Har naturligtvis lyckats glömma vad röris sa ang. hur jag kopplade in golvvärmen i badrummet och nu har han semester.
Jag minns att det inte var speciellt mycket man behövde göra. Bör väl vara någon ventil att stänga så jag inte värmer upp hela radiatorslingan med den lilla 350W-värmaren.
Någon som kan hjälpa mig med hjälp av följande bild?
Jag minns att det inte var speciellt mycket man behövde göra. Bör väl vara någon ventil att stänga så jag inte värmer upp hela radiatorslingan med den lilla 350W-värmaren.
Någon som kan hjälpa mig med hjälp av följande bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det har den. Den är f.n. avstängd.
Jag har vattenburen värme så normalt värms ju även detta av värmepumpen men nu på sommaren så jobbar pumpen nästan bara för varmvatten. Vill kunna värma till lite på klinkergolvet i badrummet enbart så jag vet att något måste stängas, men vad (för att inte försöka värma hela huset..)
Jag har vattenburen värme så normalt värms ju även detta av värmepumpen men nu på sommaren så jobbar pumpen nästan bara för varmvatten. Vill kunna värma till lite på klinkergolvet i badrummet enbart så jag vet att något måste stängas, men vad (för att inte försöka värma hela huset..)
Redigerat:
Det ser ju ut som det endast är en slinga här. Om den slingan delar sig längre bort är ju svårt att se på kortet. Avstägningsventilerna sitter på röret och är märkta "Beulco". Har du fler avstängningsventiler om du följer rören?
De blå ventilerna (till vänster) är en del i radiatorslingan. Har ersatt elementet i badrummet med golvvärme, som matas genom de genomskinliga rören till höger.
Det är väl en termostat som sitter "upp o ner" (nere till vänster, grå). Har för mig att det var något med den man gjorde.
Om jag minns rätt skall den reglera så att inte för varmt vatten når golvvärmen.
Rimligen borde den gå att stänga, men förstår inte hur. Tycker den verkar "fast".
Det är väl en termostat som sitter "upp o ner" (nere till vänster, grå). Har för mig att det var något med den man gjorde.
Om jag minns rätt skall den reglera så att inte för varmt vatten når golvvärmen.
Rimligen borde den gå att stänga, men förstår inte hur. Tycker den verkar "fast".
Stäng av på de två kranar som är till vänster i bild. Sätt sedan på lådan till höger och klicka på typ 25 grader
Vart har du köpt denna, är skälv på jakt efter en liknade mini shunt.
Modell beteckning?
/c
Vart har du köpt denna, är skälv på jakt efter en liknade mini shunt.
Modell beteckning?
/c
Redigerat:
Ok, men då så... Det ser ut som att det genomskinliga röret bara gör en böj mellan cirkulationspump och värmaren... =) Det är mycket riktigt termostaten som hänger upp-och-ner som är lösningen. Skruva ner den till minimum så bör det inte gå ut speciellt mycket värme den vägen (radiatorslingan).
Om jag stänger de två ventilerna (blå) och värmepumpen går igång (den står ju på automatik) så blir det bananas eftersom det är stopp i radiatorslingan?wrang skrev:
Kollade manualen (gör man ju alltid efteråt..) och där står man skall kunna vrida på termostaten.
Det var röris som tog hem grejerna, men liknande finns t.ex. HÄR