5 066 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Värmesystem 0,2 till 1,5 bar vid eldning
Sida 1 av 2
Jag har just satt in ny vedpanna och rörmokaren har kopplat allt för mig då jag inte har så mycket aning om det.
Jag undrar bara om det är normalt att det på manometern vid expansionskärlet visas 0,1-0,2 bar når systemet är kallt och den åker upp till 1,5 (och tidsvis en liten bit över) när jag eldar.
Ska det var så?
Vi bår i hus med 2 våningar + källare där pannan och det övriga står.
Eller kan något var kopplat fel eller trasigt?
Någon som erfarenheter med detta?
Mycket tacksam för svar, frågor om mer information eller andre funderingar.
Thomas
Jag undrar bara om det är normalt att det på manometern vid expansionskärlet visas 0,1-0,2 bar når systemet är kallt och den åker upp till 1,5 (och tidsvis en liten bit över) när jag eldar.
Ska det var så?
Vi bår i hus med 2 våningar + källare där pannan och det övriga står.
Eller kan något var kopplat fel eller trasigt?
Någon som erfarenheter med detta?
Mycket tacksam för svar, frågor om mer information eller andre funderingar.
Thomas
Tyckar jag har luftat mycket och det kommer bara vatten överallt.
Var mest nyfiken på om tryckvariationen i den storlek är vanlig om man har en tank på 2500 liter och ett tryckexpantionskärl på 300 liter........
Är inte orolig för detta om det är normalt, men om jag läser andra saker här ser det ut som om alle pratar om ett konstant tryck på ca 1 bar är normalt......
Var mest nyfiken på om tryckvariationen i den storlek är vanlig om man har en tank på 2500 liter och ett tryckexpantionskärl på 300 liter........
Är inte orolig för detta om det är normalt, men om jag läser andra saker här ser det ut som om alle pratar om ett konstant tryck på ca 1 bar är normalt......
Med vedeldning så varierar temperaturen mycket och därmed trycket och det är därför man brukar undvika slutna kärl till vedeldning samt att man med öppet kärl slipper använda syr ventil men huvudsaken är att inte trycket blir så lågt med kalla tankar att det blir luft i raddarna på övre våningen.
Jag misstänkte det var fel med slutet kärl. För hade vi ju ett öppet som stod på vinden och då var det konstant tryck på ca 1 bar......
Är osäker på vad du menar med "syr ventil" - kan du utveckla det så det inte är något jag missar här
Jag får väl prata med rörmokaren och höra varför han valde den lösning......
Men ni håller med om att trycket ska vara runt 1 bar och kanske lite till under eldning?
Det är 1,5 bar i förtryck på kärlet....
Är osäker på vad du menar med "syr ventil" - kan du utveckla det så det inte är något jag missar här
Men ni håller med om att trycket ska vara runt 1 bar och kanske lite till under eldning?
kolla så exp-kärlet är tillräckligt stort. Det låter som du har ett slutet exp-kärl vilket behöver vara dubbelt så stort som om du haft ett öppet kärl på vinden. Har du 2000 liter i systemet bör det slutna kärlet vara 200 liter. Alternativt låter du aldrig värmen i tankarna bli lägre än att trycket understiger ca 0,8 bar (vilket ger ett tryck som orkar cirkulera vattnet i en radiator som befinner sig 8 m över pannan) De flesta riktiga vedpannor kräver minst 1800 liter ackumulatortank för att inte koka med ett vedinlägg. Upp till 2-3000 liter är inte ovanligt för de som har ett större hus eller vill ha det lite bekvämare ,och exp-kärlet måste såklart dimensioneras efter detta
Syr ventil är en grej som ska nödkyla pannan om den blir så het så den kokar men den behövs inte vid öppet system. Vilken typ av syrventil som används är beroende om man har egen brunn eller kommunalt vatten se länk http://www.somatherm.se/assets/files/SYR5067_Termisk_sakerhetsanordning.pdfDrPersson skrev:Jag misstänkte det var fel med slutet kärl. För hade vi ju ett öppet som stod på vinden och då var det konstant tryck på ca 1 bar......
OK....det ger ju mening, men hur gör man det?
På toppen av kärlet (som står vi pannan i källaren) sitter det bara en övertrycksventil och en automatisk luftare (Flamco Flexvent) samt manometer. Gör man det i botten på kärlet? Det sitter något där som kan vara en ventil, men det är svårt att se.
Hur vet man då att trycket går från 1,5 som det står på kärlets etikett till 0,8?
På toppen av kärlet (som står vi pannan i källaren) sitter det bara en övertrycksventil och en automatisk luftare (Flamco Flexvent) samt manometer. Gör man det i botten på kärlet? Det sitter något där som kan vara en ventil, men det är svårt att se.
Hur vet man då att trycket går från 1,5 som det står på kärlets etikett till 0,8?
Gör systemet trycklöst t.ex genom att tömma säkerhetsventilen för värmessystemet, elda inte, kan man stänga bort radiatorerna med ventiler i källarn så är det bra så minskar man vattenmängden man behöver tömma.
Kolla trycket på luftnippeln med en luftpåfyllare med manometer el dyl.
mvh
Kolla trycket på luftnippeln med en luftpåfyllare med manometer el dyl.
mvh