Detta forum har skänkt mig mycket info genom åren. Nu har tiden äntligen kommit för att ställa en egen fråga. :)

Jag gör en totalrenovering av köket, som är förlagt i den äldre delen av mitt tillbyggda hus. I hela den nya delen (ca 130 kvm) finns vattenburen golvvärme som drivs av bergvärme. Den äldre delen har värmts med oljefyllda elradiatorer. Nu vill jag givetvis ha in golvvärmen även där.

Köket är ca 24 kvm, det finns en uppvärmd källarvåning under. Golvet är träbjälklag isolerad med kutterspån. På bjälkarna ligger ett 30 mm furuplankgolv som jag inte vill ta bort av olika anledningar. Har därför tittat på olika lågbyggande alternativ och fått mycket hjälp av olika trådar här.

Men. Nu undrar jag. Eftersom jag vill koppla på de nya slingorna på det befintliga systemet, behöver jag då verkligen en ny pump/shuntgrupp? Mitt värmesystem består ju redan idag endast av golvvärme, dvs. lågvärmesystem, så det finns ju inget "hetvatten" att shunta. Antar jag? Systemet styrs via en utegivare och returventiler. Cirkulationspump finns också. Skulle det inte vara nog med endast en ny fördelare? Eller kan det bli problem för befintlig pump att driva hela systemet? Jag har ju inte ett jättestort hus direkt.

Är jag ute och cyklar helt?

Du kan byta, eller bygga ut fördelaren. Huruvida din bef, cirk pump klarar jobbet kan ju vara svårare att veta, men det är ju enkelt att prova, och troligen går det.

Aha. Inser att jag ska förtydliga en kanske vidkommande detalj. Befintliga fördelare (och cirk. pump och värmepump) sitter i andra änden av huset. Till köket hade tidigare ägare vid tillbyggnationen varit smart nog att dra fram rör för värme resp. retur och proppat dessa (det är t-kopplingar på de rör som går vidare till källarvåningen och den fördelare som sitter där. Det är där jag tänkte gå på. Här finns ingen fördelare idag.

Om jag förstår rätt, så kommer det till köket en egen stigare och retur som i källaren är ansluten stigare och retur från VPn. Då är det enklast att i köket på de proppade rören sätta en ex LK minishunt M 60 eller liknande.

Så som jag förstått det när jag följer rören så ser det ut som om det går en egen stigare och retur direkt från VP:n till källaren, där det sitter en pump/shuntgrupp för golvvärmen där. Innan stigare+retur går ner i källaren (VP är på entréplan) så sitter en t-koppling på rören och dessa går till köket där de är proppade.

Hm, inte alltid lätt att förklara. :)

Så då är vi tillbaka till den ursprungliga frågan, jag behöver alltså sätta en shunt där? Det går inte att bara koppla på en fördelare/strypventiler och leda ner vattnet i golvslingorna?

Önskar att jag hade kunnat rita en ritning så att det hade gått att förstå. Nu har jag frågat rörisen så får vi se vad han ger för svar. Kanske är det helt enkelt så att jag missuppfattat skillnaden mellan shunt och framfördelare. Vi får se. Det är inte lätt när man knappt vet vad man ska fråga. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.