Y
jtkarlsson skrev:
Måste nog läsa ugwnin detta några gånger. Jag blir något förvirrad av dina svar. Kanske mun polett ramlar ned, vem vet. Så det "allmänna rådet" att strypa så lite som möjligt gäller alltså inte?
Hej! Om du öppnar returen fullt så kommer du se vad som händer:) Det verkar som du vill äta kakan och samtidigt ha den kvar men garanterat kommer du märka att bara för du sätter in en värmepump så blir det inte så märkvärdigt det här med att trimma in därför så vänta tills kylan kommer innan du börjar trimma.

Det måste väl ändå vara hur mycket radiatorerna är strypta relativt de andra. Det låter på dig som absolut inga rad får vara fullt öppna.
Om jag påstår att det är bäst att ha ett så ostrypt system som möjligt. Har jag fel då?

Y
jtkarlsson skrev:
Det måste väl ändå vara hur mycket radiatorerna är strypta relativt de andra. Det låter på dig som absolut inga rad får vara fullt öppna.
Om jag påstår att det är bäst att ha ett så ostrypt system som möjligt. Har jag fel då?
Hej Jag märker att vi kommer ingen vart så för att göra det enkelt för oss båda så säger jag nej du har inte fel men om du vill kan du köpa en ir-mätare på classe för typ 250kr så kan du mäta diffen mellan tur och retur på radiatorn/radiatorerna så kan du ju försöka att hamna runt 8grader genom att köra ostrypt.

Lycka till:)

youji skrev:
Hej Jag märker att vi kommer ingen vart så för att göra det enkelt för oss båda så säger jag nej du har inte fel men om du vill kan du köpa en ir-mätare på classe för typ 250kr så kan du mäta diffen mellan tur och retur på radiatorn/radiatorerna så kan du ju försöka att hamna runt 8grader genom att köra ostrypt.

Lycka till:)
Trevligt att jag inte hade fel och att du gör det enkelt.
Du har fortfarande inte fattat. Jag pratar om att köra så ostrypt som möjligt, inte nödvändigtvis allt ostrypt.
Och du verkar ju nu hålla med om att ett öppnare system är bättre så jag ser inte ditt problem.
Tycker du har svarat svamligt i hela tråden och svängt fram och tillbaka.
Jobbar du verkligen med detta?

Y
jtkarlsson skrev:
Trevligt att jag inte hade fel och att du gör det enkelt.
Du har fortfarande inte fattat. Jag pratar om att köra så ostrypt som möjligt, inte nödvändigtvis allt ostrypt.
Och du verkar ju nu hålla med om att ett öppnare system är bättre så jag ser inte ditt problem.
Tycker du har svarat svamligt i hela tråden och svängt fram och tillbaka.
Jobbar du verkligen med detta?
Hej nä jobbar inte alls med detta och har ingen värmepump är du nöjd eller ska jag förklara mer för jag vet inte hur jag ska förklara det enklare.Men jag tycker du ska titta på en radiator och försöka förstå hur den fungerar när du sedan kommer på det så tittar du på justeringen på returen och vad fyller den för funktion och vad händer när jag skruvar på den.svamlar? det är ju du som hela tiden vill öppna returen fullt och jag förstår inte varför och det är en gåta Du har ju grundinställningen klar för så ojämn temperatur kan du väll inte ha så jag förstår inte varför du ska ändra på den genom att öppna returen fullt då ändrar du ju hela grundinställningen.

Tror jag vet hur en radiator fungerar.
Du håller ju med on att ett så öppet system som möjligt är bra.

Och jag har ingen aning om hur mina är strypta.
Att balansen mellan rad är bra är väl ingen garanti för att det inte finns utrymme till förbättringar.
Dessutom har jag fått några rad utbytta och dessa tror jag är helt ostrypta.

För visst kan man väl få till ett balanserat system med hårt strypta rad?Men det är väl inget att sträva efter?
Med detta och det faktum att jag inte alls vet hur mina är ställda, så trodde jag att man kunde öppna allt och justera därifrån.

Problemet är att ju stryptare radiator du har desto lägre effekt har den vid viss given framledningstemp och eftersom du har en värmepump så vill du ha låg framledningstemp och alltså måste flödet öveer radiatorerna vara relativt högt för att du ska få ut den energi du behöver ur dem.

lat skrev:
Problemet är att ju stryptare radiator du har desto lägre effekt har den vid viss given framledningstemp och eftersom du har en värmepump så vill du ha låg framledningstemp och alltså måste flödet öveer radiatorerna vara relativt högt för att du ska få ut den energi du behöver ur dem.
Precis så resonerar jag med. Men andra verkar resonera tvärt emot.
Jag får nog pröva att öppna allt när det blir kallt.
Och strypa där/om det behövs.

jtk

jtkarlsson skrev:
OK.

Får ta tag i detta när det blir kallt ute.

Någon som vet svaret på ursprungsfrågan, riskerar man att skruva ur returskruven helt. Vet man hur många varv det är?
Hm knepigt att du anklagar folk för svamla och svänga i frågor?Om du ställer en sådan här fråga och samtidigt påstår du att du vet hur ett element fungerar.Vem svamlar då tycker du.

växelventil skrev:
Hm knepigt att du anklagar folk för svamla och svänga i frågor?Om du ställer en sådan här fråga och samtidigt påstår du att du vet hur ett element fungerar.Vem svamlar då tycker du.
Jag erkänner att jag inte vet hur mycket jag kan skruva på returskruven innan/om fen ramlar ur.
Du kanske kan upplysa mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.