2 587 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Behövs pusher till 5,5m2 golvvärme?
Har för mig att jag läst nån gång att i småskalig golvvärme behövs ingen pusher/extra pump utan man kan montera den som det vore en radiator med en enkel termostat? Gäller vanligt tvårörsystem T/R pelletseldat normaltempererat system 40-60*C på vintern
En sådan här kanske http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minikretsventil-m5/
Slangen ska gjutas in i en dubbelslinga, kanske för att få en bättre värmefördelning i golvet då det kan skilja mycket mellan in resp ut temp.
Slangen ska gjutas in i en dubbelslinga, kanske för att få en bättre värmefördelning i golvet då det kan skilja mycket mellan in resp ut temp.
Så har jag det i mitt badrum, det skulle väl funka bra om inte rörkrökarn lagt för litet antal meter slang.johansjostrand skrev:
Det ska inte ligga i "vanlig" sick-sack utan i......hur ska jag beskriva det.....spiralform...
Det är väl det bästa man kan göra. Tex 12 mm slang så kan man lägga slingorna tätt. I "spiralform" som "bax" beskriver är väl bra om rummet är någorlunda kvadratiskt, dvs T/R följs åt inåt i en spiral tills det vänder i mitten. Då kommer hela tiden en varm slangdel ligga granne med en kallare.johansjostrand skrev:
Klicka här för att svara