L-Bror
Hejsan.

Hjälpte en kompis att flytta.
Varmt har han det i huset.. Phuu..
Så vi började försöka klura ut vad som är vad i systemet.

Dom blå pilarna har vi koll på, men den röda?
Vad är det?
Det är ett vred graderat från 1 - 10.

Någon som vet?
//Lillebror

• V__DA49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Där ställer du blandningen av vattnet, alltså hur varmt du vill ha ut på golven,
1=Minst
10=Öppna spjäll och full flås!

Är du säker på att termostaten fungerar?

L-Bror
Ah..
Så enkelt var det. :)
Då ska vi börja pilla.

Vi ska verifiera funtionen på termostaten innan vi vågar säga nått definitivt.
När man är van med 19-21 grader är 22-25 extremt jobbigt att bo i. :-)

Nja är det så enkelt jag tycker att det ser konstigt ut. Normalt brukar man väl ha cirkpumpen till att cirkulera runt vattnet, och sen låta termostaten spä på med inkommande varmvatten. Här finns möjlighet att strypa allt vatten så att man inte får cirkulation ?

Krilleman
Fixar_Krille skrev:
Nja är det så enkelt jag tycker att det ser konstigt ut. Normalt brukar man väl ha cirkpumpen till att cirkulera runt vattnet, och sen låta termostaten spä på med inkommande varmvatten. Här finns möjlighet att strypa allt vatten så att man inte får cirkulation ?
Japp du har helt rätt, termostaten ska öppna vid behov, shunten blandar efter förinställt värde (1-10) Om shunten öppnas fullt och termostaten stängs, kan man strypa flödet helt i slingorna. Men när har man shunten helt öppen?

Hur går flödena ? riktning flöde över pump ? det sitter en pil på mellanstycket är det rätt. Jag förmodar att det även finns en cirkpump vid pannan och då kan detta bli lurigt.

Krilleman
Uppåt, pilen mellan tillopp och retur (in i shunten) visar det...

Ser galet ut, det finns ju inget som reglerar mot rumstempen.. Eller? Termostaten reglerar ju mot temp in i fördelaren.

jensaro skrev:
Ser galet ut, det finns ju inget som reglerar mot rumstempen.. Eller? Termostaten reglerar ju mot temp in i fördelaren.
På undre samlingsröret för golvvärmeslingorna ser det ut att sitta tre elektriska termostarter.

Det har du nog rätt i, syns lite dåligt på luren.. Men då går det nog att få acceptabel funktion. Om nått är trasigt gissar jag på ventilställdonen..

L-Bror
Tack för alla uppslag. :-)
Idag har kompisen den dåliga smaken att åka till Grekland i två veckor så vi kommer inte längre i efterforskningarna.

Där är det väl ännu varmare... Svin! :-0

peternicklas
Men varför sätter man termostatet på returen. LK fördelaren där nere är blå, retur. Tycker hela installationen ser fel ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.