15 928 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Injustering av radiatorer
Sida 1 av 3
Hej,
Har nyligen bytt uppvärmningssystem från pellets till bergvärme och tänkte passa på att justera in radiatorerna.
Har 2-rörs system med justerbara returventiler på alla radiatorer.
Vet inte om och hur mycket dessa är strypta idag, så jag tänkte börja med att öppna alla fullt.
Men hur vet man hur många varv man kan öppna från helt stängt?
Finns det risk att man skruvar ur skruven helt, så vattnet sprutar?
Eller behöver jag inte säkerställa att alla är fullt öppna? Räcker det med att mäta delta-t över varje radiator?
/jtk
Har nyligen bytt uppvärmningssystem från pellets till bergvärme och tänkte passa på att justera in radiatorerna.
Har 2-rörs system med justerbara returventiler på alla radiatorer.
Vet inte om och hur mycket dessa är strypta idag, så jag tänkte börja med att öppna alla fullt.
Men hur vet man hur många varv man kan öppna från helt stängt?
Finns det risk att man skruvar ur skruven helt, så vattnet sprutar?
Eller behöver jag inte säkerställa att alla är fullt öppna? Räcker det med att mäta delta-t över varje radiator?
/jtk
Du behöver inte säkerställa att de är fullt öppna, räcker att mäta delta-t ca 8-10°c.
Vänta tills det har blivit kallt ute och VP har gått åtminstånde 10min. Tänk på att göra små justeringar, samt att vänta ett antal timmar innan du mäter igen.
Vänta tills det har blivit kallt ute och VP har gått åtminstånde 10min. Tänk på att göra små justeringar, samt att vänta ett antal timmar innan du mäter igen.
Hej! Vänta tills det blir kallare ute och öppna inte för fullt på returen på alla radiatorer.Ett tips är att om du tänker att du ställer upp 10st radiatorer på rad så kan du räkna att radiator nr1 är den som ligger närmast vpn och den brukar jag skruva i botten och öppna typ 0.5 varv för den behöver minst temp på framledningstemperaturen för att det ska räcka till nr10 om du förstår hur jag menar men sätt upp en lapp vid varje radiator så du kommer ihåg hur många varv du har skruvat in/ut annars finns det risk att du tappar bort dig.Och det viktigaste ha tålamod och vänta minst ett dygn innan du forsätter och inga termostater på utan sätt dit dom när du är nöjd och du har hittat rätt kurva.
Fast det stämmer väl inte riktigt på ett 2-rörs system.youji skrev:
Nä, låt dem vara tills det blir kallt och VP går, då kan du justera varje radiator så att du får ett bra delta-t. Sedan justerar du kurvan så att inne temperaturen blir bra.
Spelar det någon roll att VP har varvtalsstyrd pump?MB77 skrev:
Den kör mot börvärde 7 grader på värmebäraren.
/jtk
Hej! Av vilken anledning skulle det inte fungera på 2-rörs?MB77 skrev:
på 1-rörs gör du så, 2-rörs beror på flödet fram till varje rad.
Hej Det är ju kyleffekten du är ute efter i en radiator inte värme och det räknar man ut med ks-värde för att få ut rätt effekt.Tar man ut för mycket flöde i den radiatorn som ligger närmast vpn så blir det problem att det ska räcka till nr 10 och man måste höja framledningtemperaturen som inte är bra och tänk på att det inte är ett 80-60system längre för ett system med värmepump är ett trögt system som vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt.Sedan så är det väll inget bra tips på att börja ändra på kurvan när du väl har hittat rätt temperatur i varje rum(om du nu inte tänker köra på högt nominellt flöde över termostaterna) och problemet är ju inte att trimma in ett system utan att hitta så jämn utomhustemp som möjligt och har man sedan trimmat in systemet ordentligt så fungerar det bra sedan.
OK.
Om vi säger att mina radiatorer är hårt strypta.
Hur märker jag det om jag inte kollar returventilen?
/jtk
Om vi säger att mina radiatorer är hårt strypta.
Hur märker jag det om jag inte kollar returventilen?
/jtk
hej! När det blir kallare ute så kör på den kurvan som är standard inställningen och sätt en temperaturmätare i det rummet som du ska trimma in radiatorn utan termostat med det du behöver tänka på att nu kommer du köra för lågtempsystem mao så vill du köra ut så låg framledningstemperatur som möjligt.om du vill exempel ha 21grader i sovrummet och du kör på standard inställningen på kurvan så mät i flera rum och märker du att dom flesta rummen är "för varma" så kan du sänka kurvan tills du är nöjd men räkna med att det tar sin tid om det ska bli riktigt bra sedan är det bara ta rum för rum tills du är nöjd och sedan är det bara sätta dit termostaterna och eventuellt småjustera om det behövs.För mig tar det 1-2timmar att trimma in ett system och det är inget problem om vädret tillåter.Om dina radiatorer är för hårt strypta så kommer du märka det genom att diffen blir för stor mellan tur och retur och att radiatorn känns som att den inte räcker till att värma rummet/rummen men det där är ju intrimmat en gång i tiden så jag tror inte du behöver oroa dig och är det en seriös firma så hjälper dom dig med intrimningen och ju mer noga man är ju bättre resultat blir det,Sedan beror det nartuligtvis på vad du har för typ av radiatorer men för det mesta så fungerar det utan problem men har man exempel blandat med olika storlek på rören och radiatorventiler så kan differenstrycket bli för stort över vissa radiatorventiler men det går att åtgärda det med genom att man sätter dit en trycregleringsventil på returen så trycket blir konstant om man exempel får oljud från radiatorventilen.jtkarlsson skrev:
Ja, man vill ju ha så låg framledningstemperatur som möjligt.
Om flödet är lågt måste man väl kompensera med varmare vatten för samma värmeeffekt.
Men hur vet jag att radiatorerna inte redan är hårt strypta?
VP har som sagt en varvtalsstyrd pump som styr på delta-t 7 grader.
Kommer inte CP kompensera för hårt strypta radiatorer, utan att jag kan mäta upp det?
Om flödet är lågt måste man väl kompensera med varmare vatten för samma värmeeffekt.
Kommer inte CP kompensera för hårt strypta radiatorer, utan att jag kan mäta upp det?
Hej!Det är inte flödet som är lågt utan det är själva trycket som är det intressanta.Om din utetemperatur sjunker så höjs din framledningstemperatur och ju högre framledningstemperatur du kör ut så ökar trycket i ditt system men i ditt fall så kör du med en varvtalstyrd pump och den känner av trycket och finjusterar där efter så du får en diff på 7grader.Jag misstänker att du är orolig för att dina radiatorer kan påverka din delta (7grader) negativt om dom är för hårt strypta men svaret är nej och anledningen är att om det blir högre tryck ute i ditt system så kommer din varvtalsstyrda pump vara ner och då får du ett lägre tryck över pumpen men skulle det ändå inträffa så kommer det låta en hel del men jag har inte varit med om det.Det positiva med din varvtalstyrda pump är att du får (nästan)ett konstant flöde över pumpen och det är det man vill uppnå att ha så lite som möjligt som kan påverka trycket över radiatorerna.Nackdelen är att när dom väl slutar fungera så kostar det en bra slant.Vad är det för pump du har/ska ha?jtkarlsson skrev:Ja, man vill ju ha så låg framledningstemperatur som möjligt.