Värme allmänt
Beachboy72: Jan-Å, tack för inlägget! :) hur mycket isolering var det på de spårade skivorna du lade in? samt när du bilade ut och isolerade, hur mycket isolering hade du då? (antar att du göt med flytspackel då?) Frågan är väl egentligen om man kan få det RIKTIGT varmt med så lite isolering som de färdiga frästa plattorna har? Vi hade tidigare elslinga i lägenheten där elen ingick, och
jbr: [citat] Tack för svar. Uponor hävdade att det inte borde vara något problem med 60 m 12 mm slang på samma fördelare som 20 mm-slangarna men det är ju onekligen värt att fundera på... ...men med en tillräcklig matning till fördelaren bör det kanske fungera med en slinga? Inga synpunkter på armeringsmatta?
cecar33: Har sotaren varit på besök nyligen, är den nyligen uppsatt och godkänd av sotaren. Ja då är det nog så att jultomten fastnat det är enda alternativet.
martinradbo: Japp, det var en gammal gasventil, och Göteborg Energi tyckte det var helt ok att kapa den utan att stänga till den igen, så det var den lösningen det blev.
skoning: Tackar för det snabba svaret Hempularen. Då vet jag att de är trevliga och att flytspacklet är bra. Någon som använt deras golvvärme?
DIY_freak: För att ge någon rekommendation baserad på ekonomi så är det ju bra om fjärrvärmepriset framgår.
Danne031: När det gäller kostnader så kan man inte jämföra januari 2011 med 2012...ljusårs skillnad på värmebehovet ju :D Olja är det tveklöst dyraste alternativet att elda..dyrare än el också.
MMR: Handvred eller termostat, jobbet är detsamma eftersom det är ventilhuset du måste byta, det är där vattnet flödar igenom. Sen skruvar man bara på önskat vred/termostat
obba: kom över exakt 2 sånna tankar idag. tänkte ha som acktank. är de några problem? hur ser dom utinvändigt?
VGBO: Tips för KMP Mysinge när man inte ha råd eller hjälp av en service eller reparationsverkstad och är händig: Det är lätt att byta tändelementet själv. Tänk på att dra KMP Mysinge sladden ur elnätet innan. Med en digital multimeter som har testfunktion för bruten ledning kan tändelementet testas om tråden fortfarande leder ström. Öppna kaminluckan på framtiden. Bredvid
obba: [citat] ja jo visst är de så. men just nu känns de inte som de finns pengar till en stor tank. tror jag har hittat två ctc 1 kubikare får se om jag bygger ihop dom med mina 1500liter så har jag lite mer ack i allafall.
Matss: Finns ingen anledning att lufta GV på högsta punkt, se istället till att du har anslutningar i källaren för att spola systemet med trädgårdsslangen. Det är så man luftar GV.
Paytax: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/164746-kopa-2pelar-billyft-3.html verkar då iaf funka alldeles utmärkt ;)
VillaAnna: Det finns små fina fläktelement (DC motor) som inte bygger mer än ca 40-50mm på höjden som man brukar sätta vid golvet under partiet, under förutsättning att man har såpass höjdskillnad!
HRBM: Hej Dem är injustering ventiler så att man kan strypa flödet på returen och dem pinnarna på sidan är för att med hjälp av ett apparat man kan mätta flödet som passerar ventilen eller tryck fallet över ventilen. MVH Hamid
Anders_Nilsson: IF it ain't broke, don't fix it. Jag hade inte gjort en så radikal förändring av ett så gammalt hus. Funkar huset bra idag funkar det bra även med nya radiatorer. Sedan är det en del jobb avv bygga om. Nya radiatorer med brännlack har glatt yta och är lätta att damma av. Jag vet för jag har själv en blandning av nya och gamla (ommålade med pensel) radiatorer. Räkna på vad det kostar
Dodger: [citat] Var kan man få tag i cortenrör om man vill tillverka själv då? Det gäller mycket riktigt en äldre contura (250) men eftersom jag redan har vedpanna för uppvärmingen i huset så ska den här mest ge trivselfaktor.
Henrietta70: En bra beskrivning som finnar gjort: http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=75648
växelventil: Hej En gammal villa bas,Nej någon kurva ser du inte men du har väll någon givare på framledningstemperaturen/returen så du ser vilken temperatur du skickar ut.Om du skickar ut 40grader på fram runt nollan så motsvarar det värmekurva 40.Något du kan se upp med när det gäller din vp är att när den startar med kompressorn så den inte stannar efter en stund och patron går in och tar
Krilleman: Jag har också en 121:a. Underbart lätt att installera. Och framför allt lätt att flytta remsgivaren! Sätt den i det kallaste rummet i huset och ange ett vettigt värde så håller resten av huset lite högre temp... Rekomenderas starkt!
obba: nu har jag hittat en galvad hydrofor på 1 kubik som oxå låg hos grannen o den är gratis, den går in i pannrummet så jag skulle slippa mycke pyssel med att bygga ett hus till den tänkta farmartanken. beslutsångest.. nån här som har nån mer gammal hydrofor på 1 kubik till salu eller helst bortskänkes?
MMR: Jag har inte kW siffrorna men vet att de två senaste åren har vår el legat på ca 20-22000 / år, då inräknat hushållsel. 2 vuxna på en tvååring, disk som går varje dag och tvätt + tumlare flera dagar i veckan men alla vitvaror är 2 år gamla. Men i övrigt inget direkt slöseri med el, lågenergilampor och släckt i rum vi inte vistas i. Huset är ett "oisolerat" tegelhus (parhus,
starshipp: Har gjort en snabb inventering men hittar inga lösa delar varken i chasiet eller fästen, allting verkar vara skruvat och fast, dessutom så byttes kompressor på pannan för två år sedan och service gjordes nyligen, inga anmärkningar. Jag kan förstå att den surrar men att det mullrar som resonans från baslådan är lite märkligt, fler förslag från någon hjälpsam och insatt individ om
Freddan1: Hej. Ska nu bygga färdigt min övervåning och har lite funderingar på hur jag ska koppla radiatorerna däruppe. Huset är ett Lb-hus classic 159 med golvvärme på bottenvåningen. Vad jag läst så dras det ett ettrörssystem i dessa hus. Frågan är hur vet jag vad för slags element som jag ska ha? Hur löser man golvvärmen i badrummet? Går det att schunta ut tappvattnet på något vis,
exerg: Micro menar nåt sånt här. http://www.sweep.nu/sv/e-handel-produktsida/ovriga-tillbehor/eldrist-med-asklada/. Tillför som sagt inte nåt förbränningsmässigt utan snarare tvärtom och veden flyttas närmare taket och skorstenen där värmen inte gör nån mer nytta än höja temperaturen på skorstenen.Därför skall åxå plåten sitta längst in, så de varma rökgaserna skall få så
M_Persson: Hej. Eldar med sågspån med hjälp av en Säätötuli stoker in i en Värmebaronenpanna. Skorstenen därifrån rökröret går in till topp borde ligga på ca 7m samt att den har storleken helsten*halvsten. Nu till problemet, sist sotarn var här lämnade han en lapp att det fanns kondenserade rökgaser i skorstenen och att det skulle åtgärdas. Bytte ut min trasiga rökgastermometer och