2 550 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Innegivare på bottenvåningen/källaren
Idag sitter min innegivare på övervåningen i mitt suterränghus där det är varmast. Detta medför att bottenvåningen blir lite kall på våren och hösten när givaren slår av värmen pga solinstrålningen. Nån som har testat att ha innegivaren nere istället och låta elementtermostaterna på övervåningen styra värmen där?
Har du så stor diff? I normalfallet är det ju utegivaren och huskurvan som styr framledningen och sen kan innegivaren kompensera lite för sånt som inte går att mäta som blåst ute eller extrem uppvärmning inne via strålande sol.
Men funkar det inte så hjälper det kanske att flytta den, det blir ju aldrig varmare vatten än vad givarna bestämt, så då måste det ju vara bättre att låta den sitta "kallt"
Har du trapphus? Prova isåfall att sätta den där, vi har ett 1.5 plans hus och innegivaren sitter i nedre delen av trapphuset. Dvs mitt i huset och påverkas inte av evntuella fönster, eller "stillastående" luft då man har rätt mycket luftrörelse i trapphuset
Men funkar det inte så hjälper det kanske att flytta den, det blir ju aldrig varmare vatten än vad givarna bestämt, så då måste det ju vara bättre att låta den sitta "kallt"
Har du trapphus? Prova isåfall att sätta den där, vi har ett 1.5 plans hus och innegivaren sitter i nedre delen av trapphuset. Dvs mitt i huset och påverkas inte av evntuella fönster, eller "stillastående" luft då man har rätt mycket luftrörelse i trapphuset
Jag har innegivaren på nedervåningen för att det inte ska bli för rått i källaren under sommarhalvåret. Källaren behöver ju lite värmetillförsel även under sommaren, annars blir det lätt fuktigt när den varma ytterluften strömmar in.benox skrev:Idag sitter min innegivare på övervåningen i mitt suterränghus där det är varmast. Detta medför att bottenvåningen blir lite kall på våren och hösten när givaren slår av värmen pga solinstrålningen. Nån som har testat att ha innegivaren nere istället och låta elementtermostaterna på övervåningen styra värmen där?
Det funkar utmärkt men man måste skruva ned termostaterna på övervåningen på våren och tillbaka upp igen på hösten. Klimatet i källaren är dock utmärkt året om nu så jag tycker den här lösningen är bättre.
Det är ju inte mer än ett par graders diff, men tillräckligt för att det ska märkas. Värmepumpen drar ner framledningstempen rejält så fort solljuset dyker upp. Jag körde rätt länge med bara utegivaren, men fick jämnare temp med innegivaren igång, med undantag för bottenvåningen på höst och vår då. Jag har bergvärmepump.
Jag ska testa att sätta den i nedre delen av trapphuset i höst.
Jag ska testa att sätta den i nedre delen av trapphuset i höst.
Jag tror att vi alla med souteränghus och öppen planlösning har detta problem. Värmen stiger som bekant och problemet löser sig bara delvis genom att stänga radiatorerna i övervåningen. Jag har övervägt att sätt in en ridåfläkt i trappöppningen. Har dock inte kommit till skott eftersom den inte finns som konsumentprodukt och då blir priset därefter. Dessutom vill man ju inte ha en orkan in trappen - det borde räcka med lite bris för att hålla några grader stången. Återstår att bygga själv m a o.
Om man ska stänga av värmen i en del av huset och har värmepump bör man för att undvika för mycket start stopp se till att man har vp ansluten via en arbetstank av lämplig storlek beroende på storlek på vp och radiatorsystem.
Klicka här för att svara