Hej

Vi har köpt ett hus som har en bergvärmepump kopplad till slingor i golven på alla rum, tror pumpen heter Bosch EHP 9 LW/M.

Golvvärmen är även dragen på toaletten som har klinkergolv men jag tycker att golvet är iskallt, samma sak ute i hallen som också har klinkergolv. Hade pumpen på nått sätt inte fungerat så antar jag vi hade haft det iskallt inne men det har vi inte.

Min fråga är, vad kan man förvänta sig av bergvärme tillsammans med golvvärme? Kan golven bli varma så det är bara t.ex. en justeringsfråga på pumpen eller kommer man inte upp i dessa temperaturer med denna kombination?

Problemet är att nu när det är varmt så kommer inte värmepumpen att producera värme för uppvärmning av huset utan i princip bara för varmvattenbehovet. Dina klinkergolv kommer då av förklarliga skäl inte att få något varmvatten som kan värma golvet. Detta är ett problem med vattenburen värme i golv som man vill ha varma under den varma årstiden. Det man kan göra är att komplettera systemet med små lokala elpatroner med separat cirkulationspump för slingan som går till hallen respektive toaletten. Då kan du lokalt få värme till dessa golv utan att värma hela huset.

Att ha golvvärme ihop med värmepump är idealiskt för det kräver lägre framledningstemeperatur än för ett radiatorsystem, därmed bättre verkningsgrad. Nackdelen med golvvärme är att det är trögreglerat.
Tänk på att du inte ska tänka på golvtemperaturen utan temperaturen i rummet. Är det 22 grader inne, och du vill ha 22 grader inne, så ska inte golvet kännas särskilt varmt. Och som oceanis skrev så är din värmepump troligtvis i sommarläge nu och värmer endast varmvatten.
Om man i badrummet vill ha lite extra värme på sommaren, så kan man göra som så, att man kopplar bort termostaten i badrummet och sen ställer in "lägsta framledningstemperatur" på värmepumpen till säg 25 grader. Kan inte Bosch till 100% men den funktionen finns på de flesta (alla?) fabrikat
Då skickar den ut lite värme till badrummet även på sommaren. Detta gäller om du har termostater i övriga rum där du inte vill ha ut värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.