Rörmokarn som drog golvvärmen i plattan gjorde en dundertabbe och lade några av anslutningarna inne i väggen. När sedan väggen byggdes upp fick man bila ut lite och det ser ut som om snickarna har skavt slangen samt att det inte är tillräckligt uppbilat så att slangen är lite tillplattad. Vad för åtgärder rekommenderas att jag ska ta, jag kan bara anta att den diffusionstäta ytan som ska stoppa syre från att komma in i systemet och rosta armaturen är skadad. Hur fixar man det?
SDIM1301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Vilket fabrikat är det på slangen?

Mattias

Är det för syre i systemet du är orolig för så kan jag lugna dig att det kommer yterst lite syre genom en 2 cm lång avskavning op slangen.

Det lär komma mycket mera genom anslutningar till fördelaren mm.
För syrets skull värm upp systemvattnet till 95 grader då bublar mycket syre bort ( dock inte 95 grader i golvvärmeslangarna. Om du har elpatron och någon förådstank stäng av cirkulationen och värm den till max och släpp ut lufen. Gör om det två till tre gånger beroende på förådstankens storlek i förhållande till golvvärme slangens volym.

Risken för framtida läckor kvarstår om det också var frågan?

Mattiaz skrev:
Vilket fabrikat är det på slangen?
Det är Uponor
Erik_X skrev:
Är det för syre i systemet du är orolig för så kan jag lugna dig att det kommer yterst lite syre genom en 2 cm lång avskavning op slangen.

Det lär komma mycket mera genom anslutningar till fördelaren mm.
Bra, då slipper jag oroa mig över det.
Erik_X skrev:
För syrets skull värm upp systemvattnet till 95 grader då bublar mycket syre bort ( dock inte 95 grader i golvvärmeslangarna. Om du har elpatron och någon förådstank stäng av cirkulationen och värm den till max och släpp ut lufen. Gör om det två till tre gånger beroende på förådstankens storlek i förhållande till golvvärme slangens volym.
Huset är uppvärmt genom fjärrvärme så det blir en anslutning till fjärrvärmeväxlaren.
Erik_X skrev:
Risken för framtida läckor kvarstår om det också var frågan?
Jag är självfallet orolig för alla möjliga konsekvenser som skadan kan ha åsmakat och de åtgärder som jag bör vidta i detta skedet.

Det ser ju ut att bara vara skyddsröret som är skadat, och det har jag otroligt svårt att tro ska vara det skyddande lagret mot syret?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.