Värme allmänt
hempularen: Jag gillar formuleringen: Använd Kiilto Flytfix som påförs med tandad spackel. Följ Kiiltos och BKR´s anvisning. Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna bli i enlighet med BKR's anvisningar.
KarlOlov: ok då törs jag köra med vatten, jo det är nog bäst att ha en jämn temp där inne, de jobb jag gör där är när jag har tid/lust och är svåra att planera. Eldar med egen ved så det är inga pengar det handlar om, möjligtvis ifall jag behöver bygga en större vebod :rolleyes: tack för feedbacken
Äpplerum: Lvi har elektriska sektionsradiatorer, kolla på deras hemsida.
MathiasS: 1. Växla av (lite mer jobb, men mindre än man kanske tror) 2. Dra röret bakåt in i nästa rum 3. Flytta ut 4. Krök på röret ovanför kaminen (ser inte klokt ut, sidodragningen kommer börja långt ner på röret). 30cm skulle räcka för ett oisolerat rör (enligt NVI's anvisning) men jag tycker det är otäckt att ha något så varmt öppet för beröring.
mexitegel: Om du söker i detta forumet och på www.varmepumpsforum.com så hittar du personer som lagt ut sina offerter för kommentarer så får du en uppfattning.
Lillkorpen: [citat] Tycker Du är klok som inte tänker som många vedeldare här säger. Det finns inget tvång att som ovan nämnts ha 3-4 kbm tankar till vedeldning. Detta speciellt om man har en panna som både hanterar ved och pellets utan omställning. Idag finns modernare pannor som hanterar lägre effektuttag också med fullgod verkningsgrad. Detta tillsammans med husets förbrukning under eldningen
GoForIt: Ja, den ska testat direkt i förpackningen. Ja, ska du efter överenskommelse göra själva arbetet med förläggning och spackling så är det alltså minst 3 besök av elektrikern. Kanske t.o.m. ett fjärde för själva inkopplingen.
cecar33: Nja uppvärmnings kostnaden per år är ju högre eftersom elkostnaden tillkommer, det jag sa var att jag köper en pall för 2000 kr. Börjar elda lite försiktigt när den svala fuktiga luften i Halland nära havet gör sig påmind någon gång slutet September början av Oktober. Det är endast för att jag har FLP som drar in fuktigheten via ventilerna i rummen,som känns rå och därmed kall
syndikate: Hej! Inte en anin om va elvärme gol bygger men de e inte så många mm tror jag, vattenburet finns de golvvärme som bygger allt från 8-16mm /// Syndikate
Västerhaninge 17: [citat] Sitter inte kompressorn i utedelen på en LVVP
AndersS: Om det blir trångt med 45:or på höjden så kan du hugga bort och flytta ut några lager tegel av murstocken ovanför, dvs där du idag har murat på en ny spishylla och kan då även enkelt montera böjarna ovanifrån. Du kan även då lätt täta mellan gjutjärnsrören och murstocken ovanifrån. Vi fick göra så när vi monterade en Keddy i en trång murad spis.
ichgary: Kostar ju inte mycket att lägga ut en annons.. Du kan ju höra med en rörmockare vad det skulle kosta att installera den en gång till och ange ett c:a pris i annonsen..
BjörnBygg: Så har man haft besök av installatörer som väl inte var så optimistiska eftersom det enligt dem skulle vara svårt att dra rören snyggt, men man kan tydligen ha upp til 3 meter vågrät rördragning, så jag förstod inte problemet... Får ta dit en till tror jag. Hantverkare brukar ju säga ganska olika saker.
Avemo: Hur länge den håller värmen efter avslutad eldning kan du bortse ifrån. Det är försumbart på båda. Jag tror i övrigt inte att det är några enorma skillnader i funktion mellan dem. Är husqvarnan i dåligt skick kan det vara poäng att byta den men jag tycker inte att 3027 är en dålig spis. Den är väl 70 cm bred? Alla vedspisar kräver passning. En normal vedbrasa kan inte brinna
wrang: R10 = 3/8 R15 = 1/2 R20 = 3/4 Har själv 3/8 här hemma å huset är ifrån -58
ms75: Tack för imponerande snabb hjälp, nu tror jag att jag vågar fixa det här!
camaro1969: [citat] det va nog den som ricebridge skrev, tycker jag mig känna igen den men kolla vad samma pump kostar hos polarpumpen, vi hade en tråd för några dagar sen där jag lyckades få forummedlemmen att köpa av polarpumpen istället för varmt hem, kolla den tråden //T
hempularen: En besiktning som beställs av säljaren är ofta kopplad till en mäklarfirma. Besiktningsmannen har då ett visst beroendeförhållande till mäklarfirman, som har intresse av att besiktningen inte blir för negativ. Det ligger då nära till hands att bes. mannen medvetet eller omedvetet förskönar beskrivningen för att behålla sitt goda förhållande till mäklaren. Tar man sedan anticimex
cecar33: Då kan du fylla på och sedan öppnar du säkerhetsventilen och släpper den för att se om den stänger ,det kan vara så att den inte gör det utan står där och läcker hela tiden. Då är det bara att byt det gör du lätt själv.
mexitegel: [citat] Tack! Jag undrade vad det var för tokerier som annars var på gång :D
BjörnBygg: [citat] Tjena! Jo preliminärt så kan vi sätta in en braskamin, måste bara klura ut var den ska placeras samt få tillstånd från myndigheterna först;)
stoif: Sant är väl att du behöver elda oftare om du måste shunta ut högre temp, då du måste hålla en högre temp i tanken. Men det betyder inte att det går åt mer energi (du behöver ju inte elda lika länge varje gång då heller), det kommer gå åt lika mkt tillförd energi för att värma huset. Det är då förlusterna jag tror är nyckeln. Jag tror förlusterna blir större då du har
ichgary: Jag skulle gissa på dålig rördragning med luftproblem som följd, det skapar problem för laddomaten att cirkulera vattnet tillräckligt bra..
Paddy: Här kommer en bild: [bild] Den del jag fick loss ligger bakom röret i samma följd som dom satt monterade.
mycke_nu: Det där med grop är nog väldigt tveksamt precis som Mikael_L skriver. Man kan göra lite överslagsberäkningar: Solen ger i runda slängar 1 kW per m2. Om det handlar om 10 fönster på 1 m2 vardera så är det 10 kW som skall kylas bort. Låt oss säga 5 kW i genomsnitt över dygnet. Hur mycket sväljer då en grop i marken? Man kan jämföra med vår jordvämeslinga som är 1,3 km (1300 m)
lordi: Storlek 15 är 1/2" och då blir röret 21 mm utvändigt. Har du termostatventiler nu så bör snabeln, eller knäröret passa. Har du däremot äldre handvred, typ slottsventiler eller liknande så kan du behöva byta snablar som Missionären skriver ovan.
växelventil: Hej Har du högre förtryck på trycksidan än systemtrycket så pendlar det inte utan faller snabbt.Har varit med om det ett flertal gånger på nya kärl som vi har bytt på.Skulle inte vara så kul om det visade sig att det var kärlet/säkerhetsventilen som felet låg på om man börjar riva golv/väggar för att hitta anledningen med tanke på hur lätt det är att kolla.