19 870 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Kan detta vara rätt installerad pelletsskruv??
Hejcharta77 skrev:Jag är inte riktigt med där med att förankra skruven.
Lossnar den från motorn?
På bilden är den kanske mer än fem cm utanför röret. Att ha den så, oavsett hur skruven som enhet (inklusive rör och motor) är förankrad är dumt. Allrahelst med slitaget som kommer av att skruven skrapar utanför röret och eventuellt om den nyper fast.
Motorn tar jag iaf för givet att den bara kan sättas fast på röret på ett sätt, likaså skruven i motorn.
Om dom två punkterna är schysst så kapa skruven en cm innanför rör slut. Annars blir det ett nytt hål igen på nästa lock, alternativet är sämre matning av pellets i förlängningen om man lyfter upp hela enheten ur förrådet för att korrigera.
Den matade på som den skall osv, med de var bara en dag jag såg att där var pellets på golvet. Om man skulle göra som du säger kapa skruven, så vill man igentligen veta hur de kunde bli så här? De är väl rätt så stor risk att de blir så igen isåfall.
Jag vet inte hur jag skall göra, kanske är de bästa att få hit en kille att titta på de, de värsta är att dom skall ha pengar bara för att säga hej till en....vad tror ni de kan kosta att fixa till detta? Borde ju inte bli så himla värst dyrt, men man vet ju aldrig.
Tack för hjälpen
Mvh
Robin
Hålet har blivit för att själva skruven dragit sig utanför sitt rör.
Varför, har den blivit längre, lossnat från motorn?
Nu gick det hål på locket, men den hade också kunnat nypa fast i locket.
Lösningen finns i att se till att skruven är innanför sitt eget rör, annars jagar man bara symtomer.
Varför, har den blivit längre, lossnat från motorn?
Nu gick det hål på locket, men den hade också kunnat nypa fast i locket.
Lösningen finns i att se till att skruven är innanför sitt eget rör, annars jagar man bara symtomer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sätt en propp i änden på skruven och låt den stödja mot locket så den inte skär hål på locket. En plastpropp nöter inte hål på gaveln.
Proppe
Proppe
De är nog den allra billigaste och bästa idén faktiskt, jag har precis skickat ett mail till biomontage, visar de sig att dom skall ha mycket för att komma hit och fixa detta, så fixar jag de nog som du sa! Tack för tipsetprototypen skrev:
Mvh
Robin
Ända tills friktionen nött ned plastproppen. Då är man tillbaka på ruta ett.
Dom här gångerna har man haft tur i oturen att locket gått sönder tillräckligt mycket när skruven gått igenom eller att man upptäckt det i tid innan skruven tagit fäste genom locket och dragit av sig själv allteftersom motorn snurrar på den.
Dom här gångerna har man haft tur i oturen att locket gått sönder tillräckligt mycket när skruven gått igenom eller att man upptäckt det i tid innan skruven tagit fäste genom locket och dragit av sig själv allteftersom motorn snurrar på den.
Redigerat:
Undrar också hur det gick till slut.
Ett betygssättarforum som inte klarar av att leverera fungerar inte så särskilt bra. Två månader utan svar!
De som jagar betyg kan väl skaffa ett konto på facebook.
Det är en standardprocedur hos pelletsinstallatörer som monterar pelletsskruven på plats att kapa av själva metallspiralen ca. 3 cm kortare än skruvens hölje. Metallspiralen blir ett par centimeter längre när den belastats med pellets. Installatören har glömt det momentet.
Ett betygssättarforum som inte klarar av att leverera fungerar inte så särskilt bra. Två månader utan svar!
De som jagar betyg kan väl skaffa ett konto på facebook.
Det är en standardprocedur hos pelletsinstallatörer som monterar pelletsskruven på plats att kapa av själva metallspiralen ca. 3 cm kortare än skruvens hölje. Metallspiralen blir ett par centimeter längre när den belastats med pellets. Installatören har glömt det momentet.
Klicka här för att svara