Vi bor i ett kedjehus byggt -61 med ett atrium mitt i huset. Atriumet hade inget tak när huset byggdes.
Under skiffergolvet inne i atriumet fanns/finns slingor där man kunder brassa på värme när det blev för mycket snö. När oljan var billig så var detta inget problem men under 70-talet blev ju oljan svindyr så alla på gatan la på nån form av tak. Vårt hus fick ett nytt snyggt glastak för cirka 15 år sedan. Problemet är att det inte finns någon värmekälla därinne. Nu har vi vårt tv-rum där och det blir kallt som attan på vintern. I våras tog vi in en offert på att gjuta nytt golv med vattenburna slingor samt plattsättning. Rummet är ca. 15 kvm och offerten slutade på 70.000:-. Dyrt tyckte vi!

Jag kom just att hur mycket billigare skulle det bli om vi la ner elslingor istället? Finns det någon kunning på forumet som mellan tummen och pekfingret kan ge en uppskattning på prisbild?

Tack på förhand...

Jag tror inte att valet av värmekälla påverkar den offerten så markant. Det är andra faktorer som styr. Ta in fler offerter från alternativa firmor. Be dem specificera offerten så att ni kan välja bort dyra materialval, som så önskas.

Själva elnätet eller kabeln kostar ca 300-500 kr/m2 exkl montering och termostat.
Golvärmeslangen kostar i stoleksordningen 100-150 kr/m2 exkl montering och eventuell shuntgrupp.

Med andra ord, materialet till den vattenburna är billigare. Dock bygger slangen avsevärt mer i höjd än vad en värmekabel gör, och då behövs betong eller flytspackel för att gjuta in detta. Det är en inte oansenlig merkostnad, särskilt om firman räknat på flytspackel.

peternicklas
Elslingor brukar vara dyra i drift. Ta in fler offerter. 70 000:- låter mycket över ett normalt pris. Finns golvvärme(vatten) som bara bygger 12 mm men då kan du nog inte lägga klinker. Floore heter det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.