Hej
Kan någon förklara hur jag själv kan reparera den lite spruckna anslutningen från pannan mot rökkanalen? Förstår att jag ska hacka bort det lösa, men om man inte är murare hur veta vad man ska "kladda " i för att få det tätt?
Fick även anm om Reglerutrustning( Albin 720 kombipanna) Rökgasspjäll, kärvar o har bristfällig låsanordning(utmattad fjäder). Är det den som också syns på bilden? Hittar ingen fjäder där...
/Tacksam för hjälp
Rikard
Kan någon förklara hur jag själv kan reparera den lite spruckna anslutningen från pannan mot rökkanalen? Förstår att jag ska hacka bort det lösa, men om man inte är murare hur veta vad man ska "kladda " i för att få det tätt?
Fick även anm om Reglerutrustning( Albin 720 kombipanna) Rökgasspjäll, kärvar o har bristfällig låsanordning(utmattad fjäder). Är det den som också syns på bilden? Hittar ingen fjäder där...
/Tacksam för hjälp
Rikard
Det finns speciell kladd som påminner om spackel som sotarna använder, min far hade en sotare hos sig nyss som spacklade igen ett hål han bilat upp. Tror även att sotaren måste komma tillbaka och godkänna det du satt på. Kommer dock inte ihåg vad det hette. En teknik han sa var dock att man "slänger" spacklet så att det verkligen tränger sig in, man kladdar inte som vanligt spackel. Fjäder... kan han mena vingmuttrarna som låser spjället? 
Köp en säck putsbruk C. Ta loss allt löst. Blanda bruket ganska blött. Spraya stället där skall applicera bruket ganska rikligt med vatten. Putsa i skadan och jämna till....ungefär som att spackla.
För övrigt en ganska meningslös anmärkning tycker jag.
För övrigt en ganska meningslös anmärkning tycker jag.
Gör som heliac med putsbruk + att mejsla ut vid sprickor så du får in bruket mer ordentligt för att få bättre fäste.
Det är själva sättet att mura in pannans rökrörs anslutning som är boven till att sprickor uppstår!!
Värme gör att rökröret utvigar sig mer än muren där av uppstår sprickor.
Instämmer med heliac ganska meningslös anmärkning tycker jag också.
Angående spjällets låsnings fjäder som ska hålla luckan i öppet läge vid eldning
det finns lite olika sätt att låsa fast spjället på som fungerar bra.
Det är själva sättet att mura in pannans rökrörs anslutning som är boven till att sprickor uppstår!!
Värme gör att rökröret utvigar sig mer än muren där av uppstår sprickor.
Instämmer med heliac ganska meningslös anmärkning tycker jag också.
Angående spjällets låsnings fjäder som ska hålla luckan i öppet läge vid eldning
det finns lite olika sätt att låsa fast spjället på som fungerar bra.
Tackar för alla tips! Har nu inhandlat Putsbruk C, så direkt jag har tid ska jag åtgärda. Visst är det lite larvig anmärkning, eftersom det knappast kommer att bli läckage... i första taget. Har det bara fått bli lite sprickor så har ju materialet hittat sin plats, sen är det ju lugnt.
Fast detta med fjärdern: När jag tog lös de 2 vingmuttrarna så ser jag ett spjäll som antagligen är rökgasspjället, men dett har aldrig haft någon fjäder som det ser ut. Om jag ordnar detta på utsidan, alltså så att man kan reglera spjället på ett korrekt sätt så måste det väl räcka?
Varför ska man kunna stänga spjället?
Fast detta med fjärdern: När jag tog lös de 2 vingmuttrarna så ser jag ett spjäll som antagligen är rökgasspjället, men dett har aldrig haft någon fjäder som det ser ut. Om jag ordnar detta på utsidan, alltså så att man kan reglera spjället på ett korrekt sätt så måste det väl räcka?
Varför ska man kunna stänga spjället?
Klart att det räcker att du låser spjället i helt öppet läge
hur detta löses har mindre betydelse, bara att spjället inte kan gå till strypt läge självt.
Ps känn efter bakom rökröret där axel sticker ut på den axel ändan finns en låsning + fjäder.
Spjället skall alltid vara helt öppet vid fastbränsle eldening ( pellet och ved )
Angående fjäder som sotaren på pekar så finns den på baksidan = mot murstocken
där sitter en fjäder mothåll = en fjäderbricka...
För att bromsa själlets vrid rörelse öka fjäderns tryck emot rökröret..
Detta görs med att tvinga lås fjäderbrickan närmare rökröret tills luckan går trögare att vrida
+ att den låser i hålen bättre på soluckan.
hur detta löses har mindre betydelse, bara att spjället inte kan gå till strypt läge självt.
Ps känn efter bakom rökröret där axel sticker ut på den axel ändan finns en låsning + fjäder.
Spjället skall alltid vara helt öppet vid fastbränsle eldening ( pellet och ved )
Angående fjäder som sotaren på pekar så finns den på baksidan = mot murstocken
där sitter en fjäder mothåll = en fjäderbricka...
För att bromsa själlets vrid rörelse öka fjäderns tryck emot rökröret..
Detta görs med att tvinga lås fjäderbrickan närmare rökröret tills luckan går trögare att vrida
+ att den låser i hålen bättre på soluckan.
Redigerat:
Klicka här för att svara