Jag tittar på ett hus som idag har direkverkande el, men det finns fjärrvärme i området, och funderar på vad det skulle kunna kosta att dra in vattenburen värme? Huset är på ca 200 m2 och gör idag av med 18000 kWh elvärme per år. Huset är i gammal stil med breda golvlister, så det skulle passa bra att dra ledningarna i såna där frästa lister jag har sett finns för ändamålet. Jag skulle gärna se hur kostnaderna fördelas också, på värmeväxlare, arbete osv. Har inga planer på att göra allt själv, men det är ju bra att se vad som blir rot och inte.

Ca 5000 - 6000 kr per radiator för rördragning och radiator är vad det brukar kosta ungefär.

Jag tror att luftvärmepump är ett bättre val än att byta till fjärrvärme. Luftvärmepumpsvärme kostar mindre än fjärrvärmevärme.

Tack för svar. Tänk vad jag sparat när jag köpt element på blocket och dragit rör själv i nuvarande hus. :)

Jo, luft-luft är ju billigare, men det låter och ger ganska ojämn värme om man inte har flera. Plus att det är el, och jag är lite miljö-mupp. Har bergvärme nu, bekvämt, men det är el.

Funderar på pellets + solvärme också. Men det kräver också vattenburet. Sen ska man ha panna och solvärmerör också, och sota och fylla pellets. Men man slipper att sitta i knät på kraftbolagen.

Har man chansen att konvertera till vattenburet tycker jag det är självklart att göra det. Sedan kan man alltid fundera över bästa sättet att värma. Hade det funnits möjlighet till fjärrvärme hade jag lätt valt det, hade det i förra huset och det var bra både ur bekvämlighets och ekonomisk synpunkt. Att det sedan är ett klokt väl för miljön för ju inte saken sämre! Nu har vi jordvärme och solfångare, känns också ok.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Hej,
tycker definitivt att du ska dra in vattenburet, ger ju flera alternativ till uppvärmning i framtiden.
Vi valde bergvärme när vi konverterade från elvärme 2011.
Borrning, installation värmepump mm: 110 kkr
Egen installation av rör i krypgrund, element, rör mm: ca 39 kkr

//WSP

En aspekt som talar för konvertering är ju att det normalt höjer värdet på fastigheten. Om ni fjärrvärmekonverterar för säg 30000 installation + 12 radiatorer a 5500 =~ 100000:- och husets värde ökar lika mycket så är det ju inte någon "kostnad" även om ni ökar lånen med 100000:-. Räntekostnaden ökar visserligen men driftkostnaderna faller nog desto mer.

Jo, så tänker jag också, det är ju en bra investering. Själv ser jag luft-luft som ett minus när jag tittar på hus, känns lite som en nödåtgärd istället för att fixa värmen på riktigt. Brukar ge konstig värmefördelning om man inte har väldigt öppen planlösning eller om huset är byggt för det med ventilation osv.

130.000 känns ju som en inte alltför blodig kostnad, ungefär som en bergvärmeanläggning utan elementen.

Har fått för mig att fjärrvärme är hyfsat underhållsfritt, dvs att grejorna håller längre än bergvärme, men det är bara spekulationer.

Har precis accepterat en offert på 125000 för 8kw bergvärme med 160m aktiv borrning (samt tre helt nya radiatorer och rördragning för dessa). Kommer dock sannolikt få punga ut ytterligare ca 15000 för foderrör pga bergdjupet som verkar vara kring 20-25 meter i området. Har sedan tidigare vattenburet (el) och två luft-luftpumpar, en i källaren och en modell större på det mycket öppna våningsplanet. De får sitta kvar och agera aircondition om sommrarna tills de havererar.

Luft-vatten hade förmodligen varit en mycket smidigare lösning, men vi ville slippa klossen på utsidan och ser det hela som en investering i huset med en liten värdeökning. Skulle man sälja nån gång så lär det också underlätta.

Spårade visst ur lite grand kring bergvärmen men jag tror definitivt på vattenburet. Fjärrvärme är helt klart ett miljövänligt alternativ som någon skrev, men jag som alltid tror det värsta om alla, vill inte låsa in mig på ett avtal med en leverantör som lika gärna kan skjuta priset i höjden nästa gång som avtalet ska förnyas. Vid en värmepumpinstallation är det bara du som styr det. Det innebär alltså att du sätter den på 18 grader och säger åt kvinnan att ta på sig en tröja till om hon gnäller. ;)

Alla större investeringar i en värmekälla har en viss inlåsningeffekt. Som pelletseldare så blir du beroende av pelletspriserna och sotningsavgifterna, värmepumpare är det elpriserna, fjärrvärme fjärrvärmebolaget osv. En fördel med fjärrvärmen är att installationskostnaden ofta är relativt liten (~ca 30000) och att man därmed kan byta värmekällan utan att det svider alltför illa i lädret. Frånvaro av vattenburet gör att valfriheten minskar.

Om TS gillar att jobba själv är en konvertering till vattenburen värme ett bra hemmapul som du tjänar riktigt bra på. Som det redan sagts ovan kan det kosta i storleksordningen 5000-6000 kr/radiator att få det gjort. Samtidigt köper du radiatorn plus termostat, rör och kopplingar för kanske max 2000kr/rad. http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/
Många (de flesta) drar väl PEX eller PAL rör och kopplar med presskopplingar. Hyr eller låna en pressmaskin en helg, så är jobbet klart om du förberett håltagning och radiatorplacering.

Å andra sidan finns ju ROT-avdrag. Jag var med när min kåk konverterades och ångrade att jag accepterat ett fast-pris jobb. Ett enkelt och snabbt jobb (sköna slantar till rörkrökaren).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.