Värme allmänt
lorens: Tjenare! Ska ha golvvärme i entrehall och lilltoan! Som det är nu är golvet uppbyggt som den vänstra delen av bilden, funderar på att göra det som på den högra delen av bilden! Är det bra tänkt utav mig att göra på detta sätt? Är ett ca 135mm tjockt betongvalv mellan källaren och entreplan. ca 35mm sand: Tänker med sanden att varm- , kallvattenrör, elslang och radiatorrören ska
gnuttisch: Man räknar ut hur lång slangen är via antal kvadratmeter. Men det låter långt. När vi lade 20slang så var ungefär 20m2 per slinga max. På din leverantörs hemsida kan man säkert räkna ut det, vet att det går på uponors iaf.
maxmax: Drag var inget problem alls, använder det befintliga spjället till att minska utflödet.
mandg: Hmm funderar på om det kanske är dags att isolera ned till krypgrunden, är dock lite orolig över detta då klimatet i grunden verkar fungera bra, dvs torrt.....
Västerhaninge 17: Ang tryckfall ,kör med 2st cirkpumpar,jag har 2plan i mitt hus.Golvvärme nere ,radiatorer uppe och 2st cirkpumpar.Ev kanske du kan skunta ner värmen till badrumet uppe,sas du använder samma värmevatten till raddar och badrumsgolv.
jensaro: [citat] Det är ju ett modernt hus, så det borde väl inte kräva så mycket sås. Älvsbyhus och många andra mediokert isolerade husmodeller har i många år levererats med flvp. Stadigt med elpatron löser problemet. Räcker inte ventilationen till får ni vädra.. ;)
Åskar: Skulle tro storleken på rökkanalerna är helsten/halvsten när huset är från 20-talet och det redan finns en öppen spis. Vid halvsten/halvsten kan arean bli väl liten för en insats. Under 60-70-talet då de skulle renovera ovan nock så var det bara olja som gällde och då kunde de strypa ner till halvsten/halvsten.
Paddy: Tack för hjälpen! Då blir det till att handla prisol imorgon. Synd att man har då dålig framförhållning att man inte kan handla på nätet. Men det lär ändå bli billigare än att anlita en röris. :-)
jensaro: Det tycker jag du ska göra. Elda billigt nått år och lägg undan till en ny anläggning. Men se till att skaffa ny rörmokare, jävla sätt att inte kunna sälja timmar.. Han får väl prissätta därefter då..
morgannorberg: Nibe 1135+Vpas 300/450 med solvärme, Komfovent Rego 300VE FTX agg + vattenburen värme och kyla.
BJohan: [citat] Det är klart att bergvärme med FTX ventilation ger lägst uppvärmningskostnad och bäst komfort. Om jag vore ekonomiskt oberoende hade jag skaffat det. Men det är säkert dubbla kostnaden och det tar säkert 70 år att räkna hem den kalkylen. Din bekant som hade 7000 kr i elnota hade nog en 2 kW flvp. Då blir det mycket tillskottsel när det är kallt. Jag har en bekant som hade
jsiei97: [citat] Eller kan man köpa en billig trådlös väderstation och hänga den del som ska vara "ute" där uppe. Dessa brukar mäta temperatur och luftfuktighet, dvs allt du behöver för några hundralappar. Har t.ex. själv en från ClasOhlson som jag kollar hur fuktigt det är i tvättstugan i källaren.
parforsman: Tack för svaren! Jag provar att koppla in reserven vid nästa köldknäpp, så får vi se hur det går med säkringen... Tyvärr har vi inte nån kamin utan bara en öppen spis, och den värmer ju inte så mycket. Men mysigt blir det :-)
Mikaela123: [citat] Tack för svar. Huset är tilläggsisolerat för några år sedan på tak/vind, 3-glasfönster isatta. I energideklarationen finns inga förslag på vad som skulle kunna göras utöver det som redan är gjort. Jag tror inte brännaren är dålig, verkar vara ett par år gammal bara. Däremot är pannan från 60-talet. Och vi eldade själv med pellets för några år sedan, med enorm
växelventil: Hej Kör på ettrörs som du ser kan du justera på fasta instrypningen på returen så det ska nog inte vara något problem.Bra att du köpte ventilhus med packboxen för som du ser på den gamla så är piggen (har för mig att den är 8mm i stället för 5mm) så det borde bara vara byta och köra. Ps:Kom på en sak har du mätt insattsgängan så den m16x1. så det är samma på dom gamla kan
D09: Hejsan =) Det gick kanonbra =) tätt o fint Ska försöka komma ihåg vad jag gjorde, jag utgick från 2 anvisningar. 1, isokerns monteringsanvisning med bilder. Åkte till en eldabutik o inköpte en insats, ds rör som ska sitta i skorstenen. Röret skall ha samma diameter som skorstensröret och vara lika långt som till lite innanför innankant foderrör. Röret som jag köpte har en liten
växelventil: Hej okej då verkar det som pumpen inte störs så mycket av felkopplat.
PerJohan: Ja, det kanske är det bästa. Dumt att förstöra centraldammsugaren och ännu dummare att elda ner huset! ;)
växelventil: Hej dan En sak som vi måste få bukt på är att du vet med säkerhet att du har ett slutet system,Är lite orolig när du fyller på systemet och inget händer.Så lite frågor Kolla först så att du inte har ett expansionskärl uppe på vinden(öppet system),Vet du om du har en evc190 eller är det en evc240 har för mig att 240 ersatte 190 modellen.Som lordi skriver kolla så pumpen (axeln
huggan: Ok då har dom en klämring av plast som man har till järnrör.
magnus_hej: Är det möjligt för en luftningsventil på ett element som sitter dåligt att lossna av sigsjälv? Är det fysiskt sätt möjligt? En kompis hade översvämning i vardagsrummet häromveckan och han påstår att han inte luftat elementet. Att muttern lossnat och det börjar spruta ut vatten. Det skulle kunna vara hans unge som varit o skruvat men då måste den suttit väldigt löst. Vad tror
rocking_ghost: [citat] Nej lumppapp är inte samma som vindpapp. Lumppapp är grå med lite "luddig" yta.
rca1959: Det är ont om små pannor som tar meterved. En på 70kW är: http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=fi&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.veda.fi%2Fveda70kw.html Veda har svenska återförsäljare. Atmos har en 70Kw som tar meterved. http://atmos.se/ Dock känns det lite overkill till 200m2, iofs behöver du då inte elda så ofta:)
lordi: Tror inte att du har flera termostater till en kanal. Däremot kan du ha en termostat som betjänar flera slingor
Egnahemsägare: I huset och gamla garaget har jag bara vattenburna väggradiatorer.
superpaco: @Calle&Lisa: Mina fem cent. Jag tycker ni tänker rätt. Att ha pellets som huvudkälla men möjligheten att slänga i en panna ved om man skulle bli lite eldningssugen eller om snålen skulle komma och ta en är ju perfekt om det går att genomföra utan att tappa verkningsgrad från normalläget. Jag tycker det är konstigare när folk insisterar på att installera pellets som komplement fast