4 476 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hantverkaren har satt in ett stooort kaminrör...
Så kom man tillbaka från semestern för att kolla in nya kaminen och blev mest deprimerad...
Jag instruerade att använda det tunnaste röret som är 180 mm inkl isolering men dem har använt ett som er 230mm till en liten Morsö gjutjärnskamin, ser nästan komiskt ut!
Det kan väl inte rimligtvis behövas ett rör med 50mm isolering när det dessutom sitter en rökgasfläkt som ser till att det blir bra drag??
Och nu är hantverkaren på semester.. blir väl till att byta rör själv.
Jag instruerade att använda det tunnaste röret som är 180 mm inkl isolering men dem har använt ett som er 230mm till en liten Morsö gjutjärnskamin, ser nästan komiskt ut!
Det kan väl inte rimligtvis behövas ett rör med 50mm isolering när det dessutom sitter en rökgasfläkt som ser till att det blir bra drag??
Och nu är hantverkaren på semester.. blir väl till att byta rör själv.
Jag gissar att brandskyddsreglerna inte tar någon hänsyn till hur rolig installationen ser ut, utan har mer fokus på om det blir brandsäkert eller inte. Montageanvisningen för din skorsten ger tydliga instruktioner om avstånd till brännbart kontra kravet på isolering på rökröret. Kaminens effekt och längd på rökröret ger dimensionen på rökröret.
Tittar jag tex på NVI's installationsanvisning som jag läst några gånger sedan tidigare, finns där inget undantag i kravet på isolering bara för att man har en fläkt installerad. Så ja, det kan mycket väl vara så att det krävs 5cm isolering om rökröret står nära väggen.
Iprincip är det ju inget som hindrar att du har ett oisolerat rökrör upp till vindsbjälklaget och ett helisolerat därefter, men räkna med att flytta ut kaminen en bit från väggen då.... tror det är 30cm i NVI's fall.
Tittar jag tex på NVI's installationsanvisning som jag läst några gånger sedan tidigare, finns där inget undantag i kravet på isolering bara för att man har en fläkt installerad. Så ja, det kan mycket väl vara så att det krävs 5cm isolering om rökröret står nära väggen.
Iprincip är det ju inget som hindrar att du har ett oisolerat rökrör upp till vindsbjälklaget och ett helisolerat därefter, men räkna med att flytta ut kaminen en bit från väggen då.... tror det är 30cm i NVI's fall.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är typ en meter till närmaste brännbara yta från röret där nere och på ovanplan är närmaste vägg en tegelvägg så ur brandskyddssynpunkt så borde det knappt behövas ens halvisolerade rör.MathiasS skrev:Jag gissar att brandskyddsreglerna inte tar någon hänsyn till hur rolig installationen ser ut, utan har mer fokus på om det blir brandsäkert eller inte. Montageanvisningen för din skorsten ger tydliga instruktioner om avstånd till brännbart kontra kravet på isolering på rökröret. Kaminens effekt och längd på rökröret ger dimensionen på rökröret.
Sotaren kommer och inspekterar imorgon så vi får se vad han säger, har en hel del andra synpunkter på jobbet i övrigt också...
Sotaren läser installationsanvisningen till skorstenen, eller borde göra iaf. Har du en bjälklagsgenomföring upp till ovanvåningen behöver du gå över till helisolerat där men annars låter det ju som att du skulle klara dig med halv eller oisolerat. Frågan är väl kanske snarare om du kan gå ner i dimension på rökröret.
Ja halvisolerat borde ju rimligtvis räcka, oisolerat känns vanskligt för förr eller senare kommer någon sätta handen mot röret.. :wow:MathiasS skrev:Sotaren läser installationsanvisningen till skorstenen, eller borde göra iaf. Har du en bjälklagsgenomföring upp till ovanvåningen behöver du gå över till helisolerat där men annars låter det ju som att du skulle klara dig med halv eller oisolerat. Frågan är väl kanske snarare om du kan gå ner i dimension på rökröret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden