Värme allmänt
jojjeblom: Som föregående redan skrivit demontera det svarta skyddsnätet. Ett enkelt sätt att avfrosta en igenfrusen utedel (om den nu är ok) är att köra den i kylläge tills ytterdelen tinat upp, det blir ju lite kyligt inne den stunden man gör detta;-)
mickekarl: Jo då,termostaterna på radiatorerna funkar.Utegivaren funkar också.Förra pannan jag hade var kopplad till innegivare vilket gjorde att jag fick en jämnare temperatur inne och såg då att att pannan inte shuntade ut så varmt vatten.Kommer också ihåg att med innegivare så ställde man max på termostaterna på radiatorerna och så skötte innegivaren resten eftersom den "trumfade" över
garet: [citat] De kallas AGA / Thermopanel 2-rörs enligt MMA
Västerhaninge 17: [citat] Trådskaparen säger att det blir kallras från kaminen
elmont: Njaa, har man för små element kan dom bli otäckt heta oavsett termostat, med ett större blir temperaturen även lägre på elementet. Och ett stort element drar inte mer ström än ett litet.
harry73: jag har en nibe fighter 360 och den har en effekt på 0,6kW (och ger ca 1,8kW uteffekt?) Så genom att använda min nibe sparar jag 1,2 kWh per timme jämfört med eluppvärmning (men ingenting jämfört med jordvärme) det finns 8760 timmar i ett år, så maxbesparing är ca 10 000 kWh om flp jobbar 100%. Själv tror jag att min pump jobbar mer än 50% men mindre än 75%, så anta 60%. Då
Avemo: Reglagen är nog lättare att gissa funktionen på om du tar en bild och lägger upp. S & Ö tror jag betyder Stängd och Öppen. Troligen är det rökgasspjället. Det finns inte så många funktioner på en vedspis. Det andra kan vara en skakrost eller tilluftspjäll till exempel. Erik
matknu: [citat] Nix, de tyckte att det var underligt. Något är fel men det ska ändå göras om i vår. Det är inget vackert system. Rena spaghettin.
Rigor: Panna hit o panna dit... Nu till Kulvert,Stammar och raddar... Överdimensionera kulvert? = Nej, se till att den är välisolerad istället. Som skrivit tidigare finns det färdigisolerade i olika dimensioner, men lägg den/dom i en dränerad och isolerad ledningsgata om du kan, det vinner du mest på, då kan du mecka ner evt vatten och annat senare med :-) Stammar och raddar dimensionerar du
mexitegel: Ja, det ska installeras av behörig elektirker. Materialet borde väl då ligga på 2-2,5 tkr.
spik99: Är det ett äldre hus utan riktig diffutionsspärr ska du helst använda en cellulosabasserat isolering. Den klarar fuktvandringen betydligt bättre än tex stenull. 10 cm sågspån på en vind är lite du behöver mist 40 cm modern isolering för att få en skaplig isolering. Isbildning på yttertak är en klar indikation på dålig isolering och dålig luftspalt mellan yttertak och och
ichgary: Om din Manometer stämmer så funkar inte din övertrycksventil.. Du ligger på nästan 2 bar, om du nu inte har en 2 bars ventil..
Fotografen: Hur fungarar det med seriekopplade tankar? Känns som om det blir lättare att koppla ihop iom att man slipper fundera över att de ska laddas jämnt men hur fungerar det i praktiken?
Fotografen: Farsgubben har en vedolux 37, en välbyggd panna. Jämför jag med min Calmar v33 så är Calmar lättare att tända, har större vedlucka och är lite mer lätteldad men å andra sidan har den lätt för att övertända hela vedmagasinet om man inte passar sig, kan ge rökgaspuffar och luckor mm är rangligare, Vedolux känns rejälare, har stadigare luckor och är lättare att sota. Lite
pyerdarn: men mät om borr hålet värmer upp brain vatskan nog mycke annars är hålet för grunt
Glufsglufs: [citat] Ja, tiden som man lägger ner på kund brukar ligga på 2 X 1h. Någon finns det alltid som kan ställa upp om du inte bor helt i obygden. Inget extra om JFB finns....om du inte ska passa på att byta brytare och armatur där inne på samma gång.
harryerik: Kan ju vara ett sätt, att köra hela vintern på det viset, men ett problem, Sanyo pumparna har vatten ut till pumpen och växlare där ute, så den går i alla fall inte att ställa av helt.
harryerik: Hej Har själv en Sanyo 10kW luft-vatten, sista räkningen för Dec-Jan, 7990:-, så det kosta med bekvämlighet på vintern. Nu blir det en vedpanna till nästa vinter, bara bluff att man sparar 60-70%, vad som sen är problem som aldrig nämns, om du tidigare har haft olja, så bör radiatorerna bytas till större, på grund av lägre framledningstemp. Harry
bonnen: Kanske inte exakt vad du frågade om, men så här gjorde jag på ett befintligt golv. plåtarna köpte jag. [bild] [bild]
Josth: Fritidshus: LLVP med bra köldegenskaper ner till DVUT och med funktionerna underhållsvärme och SMS-styrning. Elradiatorer som back-up och om det blir väldigt kallt ute. Elektrisk varmvattenberedare som kan tömmas enkelt när huset står tomt. Golvvärmeslingor? Tänkt fylla systemet med glykol? Tar lång tid att få upp värmen i huset med golvvärme, men det kanske ska stå rumsvarmt året
pr95: http://www.engineeringtoolbox.com/heat-emission-radiators-d_1121.html
Ichnoz: Tack för svaret. Jag har inget expansionskärl eller liknande utan slingan som är fel på mäter jag direkt på inlopp och tilllopp, dvs ingen fördelare. Jag har kollat kopplingarna och inget läckage finns där. Men det är så konstigt att luften håller kvar stabilt i flera timmar, sjunker aldrig, medan vattentrycket sjunker ganska omgående. Jag har följt uponors anvisningar. På de andra
Marald: Bra tips! Fick reda på att grannen har ritningar oxå, ska kolla det med! d^_^b
JanneL: Tror inte du behöver smörja. Tryck piggen in och ut så den går lätt så fixar det sig, om det är det felet. Har själv råkat ut för ett element som "tappade värmen". Fick inte igång det hur jag än grejade. Frågade röris och han sa att cirkulationen hade stannat. Fick rådet att lufta tills returröret från elementet blev varmt. Efter det fungerade det. Risken för dig som bor
BGA: Åter, tack för tippsen. Jag hade funderat lite på det ni nämner oxå. För att linjera plåtarna hade jag tänkt lägga 20mm rörstumpar i skarvarna medans jag fäster plåtarna mot glesen (rörstumparna har jag redan i skrotlådan). Dessutom tänkte jag pressa ner slangen i böjen där den passerar bjälken (i ett urtag). Att sista facket/facken kan bli ett problem är jag medveten om, men
Sverkele: Finns det ingen "golvvärme/bergvärme for dummies"? Känner mig väldigt okunnig på detta område.. =(
Pelk: [citat] Tack för erbjudandet. Användarmanualen har jag. Om du har någon servicemanual, så är den intressant. / Peter
MangePainter: Det finns en utfasning på rosendal som det sitter en glasfiberremsa samt så är den utspacklad, Men som ovanstående sa det borde butiken ha koll på:) Jag satte in en rosendal hemma förra året och håller med om att det är en väldigt vacker pjäs, dock så är jag inte supernöjd med insatsen, jag eldar i en 110 slang vilket är väldigt mycket i underkant för den pjäsen, det resulterar