Hallå
För några veckor sen lät jag installera pelletsbrännare, förråd o skruv. Det var en VVS firma som gjorde jobbet och jag hade känslan av att mannen som utförde det inte var helt säker på vad han gjorde.
Därför måste jag fråga om det kan stämma att matarskruven ska titta ut genom ett litet hål, längst ner i röret?

Som ni ser på bilden skapas en hög av damm och små-pellets (ca 1 cm långa bitar som väl trillar ner i stället för att följa med upp och så småningom förbrännas) bakom rör-änden.
Där sticker alltså också ca 2-3 cm av matarskruven ut.
Det ser liksom inte rätt ut.

Ni som har pellets - ser det ut såhär hos er?

Bästa hilsen
/Tove

• 987.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett likadant Mafaförråd som jag har hemma. Matarskruven ska inte titta ut. Jag har inget läckage av pellets eller spån, då det sitter ett lock som man kan plocka bort lämpligtvis efter man kört förrådet tomt för att tömma på spän som inte skruven kan transportera.

H
Man brukar borra en del 4-5 mm hål vid skruvens ände så att spånet ska ramla ut.
Verkar vara ett sätt att göra detta också med Mafa förråd men skruven ska väl inte sticka ut.

• Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Hallå
och tack för svar. Nej, det var vad jag misstänkte. Jag behöver nog kontakta installatören igen. Troligen blir det inga problem, men nån som vet hur länge efter att man betalt fakturan som man kan klaga på ett gjort jobb?
/Tove

Verkar som du skall dra upp skruven ca 5cm och sen förankra den så.Vet ej vad som låser skruven så den ej vill glida ner till botten.Kolla om du kan låsa skruven vid upphängningen,med en sträckning uppåt.
Som du ser på min bild,så har jag sträckt en kedja snett till vänster,för att skruven inte skall söka sig neråt.

frdigt.jpg

Hej
Tack för bild och allt!
Installatören har inte fäst med kedja uppåt utan bara sett till att själva röret sitter stabilt. Ungefär mitt på röret har han lagt om ett spikband runt och skruvat fast röret mot en avsats.
Tycker ni jag ska ta upp det med installatören eller bara göra själv för enkelhets skull?
Hur länge efteråt är en installatör ansvarig för ett dåligt utfört arbete?

Dessutom ser jag att du verkar ha gjort en lösning jag funderat på, dvs matar på pellets från ett rör i väggen. Är det bulkförråd på andra sidan? Hur stor dimension har du på röret? Är du nöjd med dimensionen?

Hej

Jag har samma problem som trådskaparen, och som jag har läst i tråden så sitter där ett metallock där nere, iaf skruven har skruvat itu den så de är hål rätt ut......

Runt själva skruven sitter ett svart rör, där den är öppen såklart så att pelletsen kan ramla i den, men själva skruven går längre ut än de svarta röret, vilket inte kan stämma. Jag försöker dra ner röret så dom sitter i samma nivå som skruven men de är omöjligt.

Finns de någon snäll själ som kan tänkas hjälpa mig med vad jag ska göra, mycket tacksam för svar. Kanske svårt att förstå hur jag menar men jag kan också lägga upp bilder.

(kan tillägga att mitt förråd ser exakt likadant ut som första bilden, och med pellex brännare)

Tack för hjälpen
Mvh
Robin

Hej Robin
Mitt problem med skruven blev värre efterhand eftersom det faktiskt var skruven som sakta borrade sig ut. Jag bad installatören komma och titta och han bytte då lock (det som det gått hål på) och framförallt så förankrade han skruven bättre så att den inte söker sig neråt.
Det är troligen det du måste göra också. Det lär väl finnas nåt lås eller så, eller kedja eller nåt som du måste hänga upp på något vis.
Good luck :-)

Tovelainen skrev:
Hej Robin
Mitt problem med skruven blev värre efterhand eftersom det faktiskt var skruven som sakta borrade sig ut. Jag bad installatören komma och titta och han bytte då lock (det som det gått hål på) och framförallt så förankrade han skruven bättre så att den inte söker sig neråt.
Det är troligen det du måste göra också. Det lär väl finnas nåt lås eller så, eller kedja eller nåt som du måste hänga upp på något vis.
Good luck :-)
Hej

Tack för ditt svar, precis så har hänt mig med den har borrat sig igenom (hur den nu kan göra de). Jag bifogar en bild jag skulle vilja att du ser på, för de kan inte vara så de skall se ut?

IMG_0440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall skruven sticka ut så?

Mvh
Robin

Den skall inte sticka ut genom botten av röret sådär.

Har den lossnat från motorn, eller blivit längre( utdragen genom drift) eller är skruven med rör och motor egentillverkade av installatören och de inte kapat skruven i rätt längd?

Jag haft svårt att se att motorn skulle kunna dras in i röret för att få den där effekten.

charta77 skrev:
Den skall inte sticka ut genom botten av röret sådär.

Har den lossnat från motorn, eller blivit längre( utdragen genom drift) eller är skruven med rör och motor egentillverkade av installatören och de inte kapat skruven i rätt längd?

Jag haft svårt att se att motorn skulle kunna dras in i röret för att få den där effekten.
Tänkte med det, jag har ju kört detta systemet felfritt nu i 5 år och så nu plötsligt sker detta. Vad skall jag göra? Vad hade ni gjort, måste ju få igång de skitet snart....

Tack för alla svar och hjälp
Mvh
Robin

Nej, du får nog ta av locket nederst och dra upp skruven och förankra den bättre upptill och sen sätta på nytt, eller lagat, lock.

Tovelainen skrev:
Nej, du får nog ta av locket nederst och dra upp skruven och förankra den bättre upptill och sen sätta på nytt, eller lagat, lock.
Japp locket är inga problem, problemet är hur jag ska få upp skruven i rätt läge igen.....

Jag är inte riktigt med där med att förankra skruven.

Lossnar den från motorn?

På bilden är den kanske mer än fem cm utanför röret. Att ha den så, oavsett hur skruven som enhet (inklusive rör och motor) är förankrad är dumt. Allrahelst med slitaget som kommer av att skruven skrapar utanför röret och eventuellt om den nyper fast.

Motorn tar jag iaf för givet att den bara kan sättas fast på röret på ett sätt, likaså skruven i motorn.

Om dom två punkterna är schysst så kapa skruven en cm innanför rör slut. Annars blir det ett nytt hål igen på nästa lock, alternativet är sämre matning av pellets i förlängningen om man lyfter upp hela enheten ur förrådet för att korrigera.

Dum konstruktion, för billigt gjort. Skruven som följer med termiapannan har en kort axelstump inskjuten i skruven och ett lager i änden.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.