Har en villa från 70-talet med enkelrörssystem till radiatorerna. Radiatorerna är indelade i tre kretsar, två till bovåningen och en till källaren.
Värmer huset med bergvärme som jag ställer in för att få lagom varmt (ca 20 grader) på övervåningen.
Tycker dock att det är onödigt att värma källaren till mer än 15 grader på vintern eftersom jag mycket sällan är där. För att reglera detta stryper jag cirkulationen till källarkresten med en vanlig ratt på ledningen. Dock är det otroligt svårt att ställa in denna lagom, någon mm så ändras flödet massor.
Min tanke är att byta ratten mot en termostat med känseldelen som jag sätter på väggen (gammal hederlig analog modell) som reglerar huvudflödet i kretsen och inte bara i radiatorerna. Visst kan man sätta på termostater på alla 8 element jag har i källaren men det skulle vara kostsamt och jag skulle då fortfarande värma upp husgrunden genom att cirkulera varmvatten i kretsen helt i onödan.
Skulle detta vara en framkomlig väg tro? Finns det lämpliga termostater för detta ändamål? Kan ju använda en vanlig för en radiator men då får jag först gå ner till rätt dimension på röret. Några andra förslag?