1 722 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Spiskassett - ekonomi
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Jag har en fundering kring Spiskassett och hur mycket man kan tjäna in i pengar på uppvärmning.
Jag har idag en öppenspis där det saknas spjäll, d.v.s. värmen strömmar rakt ut i tomma intet. Jag var upp på taket i vintras och kände verkligen hur värmen strömmade rakt upp från skorstenen. PS. Vi eldade inte, det var bara värme från huset som strömmade rakt ut.
SÅ min fråga: Om jag installerar en Spiskassett hur mycket kan jag tjäna bara på att skorstenen blir stängd när vi inte eldar samt att man inte tar in i beräkning att vi kommer elda!?
Mvh. Niclas
Jag har en fundering kring Spiskassett och hur mycket man kan tjäna in i pengar på uppvärmning.
Jag har idag en öppenspis där det saknas spjäll, d.v.s. värmen strömmar rakt ut i tomma intet. Jag var upp på taket i vintras och kände verkligen hur värmen strömmade rakt upp från skorstenen. PS. Vi eldade inte, det var bara värme från huset som strömmade rakt ut.
SÅ min fråga: Om jag installerar en Spiskassett hur mycket kan jag tjäna bara på att skorstenen blir stängd när vi inte eldar samt att man inte tar in i beräkning att vi kommer elda!?
Mvh. Niclas
Redigerat:
Det är en omöjlig fråga att svara på. Brukar du elda i öppna spisen? Finns någon mer eldstad i samma skorsten som det brukar eldas i? Det är två omständigheter som betydligt ökar hur mycket som läcker ut. Du kan prova att stoppa en bit isolering i pipan och se om det märks skillnad på temperaturen i rummet.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Eldas det i öppenspisen: JA, under vinterhalvåret eldas det ganska friskt.
Flera eldstäder: Nej
Ska testa i vinter...
Flera eldstäder: Nej
Ska testa i vinter...
Klicka här för att svara