Hej!

Ett utbygge av vår 40-tals villa står för dörren.
Tanken är den att en isolerad platta ska gjutas, o ett golvvärmesystem ska gjutas in i densamme.
Under höst-vinter-vår förser jag värmeslingan med värme från vår primära värmekälla(pellets) men OM sommarvärmen nån gång i framtiden skulle visa sig vill jag kunna bypassa min primära värmekälla för att sedan kunna ta min sekundära i drift.
Tankarna går direkt till någon typ av doppvärmare/VV-beredare med en rumstermostat som slår till/från när angivet BÖR-värde uppnås.
Finns det nån som har nån goddig erfarenhet eller sköna tips om hur ni byggt/snott/köpt nåt liknande?
Jag har sett att det finns färdiga system men detta är inte intressant!- Kan Sjäääälv!! ;)
MVH/ Niclas

Varför inte bara sätta en elpatron med golvvärmefördelarna, en push med inbyggd sådan alltså, vilken du sedan kopplar en rumsgivare till? :)

Absolut kan jag ju göra så...Det är säkert det lättaste/bästa men kan inte hjälpa att undra om man inte kan bygga ihop nåt eget som fungerar lika bra o som inte kostar skjortan att handla in...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Aha, annars tror jag inte att det är så dyrt, 3500-6500 nånstans.
Annars kan du inhandla:
1st cirkpump
1st elpatron
Termostatventil med lös känselkropp
1st strypventil
1st säkerhetsventil
Någon form av reglerutrustning.

Dock lär detta bli rätt dyrt det med.
Kom bara ihåg att oavsett om du sätter en komplett push eller om du bygger ihop det själv så bör du sätta av två ventiler från det övriga värmesystemet så att du kan stänga bort det när du enbart vill köra golvvärmen, och när du har en egen värmekälla som i detta fall blir elpatronen så blir säkerhetsutrustningen avstängbar från elpatronen. Då måste du ha en säkerhetsventil på golvvärmesystemet också!

Med vänlig hälsning, Martin

Låter ju rimligt!
Det är ungefär så jag tänkt mig "sommarsystemet"...
Men hade isåfall tänkt att hänga upp en 10l VV beredare med tillhörande cirk pump,fördelare som styr mot en rumstermostat som helt sonika slår från/till när börvärde uppnåtts i nybygget. Vi snackar inga höga temperaturer det handlar mest om att driva bort fukt från platta på mark. Självklart skall man kunna bypassa systemet men tanken var att returen från stigar'n skulle ta upp temp/volym-förändringar o på så sätt agera expansionskärl! Säkerhetsventil brukar väl följa med på köpet om ja inte minns fel:-)

Har faktiskt aldrig varit med om att man sätter en VVB på det sättet, men det kan ju funka, men jag skulle nog ändå ha satsat på att ha ett komplett paket, man vet att det funkar och du spar lite utrymme på det, dessutom gäller garantin då. Hur stor yta handlar det om?

• Gilla
lindstedt14
  • Laddar…
Inte jag heller:-) Om inte annat, vore det riktigt kul att pröva. För jag är helt övertygad om att det kan fungera! Bygget är drygt 30m2 men det är sant som du säger. Det blir nog mycket smidigare som du säger, men jag blir bara besviken på mig själv om jag inte prövar mitt patent åtminstone! ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.