Fick idag (och igår) installerat en ny panna, CTC EcoEL 1550. Den befintliga värmepumpen CTC EcoAir107 skulle såklart också kopplas in i den nya pannan men på något vis lyckades rörkrökaren låta den frysa och sa att vi får vänta på + grader!!!! Totalt vansinnig är jag i nuläget.

Hur som helst verkar det gå 10kwh/timma i nuläget och fortsätter det såhär kommer ju elräkningen hamna på ca 10.000kr i månaden... Kan ju inte säga att kostnaden får detta kalaset känns speciellt befogat i nuläget.... Vad är fel? Imorgon är det ju röd dag och jag kommer inte att få tag på firman som utfört jobbet så det blir att vänta till Torsdag och se oroligt på mätaren. För tillfället blinkar lampan som indikerar kwh på elmätaren 2ggr / sek. När jag kom hem idag blinkade den det dubbla. Den han knappt med. Det är ju ändå bara -12 grader ute nu, och kommer att vara så i närmare en vecka iaf om man ska tro nyheterna. Sedan igår morse har mätarn tickat med 290kwh, och då har ändå pannan vart urkopplad större delen av dagen igår..

Lär väl knappast gå 10kW konstant hela tiden. Det är väl någon stor acktank som ska värmas upp?

Är väl inte heeelt omöjligt med 10kW konstant? Vi "drar" 5kW konstant med elpatroner nu när det är runt -10. Då har vi bara 110 kvadrat plus källare men har man stort hus som är lika dåligt isolerat som vårt...

Sen jag kom hem för 3 timmar sedan har det gått 30kwh. Huset är ett dåligt isolerat gammalt hus med ca 160m3 med biarean inräknat.

Rrrrr skrev:
Lär väl knappast gå 10kW konstant hela tiden. Det är väl någon stor acktank som ska värmas upp?
finns ingen acctank här. Bara en ELpanna eftersom idioten inte orkade koppla in pumpen första dagen då han dör upp runt 10-tiden och åkte vid 15-tiden

Värmepumpen kommer ju inte göra så mycket nytta i den här väderleken vilket fall som helst. Dessutom kommer elpatronera få gång en hel del om det är gammal och dåligt isolerat...

Fast 10kW låter ju lite väl mycket... vårt hus är bara plankväggar i stort sett och ingen tilläggsisolering på vinden och vi gör som sagt av med 5kW om vi kör på elpatroner. Eldar dock med ved mot acktankar så ofta vi kan.

Vad hade du för uppvärmning innan du fick elpannan?

_ap_
kikade på en kompis fjärrvärmecentral där går det att läsa husets "förstunden" förbrukning, 13,7kWh vid -16* dock i Piteå så att förbruka 10kWh är inte alls omöjligt.

Nu är det 4,5 timmar sedan jag kom hem och 40kwh har det gått hittils. Då har jag sänkt lite så innetemperaturen ligger på 19 istället för 20 grader.
Men alltså den nya pannan är 30 år nyare än den förra som avgav en jäkla massa värme nere i pannrummet. Den nya måste väl ändå vara mer effektiv? I nuläget undrar jag om den nya inte drar mer än den gamla.

Bifuel. Asså jag vet ju inte exakt då jag inte kikat / timma. Men för de kallaste 2 månaderna förra året hamnade räkningen på 7000kr. Känns som att jag kommer att bräcka den räkningen lätt nu med nya pannan. Cirka 20.000kwh gick åt på ett år sedan jag flyttade in och installerade pumpen på den gamla pannan.

Redigerat:
10 Kwh är väl inget märkvärdigt att förbruka när det är kallt? oftast är elpatronen på 9kwh och sedan hushållsel mm och kke ngn annan förbrukare.
Krävs lite effekt i ett äldre hus, vedpannorna var ju ofta på iaf 40kwh och man får elda ett par ggr om dagen.

Här har vi föresten haft ett snitt på -18 under dryga 3veckor nu och toppar på -32 så du har tur att du inte bor här iaf, då hade garanterat 10kwh inte varit nog ;)

Men varför skulle jag då investera i ett system för nära 100.000kr om det inte gör någon skillnad?

Jo men så länge pannan på elpatron så gör det ingen skillnad om den är från 70-tal eller är ny, verkningsgraden är likvärdig men kombinrar du med ngn form av värmepump så blir det en annan sak.

andreas_gbg_ skrev:
Men varför skulle jag då investera i ett system för nära 100.000kr om det inte gör någon skillnad?

Provade stänga av pannan för att se om det ligger något annat och drar, men då gick förbrukningen ner till 0kwh, alla andra förbrukare avstängda. Satte igång igen och testade slå av den nedre elpatronen, nu ligger förbrukningen på 3kwh, men om den övre klarar av att hålla värmen vet jag såklart inte ännu.

Det är inte så att den undre värmer vattnet eller nåt annat viktigt? Vi kommer inte att ha råd att betala elräkningen om det skall gå 7200kwh i månaden.

Du kan som en grov tumregel räkna med att du behöver ca 70w/m2 golvyta om det är kallt ute.
Så nej 3kw kommer inte att orka hålla värmen på långa vägar tyvärr, gränsfall att dina 10kw gör det vilket visas av att dom gått för fult dygnet runt.

andreas_gbg_ skrev:
Provade stänga av pannan för att se om det ligger något annat och drar, men då gick förbrukningen ner till 0kwh, alla andra förbrukare avstängda. Satte igång igen och testade slå av den nedre elpatronen, nu ligger förbrukningen på 3kwh, men om den övre klarar av att hålla värmen vet jag såklart inte ännu.

Det är inte så att den undre värmer vattnet eller nåt annat viktigt? Vi kommer inte att ha råd att betala elräkningen om det skall gå 7200kwh i månaden.

_ap_
andreas_gbg_ skrev:
Om du inte vet det själv har du nog tyvärr blivit lurad..:(

Exakt vad har du investerat i och varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.