7 315 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Nya pannan drar hiskeligt mycket.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Nu är pumpen igång igen och förbrukningen gick ner till runt 3kwh, nån stund även nere i 2kwh/tim. Men nu har den gått upp till 6kwh och växlar lite mellan 3-6. Antar att den ligger på gränsen och kopplar in undre elpatronen. Ska testa stänga av den och se om värmen håller sig. Är inte mer än 6 minus nu.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
50 står den på, nån standardinställning. Skall se om jag kan sänka lite granna för temperaturen är uppe i nästan 22 grader inne nu.
Men det ena problemet avlöser det andra. Har nu märkt att vattenpumpen ute i ladan går konstant, antagligen får den inte upp trycket. Hoppas inte jag har en läcka in mot huset
En teori jag har är att eftersom pumpen ibland inte går igång när det är riktigt kallt ute pga nån givare eller något annat, detta löser jag genom att sätta in lite värme i det rummet pumpen står, skulle det kunna vara så nu att pumpen gick när det blev så kallt att givaren inte slår ifrån igen pga kylan, därav pumpen går hela tiden. Har haft värmefläkten vid pumpen nu en stund utan att pumpen slått ifrån. Ger det en stund till sen måste jag felsöka vidare... Någon som vet vad det kan bero på? Kommer väl starta en ny tråd för att håva in tips på hur jag skall kolla detta.
Men det ena problemet avlöser det andra. Har nu märkt att vattenpumpen ute i ladan går konstant, antagligen får den inte upp trycket. Hoppas inte jag har en läcka in mot huset
Hej
Har själv en Sanyo 10kW luft-vatten, sista räkningen för Dec-Jan, 7990:-, så det kosta med bekvämlighet på vintern. Nu blir det en vedpanna till nästa vinter, bara bluff att man sparar 60-70%, vad som sen är problem som aldrig nämns, om du tidigare har haft olja, så bör radiatorerna bytas till större, på grund av lägre framledningstemp.
Harry
Har själv en Sanyo 10kW luft-vatten, sista räkningen för Dec-Jan, 7990:-, så det kosta med bekvämlighet på vintern. Nu blir det en vedpanna till nästa vinter, bara bluff att man sparar 60-70%, vad som sen är problem som aldrig nämns, om du tidigare har haft olja, så bör radiatorerna bytas till större, på grund av lägre framledningstemp.
Harry
Klicka här för att svara