skorstenen ska spricka, den har det gjort redan.
Hur kan jag kyla ner gaserna? Fejaren har sagt att jag måste montera ett metallbox efter kaminen, men hur ser den ut? Finns att köpa någonstans?
Själv tänkte jag att mura upp en slags rörspis och ansluta kaminen. Men får jag göra det? Jag har i stugan bjälkar som ligger inmurat in i skorstenen, det är godkännd som det är. Men, än så länge att jag ser till att gaserna blir svalare, och att jag ändrar ingenting, liksom anslutningen av en annan kamin på skorstenen.

Tack för svaren.

Redigerat:
Redigerat:
Sälj 2/3 av vedhögen så har du råd att köpa en riktig kamin. Den förbrukar ca 2/3 mindre ved så du klarar värmen iallafall med den ved du har kvar

Det du behöver är ett rökgaselement som kopplas in bakom kaminen, sänker temperaturen på rökgaserna genom att avge mera värme till rummet där kaminen är installerad och mindre till skorstenen, finns bl a här http://www.vedspis.se/sv/delar/Tillbehör/Rökgaselement/

Lasse

Gåre inte att strypa dragspjället såpass att rökgaserna inte hinner bli för kalla i topp av skorsten?

Till viss del men blir rökgaserna kallare än 800 grader går det inte att bränna dem och de omvandlas till sot som lägger sig i skorstenen o buskarna där det inte gör nån nytta.Mao verkningsgraden sjunker katastrofalt. Ekonimizern eller gaselementet påminner mig om en egen produkt som jag trodde starkt på i början på 80-talet. Den bestod av en böjd rökgång omgärdad av ett stenmagasin och skulle säljas till de som hade dåliga Jötulkaminer och naturligtvis andra som hade stora värmeförluster ut i skorstenen. Efter en tid då eftertanken kommit ifatt och man insåg att kostnaden för produkten i stort sett var likvärdig med ett nyköp av en kamin med vettig förbränning, där man kunde bromsa brasan utan att verkningsgraden sjönk, så fick det bli en lärdom för livet istället. Förr fanns det förugnar till dåliga vedpannor för att få bättre verkningsgrad. Idag är pannorna betydligt bättre utan att behöva använda förugn. Likadant är det med de flesta kaminer, förutom vissa baltkaminer där tiden/tekniken i de flesta fall verkar stått stilla.

Les9 skrev:
Det du behöver är ett rökgaselement som kopplas in bakom kaminen, sänker temperaturen på rökgaserna genom att avge mera värme till rummet där kaminen är installerad och mindre till skorstenen, finns bl a här [länk]

Lasse
Tack! Jag tror på detta. Men hur nu med faran att rökgaserna blir för kalla?

Då kan man isolera en del av gaselementet så att det inte kyler rökgasen ;)

:cool: Så klart....

Varför får du inte byta kamin?

En utbyte till en bättre kamin resulterar i en nybesiktning som inte tolererar brännbart nära skorstenen. Weard..q(;^;)p

Kolla upp det en gång till tycker jag, alla äldre skorstenar är byggda på det viset.
Farsan fick godkännt vid nyinstallation av en stor kamin med samma skorstens konstruktion.

Det låter intressant. Vilken sotare godkännde detta?

Detta var i Bengtsfors, vet inte så mycket mer.
Känns otroligt att alla äldre hus inte kan byta eldstad utan att mura om hela skorsten.

De brukar åtminstone kräva insatsslang för att godkänna nyinstallation. Sedan kan det bero på om takstolen vetter emot andra sidan där rökgången går eller tvärtom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.