Har aldeles nyligen flyttat in i mitt nyinköpta hus o märker att värmesystemet skulle behöva få sig en uppgradering. Idag så finns det 2 kakelugnar 1 murspis 1 vedspis 1 luft/luft värmepump och en vedpanna från 68 som är kopplat till ett vattenburet 1 rörssystem utan acctank så när man eldar så blir de varmt o skönt men de blir fort kallt när man inte eldar. Det finns elpatron i pannan med men el är dyrt så den får vänta lite till innan jag slår på den. Om det hade funnits en acctank skulle det problemet vara ur världen men nu finns det inte plats för en sån.

Så jag har börjat fundera på att byta ut vedspisen mot en kökspanna och ställa en acctank där pannan står nu. Men då kommer man till frågan. Vad ska man ha för kökspanna?? Den frågan är ju svår o svara på utan o veta någonting om själva huset. Det är byggt 1906 i 1 1/2 plan med krypgrund. ca 100kvm boyta. Isolerade golv och tilläggs isolerat ca år 1980.

Så åter till kökspannan. Jag har sökt runt på internet efter olika tillverkare. Men vilken ska man köpa? Är det någon som har några ideer eller förslag?

Har kollat lite på dom. Tar gärna emot fler tips.

Lohberger är den enda som skapligt klarar miljökraven. Wamsler ligger lite efter men i övrigt är det ingenting att titta efter. Det är dyrt med en kökspanna av modernt slag och dessutom måste anskaffas tank med tillbehör.
Är det av antikvariska skäl du vill fortsätta på det värmesystem som planlades för kanske 100 år sedan. Är det byggnadsminnesskyddat?
Om du får göra som du vill så sår du ju ett mycket bekvämare system till samma kostnad om du avlägsnar vedpannan och i dess ställe installerar en modern lättskött pelletspanna. Värmen från murstocken har du kvar men det mesta av jobbet försvinner.

Pellets panna hade ja faktiskt inte ens tänkt på men ska ta de under övervägande iaf. Kökspanna hade ja tänkt dels för att jag tkr det är snyggt om man har en som passar in stilmässigt o sen för att ha plats för en acc tank som man kan koppla solpaneler till och inte behöva elda för varm vatten på sommaren. "pannrummet" idag är ca 120x120 cm och finns inte plats för både panna och tank tyvär.

Ingen har någonsin lyckats presentera en hållbar kalkyl där det blir lönsamt med solfångare för varmvatten sommartid. Räkna på det och räkna också in räntekostnaderna för fångarna.
Ska du ändå ha acktank så passar en pelletspanna av typ laddpanna och den tar mycket liten plats.
Både värme och varmvatten tas då från acktanken som kan stå där det finns plats.

Det är ju en tanke. Men som jag skrev tidigare. Det får inte plats med både tank och panna idag.

Hej! Har du tänkt tanken att placera ackumulatortank på utsidan av huset ? Tätt intill väggen.Välisolerad.Vet inte kapaciteten
på din panna.Ex.vis Rnkaby Rör säljer en Strömsnästank på 1500 liter.Diameter 1050 mm.Tar inte stor plats i en välisolerad
"skrubb" på utsidan av huset.Det finns ju större tankar om du tycker den är för liten.Men det är ju inte alla som tycker om en
"ful" utbyggnad.Men den kan ju vara praktisk i och för sig.

Med en pelletspanna behöver du ingen ackumulatortank om du tar en vanlig panna.

Utan att ha någon erfarenhet av kökspannor så är jag skeptisk. Jag tror att man snabbt ruttnar på att köra in en massa smutsig ved i köket. Har du ett pannrum så tror jag att du ska använda det.

Luft/vattenvärmepump kanske kan vara något fast det är inte säkert att det passar med ditt värmesystem och sen finns det ju fördelar med att hålla murstocken varm.

Tank på utsidan skulle nog inte bli så snyggt tror ja.. och de skulle bli rätt mkt rör dragning för det..

Nu är pannrummet i hallen så o de ä ju lika illa o springa me ved som det är nu.. Om man nu ens kan kalla det för pannrum eftersom det är en liten skrubb på ca 120 x 120 cm. Värme pump är ju ett smidigt system som sköter sig självt när det är inkopplat. Murstocken kommer hållas varm då jag har flera eldstäder som jag kommer elda i oavsett vad jag väljer för lösning på uppvärmningen.

Hergom Classical no 5, en snygg panna som passar i ett gammalt hus. Lämplig tank 750 Baxi Blå eller Strömsnäspannan 500/750 finns med eller utan solslinga varmvatten slingor/beredare. Större tank än 750 till en kökspanna bör du nog inte ha - blir ett evigt eldande då för att ladda tanken

Vet inte om miljötänk och hänsyn till andras hälsa ingår i din planering. En del på forumet propagerar ju för det motsatta. Billiga kökspannor går inte ihop med modernt tänkande. Du har redan fått tips på de två dyra kökspannor som någorlunda klarar kraven.Sedan kan det naturligtvis uppstå problem med dåligt drag så den dyra inköpta kökspannan ändå inte fungerar bra i fastigeten.

Har du ett utrymme på 120 x 120 så fungerar väl den här pannan med vidhägande pelletsförråd bra.
Behövs ingen acktank utan bara att elda.
http://www.varmebaronen.se/pelletsforrad/
Med en modernare brännare än värmebaronens egna så blir det ett bekvämt system för ett litet utrymme.
Inte behöver man gå tillbaka till medeltiden med värmen bara för att huset är gammalt.

Har börjat tänka om lite. kökspanna med tank om man vill ha bra saker blir ju dyrt o de finns ju risk för att jag inte kommer få plats med en tillräckligt stor acctank. så de kommer bli kallt inne iallafall.

Men jag har hittat den här pannan som jag tror skulle fungera bra http://www.rinkabyror.se/artikel/focus-pe-20/ den tar inte mkt plats och jag skulle fortfarande kunna elda med ved när jag är hemma. Så vad tror ni om den??

Focus PE20 är en lång rackare och du hade ju trångt. Svårt att dra rör osv när allting ska göras i trångt utrymme om det dessutom är högt upp. Horisontella rökgångar som behöver rengöras ofta.
Det man nämner om vedeldning är nödeldning ifall strömmen skulle gå och inte för att värma hus.
Ska du elda med ved MÅSTE du ha en acktank enligt bestämmelser. Finns inga genvägar här, vedeldning kräver riktig vedpanna, laddomat stor tank mm. mm.
Finns ju bättre pannor som är mindre som CTC Ecoflex, CTC Easyflex och VB Pellmax VX

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.