Nu kanske du behöver golvskiva överst, men jag gjorde tvärt om för att få det styvt (långa avstånd mellan golvbjälkarna) och pga risken för gnagarangrepp på slangen.

Plywood på bjälkarna och sedan 28x120 mm gles på denna. Glesen limmade och skruvade jag i plywooden, det blev styvt som helsike. Hade ett fåtal kortlingar,120 cc där jag skarvade skivorna.

Plåt och slang i glesen och sedan klickgolv.

Att skruva ner mot slangen verkar lite riskabelt, men det går ju.
 
mycke_nu skrev:
Nu kanske du behöver golvskiva överst, men jag gjorde tvärt om för att få det styvt (långa avstånd mellan golvbjälkarna) och pga risken för gnagarangrepp på slangen.

Plywood på bjälkarna och sedan 28x120 mm gles på denna. Glesen limmade och skruvade jag i plywooden, det blev styvt som helsike. Hade ett fåtal kortlingar,120 cc där jag skarvade skivorna.

Plåt och slang i glesen och sedan klickgolv.

Att skruva ner mot slangen verkar lite riskabelt, men det går ju.
Hur långt hade du mellan bjälkarna/åsarna?

Verkar vettigt som du gjort för att få slangen nära fötterna. Snabb respons för golvvärmen!
 
Ska kolla, återkommer i kväll.
 
Det verkar ha varit ca 80-90 cm cc. Gammalt hus, byggt av återanvänt virke från ett ändå äldre hus, så måtten varierar kraftigt från bjälke till bjälke.

Kortlingarna längst bort låg på 120 cc, det minns jag.

Golvet är som synes förstärkt och riktat med 45x145 så den effektiva spännvidden kanske blev ca 70 cm.
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ullberg och mexitegel för tippsen. Jag tänker fortfarande skruva glesen uppifrån, men komplettera med kortlingar för att kunna trampa ner slangen i plåten. Vilket cc tror ni jag behöver för dessa kortlingar? En vid varje plåtskarv = 1150?
Jag kommer även att fundera på andra alternativ. T.ex någon form av fixtturer av plattjärn som tillfälligt placeras i plåtskarvarna medan slangen trycks på plats. En annan variant är att borra horisontella hål i bjälkarna där man tillfälligt placerar ca 20mm rör medan man trycker slangen på plats. Rören skall alltså gå från bjälke till bjälke ca 650 mm långt.
Har man som jag gott om tid men lite pengar kan man ju fundera på alternativa lösningar.
Tidigt funderade på spårade skivor men priserna var utan rim o reson. Är även kompis med snickare som avrådde från att fräsa spåren själv. Fräsarna slits fort och skulle kosta mer än skivorna var deras erfarenhet.
 
Kom just på ett sätt som kanske är ännu enklare.Jag lägger ett antal tillfälliga bräder tvärs över golvbjälkarna .På dessa placerar jag gles och plåtar. Glesen fixeras mot plåten med med klena skruvar med försänkt skalle. När slangen har tryckts på plats så tar man de tillfälliga bräderna och hela "paketet" skjunker ner mellan golvbjälkarna.
Vad tror du ullman ? skulle detta minska risken för hjärtinfarkt?
 
  • img002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din sista modell låter lovande, men jag tror inte du behöver skruva fast plåtarna. Kör med häftpistol - det går lika bra, går fortare och blir billigare. Eventuellt kan du behöva slå till med hammaren på häftorna så de verkligen går i botten. Allt handlar ju bara om att paketet inte ramlar för långt ner i isoleringen så skruvarna inte får fatt i paketet.
 
ullberg
BGA skrev:
Kom just på ett sätt som kanske är ännu enklare.Jag lägger ett antal tillfälliga bräder tvärs över golvbjälkarna .På dessa placerar jag gles och plåtar. Glesen fixeras mot plåten med med klena skruvar med försänkt skalle. När slangen har tryckts på plats så tar man de tillfälliga bräderna och hela "paketet" skjunker ner mellan golvbjälkarna.
Vad tror du ullman ? skulle detta minska risken för hjärtinfarkt?
Tja kanske, men jag undrar hur du ska få ut de tillfälliga brädorna, har du inga väggar på rummet som tar emot? Jag antar att du tänker dig att man gör ett par golvreglar i taget och i slutet drar man ut stödbrädorna över den lagda slangen. Det borde funka hyggligt, två saker jag kommer att tänka på:

1) det "paket" du släpper ner mellan golvreglarna kommer väl väga en del (kanske framförallt glesen). Det finns en risk att de små plåtkanterna som ska bära allt detta viker sig, framförallt när man släpper ner paketet (om man gör det "hårt" typ bara drar tillfälliga regeln och låter det falla ner) men kanske också av den statiska lasten (jag tror att det kommer hålla för detta men är inte helt 100). Av samma anledning tror jag att man ska göra som du tänkt och skruva fast glesen, snarare än häfta.

2) Mina slangar var ganska benägna att "hoppa upp" igen då jag (eftersom jag inte hade något mothåll) fick trilskas ganska mycket för att få ner slangarna. Detta slipper ju du vid monteringen av slangen hoppas jag, men jag vet inte om "nersläppet" mellan golvreglar (om det nu görs allt eftersom som jag tolkat det) blir för mycket rörelse och får slangen att hoppa.

Båda dessa borde gå bra att hantera, och jag tycker det vore toppen om man kunde hitta en bra metod att använda dessa plåtar, då kan jag använda dem i framtida byggen också, så jag är helt för att testa.

Din ursprungliga metod med kotlingar låter ju lite mer säker, men tar å andra sidan lite av isoleringen, om det nu inte är ett mellanbjälklag, då spelar det ingen roll, och det är kanske marginellt ändå.

oavsett vilken metod du väljer så bör du nog inte skruva fast plåtarna innan slangen ligger i, det finns för stor risk att spåren inte linjerar (jag var ju tvungen att dra fast dem i golvreglarna för att ha en chans att få ner slangen, men jag använde en slangstump för att fixera dem i läge innan jag, i mitt fall, spikade fast dem)

/U
 
Åter, tack för tippsen. Jag hade funderat lite på det ni nämner oxå. För att linjera plåtarna hade jag tänkt lägga 20mm rörstumpar i skarvarna medans jag fäster plåtarna mot glesen (rörstumparna har jag redan i skrotlådan). Dessutom tänkte jag pressa ner slangen i böjen där den passerar bjälken (i ett urtag). Att sista facket/facken kan bli ett problem är jag medveten om, men det löser jag när jag är där. Det handlar om golvbjälklagret i bottenvåningen med en ouppvärmd kallkällare under, så lite värmeläckage neråt är inte negativt. Jag hade tänkt isolera med 10cm skivor i botten och sen fylla upp med lösull, men kanske jag lägger 5cm frigolit ovanför lösullen för att få bättre stöd för glesen.
Lite förklaring: Det är ett nybygge(?) på 100kvm .Enda väggen nu, är den bärande som är ca 6m lång. Bygget har pågått i 8 år och tanken på golvärme kom sent, annars hade jag lagt den uppe på bjälkarna. Ja 8 år är en lång tid, men det började med att vi fällde granarna i skogen och en del av virket är sågat med Solosågen.
Jag vet hur besvärlig 20mm slang är. Har lagt en del såna i betong. Har även lagt 500meter 45mm slang i en damm. Den dumme leverantören sade att den skulle ligga i sick-sack (som en golvvärmeslang), men slangen bestämde naturligtvis själv hur den ville ligga trots att vi monterat sänke enligt anvisningarna. Det blev en enda ring något mindre än dammens diameter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.