Suck.

Inte mycket går vägen för oss och våra hantverkare.
Nu missade man att gjuta in golvgivaren till golvärmen i ett kaklat rum.

Det är ett T2quicknet system med NRG-termostat vi har.
Vad gör vi nu? Bryta upp allt igen? Försöka ta bort några plattor, fräsa och sätta i golvgivaren på något sätt? Eller kan man köra bara med rumsgivaren? Eller kan man kanske byta till en termostat med IR-kännare?

Snälla, ge oss lite ljus i mörkret ...

Hur vill hantverkaren lösa problemet?

Jag känner att detta kan bli en långbänk då hantverkaren skyller på elektrikern och vice versa. Samt att elektrikern nu blivit sjukskriven. Suck.

Och då det inte handlar om astronomiska summor får jag lösa detta själv. Har varken tid eller ork att driva någon process.

En annan lösning kan kanske vara att knacka bort några plattor för att fräsa in givaren. Men vet inte om flytspacklet med värmemattan följer med när man knackar bort en klinker platta?

Redigerat:
lägg den då i ett rör du kan då om den går sönder innan nästa renovering bara dra ut den och byta.

Är det inte något våtrum ska det inte vara så bökigt att ta upp ett par plattor, knacka upp en ränna, lägga i givaren och spackla igen och ett par nya plattor.
Konstnaden ska i min värld elmojen och plattgubben dela på eftersom BÅDA TVÅ ska hjälpas åt att komma ihåg givaren...

Är inget våtrum.
Jag känner mig lite skyldig här med då jag var mycket angelägen om att få det gjort eftersom kakelnissen stod och väntade.

Men men, nu är det som det är och det måste lösas.

Och som tur är tog jag tusen bilder i femtio olika vinklar med måttangivelse för att se exakt var kabeln går.

Så här ser det ut: (Ursäkta allt skräp, men blev så trött när den nye elektrikern upptäckte missen att vi la ner allt arbete)
95620121009004d2a.jpg

Måste man ha givaren i golvet? Är inte temperaturen i rummet mer intressant?

I installationer med vattenburen golvvärme har man ingen golvgivare, men elgolv kanske kräver det av säkerhetsskäl?

Ja, det är väl den enklaste lösningen. Strunta i golvgivaren och använd rumsgivaren i stället. I de termostater jag installerat har det gått att välja om man vill ta mätdata från golvet eller luften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.