Har för mig att jag läst nån gång att i småskalig golvvärme behövs ingen pusher/extra pump utan man kan montera den som det vore en radiator med en enkel termostat? Gäller vanligt tvårörsystem T/R pelletseldat normaltempererat system 40-60*C på vintern

largab skrev:
Slangen ska gjutas in i en dubbelslinga...
Antar att det betyder att T/R ska följas åt i golvet? Är det en garanti för jämn fördelning även om flödet skulle bli i lägsta laget?

johansjostrand skrev:
Har för mig att jag läst nån gång att i småskalig golvvärme behövs ingen pusher/extra pump utan man kan montera den som det vore en radiator med en enkel termostat? Gäller vanligt tvårörsystem T/R pelletseldat normaltempererat system 40-60*C på vintern
Så har jag det i mitt badrum, det skulle väl funka bra om inte rörkrökarn lagt för litet antal meter slang.
Det ska inte ligga i "vanlig" sick-sack utan i......hur ska jag beskriva det.....spiralform...

Jag hittar ingen bild hur på jag menar....tänk dig en spiralfjäder som du trycker ut i sidled...

johansjostrand skrev:
Antar att det betyder att T/R ska följas åt i golvet? Är det en garanti för jämn fördelning även om flödet skulle bli i lägsta laget?
Det är väl det bästa man kan göra. Tex 12 mm slang så kan man lägga slingorna tätt. I "spiralform" som "bax" beskriver är väl bra om rummet är någorlunda kvadratiskt, dvs T/R följs åt inåt i en spiral tills det vänder i mitten. Då kommer hela tiden en varm slangdel ligga granne med en kallare.

Men kolla hur många meter man kan lägga med 12 mm slang har för mig att det inte är så långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.