Hej!
Jag är lite fundersam på hur jag ska göra med golvvärmen till mitt kök,
Köket är 22 kvm och har lagt ut 2 slingor med 12mm slang en 60 o en 50 meter lång, fördelaren är tänkt att sitta i källaren och nu till min fråga:
Ska jag gå upp på nått vis intill väggen med slangen i köket och göra en luftning på golvärmen eftersom fördelaren blir så lågsatt eller vad rekomenderar ni som kan det? Mvh
Jag är lite fundersam på hur jag ska göra med golvvärmen till mitt kök,
Köket är 22 kvm och har lagt ut 2 slingor med 12mm slang en 60 o en 50 meter lång, fördelaren är tänkt att sitta i källaren och nu till min fråga:
Ska jag gå upp på nått vis intill väggen med slangen i köket och göra en luftning på golvärmen eftersom fördelaren blir så lågsatt eller vad rekomenderar ni som kan det? Mvh
Har gjort sådan montering som du beskriver men inte med 12 slang och det funkar om man kan spola ur all luft genom att man t ex monterar ett t-rör med kulventil/ballofix etc.på returslingan innan fördelaren så man kan spola ur den berörda slingan ordentligt.Har du en riktigt gv fördelare med avst för varje slinga så stänger man slingan på returen och spolar fullt med tillopet och öppnar kulventilen på t-röret så brukar luften gå ut.Tycker ibland att vissa fördelare är lite vrånga att få ur all luft därför har jag gjort så. Har man ingen riktigt fördelare med styrning så kan man sätta en kulventil efter t-röret mot fördelaren för returen. Men sedan så är 60 m 12 slang trögt att knuffa värme i...
mvh
mvh
Jag skall ha pump och fördelare i källaren och sedan sex slingor varav två i källaren, tre på entreplan och en på övervåningen och jag blev rekommenderad att ha avluftning på övervåningen (entreplanet inget problem eftersom jag skall ha fördelare där med och då blir det ju också en avluftning ).
Huset är tillbyggt och totalrenoverat, därav golvvärmeslingor lite här och där
Huset är tillbyggt och totalrenoverat, därav golvvärmeslingor lite här och där
Klicka här för att svara