Vi bygger just nu ett gästhus vid vårt sommarställe bestående av två rum och ett sovloft. Huset kommer oftast bebos av våra tonåringar och deras vänner och jag letar nu en värmekälla som tonårigarna (och jag!) kan känna oss trygga med. Vill helst inte installera braskamin.

Huset har inte el men kommer så småningom utrustas med solcellspanel och 12v. Vilka alternativ finns? Vilket skulle vara det säkraste? Har trist erfanenhet av brand sedan tidigare så säkerheten sätts främst!

• Gilla
mrblommen
  • Laddar…
Ska det kunna användas och värmas upp även vid vintertemperaturer eller bara vår, sommar, höst?

Om du är utan el och inte vill ha en kaminlösning finns det ju inte många alternativ kvar. En fotogenkamin fungerar ju, men är ju också en förbränningsapparat dessutom utan skorsten. Det går också att köra gasolinstallationer med "radiatorer" som är gasolbrännare. Även här har du inbyggda risker med gasolen. Av dessa två är en fast och ordentlig gasolinstallation som sköts, nog den säkrare. Flaskförvaring, byten och anslutning sker utomhus och ett rörsystem leder gasol in till de platser där man vill ha ett gasolelement. Hög effekt och enkel användning. Gasolflaskor i minst 2xP11 (PK/PC10) föreslås. Som med alla förbränningssystem ska bra ventilation finnas och gärna ett gaslarm och självklart brandvarnare. http://www.fogas.se/shop/2077---vaegg/golvkamin/

Gasolinstallationer för uppvärmning används flitigt i t.ex. STFs fjällstugor.

• Gilla
TG67
  • Laddar…
Ur säkerhetssynpunnkt skulle jag nog föredra en bra, korrekt installerad vanlig vedkamin framför fotogen- eller gasolvärme.

Fotografen skrev:
Ur säkerhetssynpunnkt skulle jag nog föredra en bra, korrekt installerad vanlig vedkamin framför fotogen- eller gasolvärme.
Jag också, men TS har ju redan förklarat att hon (?) inte vill ha en braskamin. Om en braskamin är enda värmekällan på vintern kräver den ju kontinuerlig eldning, vilket ganska få moderna braskaminer egentligen är byggda för. Dessutom är det ganska (mycket) besvärligt att elda beroende på hur gäststugan ska användas. I t.ex. en skidstuga, vill man ju inte komma hem och ha minusgrader i stugan när man återvänder från fjället.

Jag hade tittat på en gasol eller diesel som energikälla.

Bästa kanske vore att gå och prata med en husvagnsförsäljare för att på så sätt få lite mer kött på benen.

Jag har för mig att det finns gasolkaminer som man kan aktivera via mobiltelefonen. Det kan ju vara skönt att komma till en varm stuga.

Har man gasol finns det ju en massa annat kul man kan koppla in, t.ex. varmvattenberedare och kylskåp.

Gas borde inte vara särskilt farligt bara man gör rätt, precis som med el. I stockholm har man ju massor av lägenheter som har gasspisar utan att det är stora problem med bränder.

Eftersom TS ska ha tonåringar sovandes i stugan är det inte så lättlöst.

Gas: Risk för läckage, explosion, och kolmonoxid, bildar mycket vattenånga, dyrt
Fotogen: Risk för olyckor vid påfyllning, läckage, lukt, kolmonoxid, bildar mycket vattenånga, dyrt
Ved: Stabilt, ofarligt att hantera, billigt att köpa, finns vanligen lokalt. Svårt att hantera fel så länge spjället är öppet och man inte eldar som en galning.

Jag skulle trots allt välja ved. Dessutom brandsläckare, brandvarnare OCH en CO-varnare oavsett värmekälla.

Det finns Wallasvärmare med ut/intag av förbränningsluft som går på diesel. Dieseln förvaras utomhus. Kräver lite ström (12 el 24V). Solcell + batteri räcker gott. Säkrare och betydligt billigare i drift än gasol. Kan fjärrstyras

Du säger att huset inte kommer ha el, hur är det med övriga byggnader, kommer de ha el?

Stort tack för många bra svar! Ska sätta mig in i alla alternativen ni tipsar om!

norrbottenstorpet: Gästhuset är vinterisolerat men pga att vi inte har någon plogad väg den sista milen fram till huset så används det inte vintertid än så länge.

lat: Den egentliga stugan har redan 12v via solcellspanel och inom ca två år kommer även gästhuset ha en panel med 12v.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.